Monday, September 22, 2014

PRK Pengkalan Kubor - MEREKA TAHU

PRK berlaku dalam DUN Pengkalan Kubor jadi lebih sesuai kita bercerita mengenai isu yang dekat dengan pengundi Pengkalan Kubor iaitu projek pembinaan Bandar Baru Pengkalan Kubor yang dijanjikan oleh PAS sekitar 1993 hingga 2002.

Bandar Baru Pengkalan Kubor. Insfratruktur moden dari janji PAS
10 Fakta Penting :
1)  Sekitar 1993 kerajaan negeri Kelantan bawah Nik Aziz Nik Mat (ketika itu MB Kelantan) telah menjanjikan satu projek mega bernilai RM2.3 billion yang bakal dilaksanakan atas keluasan 7,200 hektar tanah.
2)  Pada 22 Disember 1996 satu majlis menandatangi MOU antara kerajaan negeri dengan MSJ Partners Sdn Bhd sebuah syarikat dari Pulau Pinang berlangsung di sebuah hotel sekitar Kota Bharu disaksikan sendiri oleh Nik Aziz Nik Mat.
3)  Nik Aziz juga diberikan taklimat mengenai projek yang menempatkan Pusat Dagangan Islam Antarabangsa, 4,000 unit zon kediaman, kawasan perindustrian, pasar borong, masjid serta institusi pengajian tinggi.
4)  Tapak bagi melaksanakan projek tersebut di antara sempadan Kelantan - Thailand iaitu berhampiran dengan Zon Bebas Cukai Pengkalan Kubor.
5)  Hampir 5,000 penduduk terlibat menganggarkan jika kerajaan negeri mengambil tanah untuk membangunkan projek yang sepatutnya dilaksanakan tahun 1997 mereka bakal menerima pampasan berjumlah RM50k - RM150k bagi setiap hektar tanah.
6)  Sebelum projek dilaksanakan PAS mengedarkan borang tawaran dengan harga RM1.00 kepada penduduk setempat yang berminat untuk membeli rumah teres di Bandar Baru Pengkalan Kubor.
7)  Sebahagian besar penduduk sekitar Tumpat & Pengkalan Kubor telah membeli borang tawaran berkenaan untuk mendapatkan rumah yang berharga RM35,000 bagi setiap unit.
8)  Tetapi pada 2002, Abdul Halim Abdul Rahman (ketika itu Timbalan Menteri Besar Kelantan) menyatakan struktur untuk membina projek berkenaan dibatalkan atas alasan pemaju MSJ Partners Sdn Bhd gagal menyediakan RM2.3 billion.
9)  MSJ Partners Sdn Bhd juga dikatakan tidak berupaya membangunkan projek berkenaan walaupun kerajaan negeri perkecilkan keluasan 7,200 hektar kepada 174 hektar dengan kos pembinaan RM200 juta.
10)  Namun pemaju iaitu MSJ Partners Sdn Bhd telah memaklumkan kepada kerajaan negeri bahawa sejak tahun 1997 mereka telah membelanjakan lebih RM12 juta sebelum menarik diri - kenapa pemaju tarik diri walaupun telah belanjakan RM12 juta.




Luahan puisi dari seorang pemerhati politik...

MEREKA TAHU

penjual kacang putih pun tahu
Penjual cendol pun tahu
Penjual etak pun tahu
Penarik kereta pun tahu
Pengayuh beca pun tahu
Para pelacur pun tahu
Pas sekarang tidak seperti pas dulu
Pas sekarang menjual fitnah
Pas ditunggang semakin punah
Pas sekarang berwasangka buruk
Perangai macam beruk
Pas sekarang menipu dan rasuah
Rakyat tak caya dan was_was
Pas sekarang tanpa ilmu
Pemimpin terpilih di kalangan si dungu
Pas sekarang dalam musibah
Izin Allah akan kalah
Umno menang insyaAllah...






3 comments:

  1. Apapun pembohongan dan tipudaya PAS pd pencacai mereka.. terutama org2 Kelantan ni sikit pun xkn ubah ketaksuban mereka. SIfat mereka sma shj dgn Bani Israel semasa berhadapan dgn seruan Nabi Musa. Mereke memperlekeh kebenaran dan mempermainkan Tuhan.

    PAS juga sama. mereka bodoh lagi membodohkan. Sesat lagi menyesatkan. Biar mcm mana pun PAS menipu mereka.. taksub wala' syaitan tetap mereka sokong PAS. ini bodoh sombong namanya. Mereka benci UMNO krn UMNO itu nama UMNO.

    Biar Tuhan hina mereka PAS dan macai2 mereka ini. Biar lebur PAS itu dr dalam oleh sesama mereka sendiri. Balasan TUhan buat keangkuhan ostad2 PAS yg bermain dgn Agama Allah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. cantikk.. komen yg memang kena pada tempatnya.. pas bukan Islam & Islam itu bukan pas!

      Delete