Monday, September 15, 2014

Mansuh Akta Hasutan 1948, DS Najib 'dibelasah'

Buat Perdana  Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak yang dikasihi, silalah terima pandangan rakyat yang mahukan pertimbangan adil sebelum memansuhkan Akta Hasutan 1948.

Dengan segala bentuk ancaman terutama ancaman gerakan pemisah SSKM (Sabah Sarawak Keluar Malaysia) yang semakin merisaukan sekarang ini, apakah kita hendak biarkan sahaja mereka berkempen atas nama kebebasan bersuara? Pertimbangkanlah..

Lihatlah pada komen, usaha, gesaan malah berbagai usaha untuk mempertahankannya..


Kewujudan hashtag bagi sokongan AktaHasutan


Difahamkan pengguna Facebook telah banjirkan 'wall'@NajibRazak minta #kekalAktaHasutan. Dalam beberapa hari lepas, pengguna media sosial Malaysia yang memihak kepada Akta Hasutan membanjirkan halaman Facebook Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dengan permintaan agar tidak memansuhkan undang-undang itu yang melidungi Islam, Melayu dan institusi Di Raja.

Ia termasuk luahan kekecewaan, marah dan rayuan agar beliau mendengar rungutan mereka berikutan pengulangan perdana menteri pada 5 September bahawa akta tersebut digantkan dengan Akta Harmoni Nasional.

"Apa lagi yang anda akan hapuskan selepas ini? Kta pengundi rasa tindakan itu boleh mengekalkan keamanan di negara ini?" tulis Asharff Alias dalam laman Facebook yang muncul di wall Najib.

"Tunggulah, ia akan menyukarkan lagi anda untuk mengawal mereka. Jangan salahkan akar umbi kerana tidak melakukan tugas mereka apabila itu berlaku! Adalah salah untuk anda mendengar pembangkang dan bukannya akar umbi!"

"Jika anda ingin mengikut kemahuan mereka, sertailah mereka! kita tidak memerlukan pemimpin yang lemah seperti ini!"

Satu lagi posting yang muncul di laman Facebook Najib, Bahazelah Wahab menulis bagaimana bimbangnya beliau jika akta ini dimansuhkan, kerana selama ini ia telah membantu "menutup mulut mereka yang mempersoalkan agama, bangsa dan orang Melayu,"

"Walaupun akta itu yang hentikan saya daripada berkata apa-apa yang menghasut, saya tidak fikir saya akan dapat berkata apa-apa lagi kerana saya terlalu kecewa." katanya.

Lynda Camellia berkata beliau telah hilang hormat kepada Najib dan lebih suka tidur di rumah daripada mengundi BN daam pilihanraya umum akan datang.

"Apa gunanya mengundi BN, jika pandangan kami tidak mempunyai nilai?" Apabila anda diancam walaupun sedikit oleh pembangkang, anda lari bertempiaran... terima kasih, bapa pemansuhan," katanya semalam.

Kebanyakan tulisan lain di Facebook Najib menyuarakan sentimen mereka, dengan ramai lagi menambah mereka mahu Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) yang dimansuhkan, yang membenarkan penahanan tanpa perbicaraan, dipulihkan.

Micheal Yong berkata, "kebanyakan rakyat yang mendesak Perdana Menteri untuk tidak memansuhkan Akta Hasutan dan memulihkan ISA, sila dengari kami."

Saharuddin Lela, seorang anggota umno berkata ramai rakan-rakannya tidak lagi akan menyokong BN jika Najib meneruskan rancangannya untuk memansuhkan Akta Hasutan.

"Harapan UMNO ialah ISA dikembalikan untuk keselamatan agama, bangsa Melayu dan sultan-sultan," katanya. ISA dimansuhkan pada 2011 berikutan bantahan daripada masyarakat awan dan juga para pembangkang.

Tetapi Adamin Aidil berkata, langkah Najib menunjukkan beliau tidak belajar selepas memansuhkan ISA. "Anda ingin menghapuskan semua perkara yang melindungi keharmonian kaum dan kebahagiaan... bukankah pelajaran anda dari memansuhkan ISA cukup?

