Friday, September 5, 2014

Serah 'mayat' kepada KDN

Mereka menamakan kumpulan mereka Gabungan Mahasiswa Islam Semalaysia (GAMIS).

Gambar diambil di luar pejabat KDN dengan sekumpulan anak muda berarak untuk menyerahkan memorandum 'mansuh Akta Hasutan' sambil membawa bersama replika jenazah sebagai simbolik 'demokrasi yang mati'.

Ia sebagai respon kepada dakwaan terhadap pensyarah undang-undang, Dr Azmi Sharom dan beberapa siri penangkapan kalangan ahli-ahli politik serta aktivis di bawah Akta Hasutan 1948.

Kumpulan mahasiswa tersebut berkumpul di lobi bangunan KDN dan berteriak "Mansuh-mansuh, Akta Hasutan!".

Namun seorang pegawai dari KDN yang sepatutnya menerima memorandum itu bagaimana pun memulangkan kembali memorandum tersebut.



Akta Hasutan 1948 adalah satu-satunya perisai dan dinding penghalang kepada usaha pihak-pihak dan anasir luar untuk menghuru-harakan kesejahteraan rakyat. Tanpanya, negara kita diancam perpecahan malah boleh menjadi bibit awal rusuhan kaum seperti peristiwa 13 Mei yang menjadi titik hitam dalam sejarah kita.  

Golongan yang menggelarkan diri mereka GAMIS ini mungkin ditaja sepenuhnya oleh parti pembangkang, atau orang tertentu yang mempunyai kepentingan dengan penghapusan akta tersebut.

Apa yang mereka mungkin lupa, sekarang usaha anasir jahat untuk memisahkan Sabah dan Sarawak melalui kempen yang digelar SSKM begitu giat dilakukan tanpa kita sedar akan kemajuannya sekarang.

Mereka mempertikaikan Perjanjian Penubuhan Malaysia kononnya Sabah, Sarawak telah merdeka sebelum bergabung bagi membentuk Persekutuan Malaysia. Perlu kita tahu setiap gerakan anti-kerajaan mempunyai agenda tertentu bermula daripada pemansuhan beberapa penguatkuasaan akta yang dilihat berisiko tinggi terhadap usaha mereka.

ISA telah dimasuhkan, namun apakah yang kita lihat sekarang dengan provokasi melampau terhadap kaum, agama dan raja-raja dalam perlembagaan? Bukankah dengan mansuhnya akta hasutan kelak, maka setiap individu boleh berbuat sesuka hati serta kebal daripada sebarang tindakan undang-undang?

Biasanya hanya penjahat sahaja tidak sukakan undang-undang yang tidak memihak mereka. Kalau boleh, biar tidak tinggal satu pun lagi alasan untuk pihak berkuasa mengambil tindakan terhadap kumpulan pelampau-pelampau politik.

Itulah yang dibuat oleh golongan GAMIS ini tanpa mereka sedar dipergunakan oleh pihak berkepentingan walhal ia amat merugikan diri sendiri.

3 comments:

  1. X payah di layan si binatang ini...buang masa je...belajar tak habis...hidup tak tahu ujung pangkal lagi..dah menyalak...X reti nak hidup bermasyarakat...yg di sanjung SI BINATANG PELIWAT...BODOH SI MAHASEWEL..

    ReplyDelete
  2. Pelajar tak ada akai yang Allah bagi..yang hairan tue orang melayu juga...cina ketawa..bodoh punya..anak siapa yer!?

    ReplyDelete
  3. Sbb pelajar ni Ada akai n ilmu la dua btindak.melainkan mahsasiswa Dan orang2 seperti and a yang tiada rasa kemananusian n tidak cakna pada isu

    ReplyDelete