Wednesday, September 10, 2014

Status beremosi membawa padah!

Akibat terlalu mengikut perasaan tanpa memikirkan implikasi hasil perbuatannya menghina agama dan bangsa orang lain, akhirnya dia ditangkap dan dijatuhkan hukuman penjara selama setahun. Menangis air mata darah sekalipun, tidak akan dapat mengembalikan masa seperti sediakala.

Sekarang ini ramai kalangan rakyat khususnya fanatik pembangkang melemparkan segala bentuk penghinaan yang diterjemahkan dalam bentuk sindiran melampau ke laman-laman sosial tanpa mengira perasaan pembaca yang lain.

Mungkin ini hasil gurauan seharian mereka.. Cuma mereka tidak menerima tindak-balas daripada orang sekitar yang berada di sampingnya. Dek kerana kurangnya sensitiviti ini maka mereka tidak lagi mengira posting yang dibuat, hanya untuk meluahkan perasaan geram terhadap sesuatu.

Negara kita mempunyai undang-undang. Kebebasan media yang diamalkan bukan bermakna itu hak untuk menghina kaum atau agama orang lain. Fikirkanlah jika nak beremosi, bermaki-makian pun silalah lakukan di tempat lain, contohnya di pejabat PPS atau markas Unit Amal PAS yang jelas haram lagi mencabar tugas penguatkuasa negara kita.


- Sumber dari perkongsian facebook



Seorang penyelia tapak pembinaan dipenjara oleh Mahkamah Sesyen di sini, hari ini selepas mengaku bersalah atas tuduhan membuat komen menghina Nabi Muhammad SAW dan Islam menggunakan Facebook, Jun lalu.
Tertuduh, Chow Mun Fai, 37, yang juga menamakan nama ‘Chow Jack’ membuat pengakuan itu apabila pertuduhan dibacakan di hadapan Hakim Azman Mustapha.
Chow dilihat menangis di dalam kandang tertuduh selepas mahkamah menjatuhkan hukuman.
Mengikut pertuduhan, dia didakwa menggunakan perkhidmatan aplikasi internet iaitu Facebook dan menghantar komen bersifat jelik dihttps://www.facebook.com/cpm/chow.jack.982 (yang telah dipadam) dengan niat menyakitkan orang lain.
Chow didakwa melakukan perbuatan itu di Pentas Seni Kuala Lumpur, Sentul Park, di sini, pada jam 10.30 pagi 12 Jun lalu.
Pendakwaan terhadapnya dikemukakan mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588) yang membawa hukuman denda maksimum RM50,000 atau penjara maksimum setahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

2 comments:

  1. KENA TITIK KAU DALAM JEL MASUKAN KE DLAM SEL MELAYU

    ReplyDelete
  2. Ini macam punya perangai patut tarik warganegara. Rukun Negara pun tak lepas. Nak dok Malaysia buat apa.

    ReplyDelete