Wednesday, October 22, 2014

Video Jin sekolahkan Ustaz! Jangan RIAK dengan ilmu sampai nak menganjingkan Ulama lain..

Video di bawah sungguh menginsafkan, kerana ia menyedarkan kita betapa kerdilnya ilmu kita jika hendak dibandingkan dengan makhluk lain sedangkan manusia itu jadikan Allah lebih mulia di sisiNya.

Paparan video dirakam di makam Syeikh Maulana Rosidul Ibad Al Majafia atau lebih dikenali sebagai Kiyai atau Wali Allah bernama Mbah Mangku Jati. Beliau ialah salah seorang pejuang dan penyebar Islam yang hidup sekitar zaman 1500 tahun dahulu, ketika Nusantara dikuasai oleh Kerajaan Majapahit Hindu-Budha.

Kejadian berlaku ketika penggambaran rancangan Dua Dunia di kawasan makam Mbah Mangku Djati di Jati Malang, Indonesia. Krew penggambaran turut disertai dua orang ustaz yang berpengalaman dalam bab dunia ghaib dengan seorang pengacara wanita yang ditugaskan menemubual entiti yang merasuki tubuh salah seorang daripada lelaki (tidak pasti gerangannya).

Sekilas pandang, setelah seorang lelaki dipercayai telah dirasuk jin membuka silat sehingga terkoyak rabak pakaiannya lalu dengan segera mereka menemubualnya, bertanyakan siapakah yang merasuki itu.

Jin dalam tubuh lelaki itu segera menjawab, dia adalah penjaga di makam tersebut. Lalu bermulalah dialog di antara mereka bersama jin itu. Untuk makluman, rakaman video (bawah sekali) disertakan sarikata terjemahan ke bahasa melayu kerana kebanyakan dialog dituturkan dalam Bahasa Jawa...

Diringkaskan cerita, berikut adalah sedikit terjemahan dialog ke bahasa Malaysia (lebih kurang) yang menarik di antara manusia dan jin tersebut;

Jin     :Siapa awak semua? Apa tujuan awak semua kemari?
Ustaz : Assalamualaikum..
Jin     : Walaikumsalam…hmmmmm
Host  : Awak ini siapa?
Jin     : Saya Waringin Jati, Penjaga di sini!..Kamu Siapa??

Host  : Mbah Waringin Jati ini apa hubungannya dengan Mbah Mangku Jati?
Jin     : Saya yang disuruh menjaga tempat ini.
Host  : Sejak bila?
Jin     : Sejak dari zaman dulu!
Host  : Maaf mbah saya tidak berniat mengganggu, di sini saya ingin mengetahui sejarah Mbah Mangku Jati, Sejarah Penyebaran Agama Islam Mbah Mangku Jati..Benarkah Mbah Mangku Jati ini penyebar Agama Islam di desa ini ?
Jin     : benar..
Host  : Dengan cara yang bagaimana mbah?
Jin     : Dulunya manusia di sini belum punya Agama.
Krew : Mbah, dulu pengikut Mbah Mangku Jati itu ramai??
Jin     : tidak ada.
Host  : kenapa?
Jin     : tidak ada, kerana manusianya bodoh-bodoh semua!!
Host  : Halangan-halangan apakah di alami Mbah Mangkun Jati ini mbah??
Jin     : Mbah Mangku Jati dianggap perosak adat budaya di desa ini.
Host  : kenapa dianggap perosak? Bukankah niatnya itu baik, ya mbah?
Jin     : Loh.. baik itu kan menurut kamu yang berkata sekarang, yang hidup di zaman sekarang.
Host  : Memang dulu orang-orang di sini seperti apakah mbah??
Jin     : Dulu orang di sini belum ada agamanya. Tidak ada aturan & normanya, karena manusianya masih liar sepertimana haiwan!!
Host  : Bagaimana cara Mbah Mangku Jati menyebarkan agamanya?
Jin     : Orang2 di sini suka hal seperti ini ( berjoget-joget)

Ustaz: Mbah Mangku Jati dulu suka membantu ya mbah?
Jin     : Ya dibantu.
Krew : itu tadi seni apa ya mbah?
Jin     : itu yang di namakan silat..
Krew : Bererti mbah Mangku Jati sendri merekrut murid untuk silat ya mbah? Untuk perguruannya ya mbah??
Jin     : Tidak di ajari agama. Tidak di ajari agama dulu . tapi diajari ini dulu (silat)( sambil mempraktikan silat” ning nong ning nong ning nong “ dengan gending(lagu))

Jin     : Cuba, apa agamamu??
Host  : Agamaku Islam Mbah, Alhamdulillah.
Jin     : Tahu syarat masuk Islam ??
Host  : Membaca Syahadat..
Jin     : Apa yang kamu faham ertinya??
Host  : Tiada Tuhan selain Allah dan Nabiku adalah Muhammad utusan Allah.
Jin     : Bukan seperti itu.
Krew : Bagaimana mbah?
Jin     : Saya bersaksi tiada Tuhan Selain Allah, dan saya bersaksi bahwa Nabi Muhammad adalah utusan Allah. Kamu faham?