"Bolehkah tidak anda melihat keadaan huru-hara di Malaysia dengan semua perhimpunan yang menyusahkan? Adakah anda tidak berpuas hati melihat kebencian antara kaum, penghinaan terhadap Islam, orang Melayu yang diperkecilkan, pengkhianatan terhadap sultan?"

Banyak posting termasuk #kekalkanaktahasutan hashtag itu yang mengingatkan hashtag yang digunakan oleh pengkritik perbuatan, #hapuskanaktahasutan.



6 comments:

  1. Sy pernah mencadangkan dalam satu entri blogger, ISA bubar dan jika Akta Hasutan jugak bubar dan terjadi huru hara dalam masyarakat dan negara, SATU LAPORAN POLIS MESTI DIBUAT KE ATAS PM KERANA MENYALAHGUNAKAN JAWATAN NYA UNTUK KEPENTINGAN POLITIK PERIBADI ATAU GOLONGAN TERTENTU (keputusan bukan atas kepentingan awam).
    Mohon rakyat bijak pandai dalam perundangan membawa perkara ini nanti.

    ReplyDelete
  2. CUMA NAK MENGINGATKAN PM JANGAN SEBUT LAGI AKTA HASUTAN KERANA KITA NAIK PUN SEBAB SOKONGAN AHLI. JADI KENAPA DLM KES INI PERLUNYA MENDENGAR CAKAP ORANG LUAR. KITA DAH LAMA BERSABAR SAMPAI NAMA TANAH MELAYU PUN DITUKAR NAMA. APA NAK TUNGGU ANAK BANGSA MEREMPAT DI TANAH AIR SENDIRI HANYA NAK MENJAGA PERASAAN DAN SOKONGAN.

    ReplyDelete
  3. Ramai rakyat yang tidak paham ataupun tidak mengetahui ataupun tidak melihat bahawa pemimpin pemimpin Melayu/Bumiputra tak kira dari parti manapun, apabila berkuasa pasti ada share dalam syarikat syarikat burit burit cina cina pengganas komunis DAP. Mereka mereka ini adalah pukimak perosak bangsa. Selagi babi babi penjilat burit burit cina cina komunis DAP masih ada dan menjadi pemimpin kita, hancorlah masa depan kita kerana mereka sudah menetapkan hanya duitlah yang menjadi tuan mereka. CELAKA KORANG SEMUA.

    NAJIB=HADI=ANWAR=PENJILAT BURIT BURIT CINA CINA KOMUNIS DAP.

    ReplyDelete
  4. Langkah pertama untuk menyedarkan PM syok sendiri ini ialah jangan bagi undi kat PRK Pengkalan Kubor.Kalau nak suruh perwakilan minta dia letak jawatan masa PAU nanti jangan haraplah sebab mereka akan dibeli.

    ReplyDelete
  5. rasanya pru yg akan datang, pm kita akan bertukar org...itulah jika pm daripada anak org berada mana tahu nadi rakyat..yg dia tahu hanya b mana nak kekal kuasa je... aku pun dah tawar hati rasanya nak undi BN... banyak sangat benda mengarut yg dibuat dan hanya memberi manafaat golongan pendatang je...

    ReplyDelete
  6. NAJIB dan Menteri Menteri pengampunya semua dah kaya raya...Apa yang mereka risaukan jika terjadi huru hara di MALAYSIA . Mereka ini semua mengingatkan saya kepada BOAT PEOPLE dari Vietnam tahun 1975 dulu...Mereka ini yang boleh kita kategori kan sebagai PENGKHIANATsebab jika huru mereka lah yang dulu akan melarikan diri ke luar negara....KITA RAKYAT macamana?
    Harap harap NAJIB dah belajar dari pemansuhan ISA dulu....kalau belum...sama sama lah kita menghukum kerajaan BN kerana terlalu BODOH dan tidak memperjuangkan kepentingan RAKYAT yang menginginkan kedamaian, keharmonian dan kesejahteraan kehidupan di bumi Malaysia ini.

    ReplyDelete