Krew & Ustaz: Iya Mbah.

Jin     : Bila kamu bertemu dengan Nabi Muhammad?? Bertemu pun tidak pernah, boleh pula kamu bersaksi? Saksi itu harus dapat menyaksikan. Cuba dalam bahasa Indonesia bagaimana?
Host  : Aku bersaksi....
Jin     : Lho.. bila masa kamu bertemu? Bertemu pun tidak pernah bagaimana kamu boleh bersaksi? Ya Belajar mengaji dulu biar kamu faham.

                “Host terkejut dan merasa seperti di hakimi makhluk ini”

Ustaz : Maaf atas kekurangannya mbah. Ini masih belajar, umat Nabi ini masih belajar.
Jin     : Jadi kamu itu masuk Islam ini gara2 faktor keturunan? Itu namanya ikut2an. Kalau kata orang sekarang kamu seharusnya mula sedar. Jadi ,”kamu bersaksi tiada Tuhan Selain Allah, dan bersaksi bahwa Nabi Muhammad adalah utusan Allah”. Bersaksi bukan dengan mata, tapi bersaksi dengan hati, rasa & cipta. Maka dari itu, belajarlah dulu, dalami dulu apa yg ada dalam agamamu. Biar kamu tahu adab, agama itu adalah aturan & peraturan yg ditujukan untuk kebaikan anak cucu di tanah jawa ini.

Krew & Ustaz : ya, mbah.
Jin     : Jadi kalau masuk ke makam leluhur, makam keluarga, makam muslim, berziarah, sebaiknya wudhu dulu, karena manusia tidak ada yang sempurna, kesempurnaan itu hanya milik Allah.

Krew & Ustaz : ya, benar mbah
Krew : Apakah disini ada penziarah yg minta-minta?
Jin     : Ramai, manusia ini seperti haiwan semua! Kalau dalam bahasa sana “al insanu hayawan nathiq”
Jin     :Manusia tak ubahnya seperi haiwan kalau akal & pikirannya tidak dipakai. Kubur tidak boleh dijadikan tempat meminta. Tidak boleh! Jangankan di makam mbah, di makam Nabi pun kalau meminta tidak akan diberi. Kalau ingin kaya-raya, kerjalah, berhemah, teliti & berhati-hati. Nanti akan kaya dengan sendirinya.

Krew : Di sini apakah ada bangsa jin yang mengganggu manusia?
Jin     : Yang mengganggu manusia?
Krew : Yang memesongkan niat manusia yang ingin berziarah disini.
Jin     : Lho... manusia itu tidak perlu digoda, sudah melencong dengan sendirinya.
Krew & Ustaz : oh iya benar.
Jin     : Syaitan itu sekarang sedang bersenang-lenang, bersantai-santai, sebab manusia sendiri yang mencari syaitan bukan syaitan yang mencari manusia.
Jin     : Kamu ada masalah apa? Apakah kamu sendiri melakukan sholat? Apakah kamu yakin sudah mampu sholat sepenuhnya? Saya yakin kamu belum mampu sholat.

Jin     :Sekadar contoh ” Inna Sholati Wanusuki Wamahyaya Wamamati Lillahi Robbil 'aalamiin“ (Sesungguhnya Sholatku, Ibadahku, hidupku, dan Matiku hanya Untuk Allah. Tuhan sekalian alam). Cuba harta duniamu tak minta semuanya, boleh tidak?? Kalau masih berat ke arah dunia, ertinya niatnya tidak kepada Tuhan. Padahal kamu semua sudah berjanji, “Sesungguhnya Sholatku, Ibadahku, hidupku, dan Matiku hanya Untuk Allah. Tuhan sekalian alam”, tapi memang manusia itu munafik semua. Tidak ada manusia yang benar-benar bersih hatinya.

Jin     : Beruntung para nenek moyang dahulu mahu mengajarkan agama di Jawa ini. Kalau tidak, rosak semua manusia di sini. Wujudnya saja sebagai manusia tapi kelakuannya tak lebih baik dari haiwan. Tidak punyai adab kesopanan.

Ustaz : Apakah anda dulu mempunyai harta pusaka ketika menyebarkan Agama?
Jin      : Dalam menyebarkan agama, pusaka itu adalah lidah & tingkah laku. Manusia akan diikuti, jika baik bicaranya. manusia itu akan diikuti, jika tingkah lakunya baik, dengan kebaikan itulah semua manusia boleh menjadi guru. Maksudnya, manusia boleh didengar percakapannya, juga boleh diikuti tingah lakunya. Itulah senjata dalam menyebarkan Agama.
Ustaz : Biasanya dulu ada tak senjata pusaka yang dijampi serapah, dibawa ke mana-mana?
Jin      : Saya tidak menggunakan pusaka seperti itu. Pusaka saya adalah percakapan saya. Kalau para wali memakai senjata, itu hanya sekadar mengikuti adat di tanah jawa. Senjata itu tidak memberi manfaatnya, sekadar besi yang di tempa menjadi keris... Itu semua hanya buatan manusia. Manusia itu tidak berkemampuan apa-apa.

Ustaz  : Menurut mbah apakah ada nasihat untuk kebaikan kami pada masa depan?
Jin      : Jika manusia tidak mahu bertawasul kepada Nabi, semua doa tidak akan di dengar dan tidak akan di kabulkan.
Doa yang terkabul pertama, doa orang yg teraniaya hatinya. Kedua doa orang yg bertawasul kepada nabi Muhammad SAW.
Jika manusia berhenti bertawasul kepada Nabi Muhammad SAW, doanya akan ditolak. Kalau semua doa dikabulkan oleh Allah, semua manusia di dunia akan kaya semuanya. Faham, kamu semua?
Krew & Ustaz : ya mbah.
Host  : Mbah ada nasihat untuk kami semua sekarang?

Jin     : Nasihat mbah sedikit saja, kamu semua hidup di dunia diciptakan oleh Allah, illa liya’ budun.

“wa ma kholaqtul jinna wal insa illa liya’ budun” (Aku ciptakan jin & manusia, kecuali hanya untuk beribadah kepadaKU). Jadi manusia jika ingin hidup selamat, dan terkabul semua keinginannya, mendekatlah ke Guti Allah. Ertinya jangan tinggalkan sholat lima waktu. Pelajari syahadat dengan benar, biar faham, tidak hanya menjadi saksi palsu.
Jin    : Mengaji tidak perlu terlalu banyak, perdalamkan saja Al-Fatihah. Sampai mati, kamu semua tidak akan mampu memahami Al-Fatihah.

Jin    : Saya beri sedikit contoh,buat bekal kalian hidup (surah Al Fatihah) :
Bismillaahirrahmaanirrahiim, Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Jin    :Kamu semua mampu merasakan belas kasih Allah?  Belas kasih Allah maksudnya kita diberi mata, itu bentuk Maha Pengasih, kalau mata mampu melihat, itulah Ar-Rahim, wujud dari Maha Penyayang. Kita ada tangan, itu wujud sifat Ar-Rohman, & ketika tangan mampu berfungsi itulah bentuk sifat Ar-Rahim.  Menunjukkan sifat belas kasih Tuhan pun tidak mampu, bagaimana mahu meminta yang lain?

Alhamdulillaahirabbil’aalamiin, Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam. Jadi kalau manusia masih ingin di puji & disanjung, itu masih belum jadi hamba Allah.
Itu ertinya manusia masih ada sifat riya’ (ingin dipuji karena amalnya).
Bukalah kitab kamu semua & pelajarilah, kalau kamu ingin tahu rahsia alam semesta.

Host: Terima kasih banyak mbah

- Skrip dialog ditamatkan di sini sahaja. Sila ikuti video di bawah untuk perbualan yang lebih tepat lagi..

Wallahualam..


2 comments:

  1. Bersaksi tidak semestinya dgn melihat, boleh juga dgn mendgr, boleh juga dgn ilmu atau dgn semuanya. Yg penting yakin benar dgn apa yg dipersaksikannya.
    Ungkapan bersaksi dlm Kalimah Syahadah adalah bersaksi dgn ilmu, keyakinan yg pasti, bahawa Tiada Tuhan selain Allah (swt) dan (Nabi) Muhammad (saw) Rasullullah (Pesuruh Allah). Sbgmn dpt difahami dr ayat 18 Surah Ali Imran. Tidaklah org berilmu dan Malaikat itu melihat Allah swt, melainkan persaksian itu adalah dgn ilmu yg yakin.

    ReplyDelete
  2. Assalam, benar tuan. Terima kasih atas pandangan.

    ReplyDelete