Tuesday, November 11, 2014

Rakaman kejadian Fahmi Zainol disekolahkan oleh mahasiswa-mahasiswa UMS

Nasihat yang sangat berguna....

"UM (Universiti Malaya) kau boleh buat itu macam la, ini Sabah pun kau mau buat itu macam? Saya bagi bet sama kau! kau buat, kau try!"

"kau datang sini mau menghasut mau bikin apa?"

"kasi habis la belajar kau dulu, ini bukan semenanjung kau mau bikin macam-macam... ini orang Sabah! Sial bah kau ni!!"

"Kami orang Sabah! Perpaduan kami tinggi!"



Kumpulan Fahmi Zainol hari ini mendapat pengajaran yang paling bermakna dalam hidup mereka. Mungkin selama ini mereka tidak pernah mendapat respon sebegini keras di sebalik niat mereka untuk mula berjinak-jinak dalam dunia politik.

Tidak seperti di Semenanjung, rakyatnya terbuka dengan cara berkempen sebegini.. Di Sabah dan Sarawak yang mempunyai sentimen kenegerian yang cukup kuat, perkara remeh bagi memecah-belahkan perpaduan seperti ini terutama oleh orang luar (bukan warga Sabah) benar-benar membuatkan mereka rasa meluat dan marah.

Sudah terbukti melalui kempen oleh mereka yang lebih berpengalaman dalam sepak-terajang politik daripada Pakatan Rakyat, mereka telah gagal dan kecundang di negeri itu. Sabah tidak boleh dipecah-belahkan melalui cara begini, bukan hanya di Pasar Tamunya ataupun di Kampus mereka, bahkan di mana-mana sekalipun di negeri itu..

Akhirnya, kumpulan Fahmi Zainol mendapat malu... Satu Malaysia tahu kegagalan yang mereka alami. Bukan itu saja, mereka juga telah menghabiskan wang, masa dan tenaga.. lebih-lebih lagi memperjudikan masa depan mereka sendiri hanya untuk sesuatu yang sia-sia.

Apakah PKR akan memandang pada mereka? Lihatlah mahasiswa pro-Anwar terdahulu seperti Safwan Anang, Adam Adli.. di manakah tempat mereka sekarang?

Belum cukupkah itu semua menjadi pengajaran kepada para pelajar taksub yang masih ber'standard' mahasiswa untuk bermain politik?


8 comments:

  1. mahasewel ni tetap akan kata ini semua perancangan umno untuk sekat suara dorang... Dari Penang sampai Sabah, suma umno punya pedajai belaka...

    ReplyDelete
  2. Tabek pada mahasiswa Sabah,jangan ikut perangai Mahasiwa Semenanjung terutama kalau yg datang tu mahasiswa Melayu,mereka bukan mahu belajar tapi hanya berlagak macam pandai.Katakan pada dia orang 'kalau kau banyak pandai mahu ajar orang Sabah,mengapa di Semenanjung orang Cina lebih berjaya dan mahasiswa Cina jauh lebih bagus pencapaiannya'?.'

    Saya orang Semenanjung,tapi cukup benci dgn perangai mereka.

    ReplyDelete
  3. hahaha..baru bertemu buku dengan ruas..padan muka. nak tunjuk pandai kokon puiii.
    aku org semenanjung tp aku x sokong benda2 mcm ni..aku duduk cni dah hampir 30 tahun...aman damai. mahasewel mcm ni jgn cuba nak main api.
    SABAH TANAH AIRKU..NEGERI KITA YG TERCINTA....

    ReplyDelete
  4. ha..ha..ha.....baru kena kentot dgn org sabah, lari tak cukup tanah budak lembam perasan cerdik ni.....

    ReplyDelete
  5. Nasib baik Orang Sabah bijak & sedar permainan Cina2 Singapork dlm menghancurkan Malaysia menerusi parti politik.. Semenanjung mmg dah kacau bilau terutama di Penang. 2018 mungkin tiada lagi kampong.

    ReplyDelete
  6. angan pandang rendah kesatuan umat Islam di Sabah.............

    walaupun org cina menguasai ekonomi di Sabah dan banyak menindas kaum pribumi dan umat Islam di Sabah, tapi orang Islam di sana lebih kuat ikatan dan tak pernah luntur dengan kesatuan yg kuat sesame Islam di banding orang Islam di Semanjung yang mudah dikuasai orang bukan-Islam.

    ReplyDelete
  7. Itulah kerana banyak univ-univ sekarang terlalu TAKUT dengan sistem "global ranking"-JAHANAM si Barat-Zionis; yang menyebabkan ramai pensyarah/pengurusan yang diambil adalah dari puak LIBERAL-pro Barat/Zionis teramsuk ramai omputih! Sebab itu sampaikan MAHASEWEL-LONGKANG mcm. puak-disyaki-mamat-mamat-SODOM ni, sampai boleh MENGUASAI persatuan pelajar Univ dan MENGHASUT pelajaq jadi PERUSUH-SEWEL!

    Sepatutnya, sebagai NEGARA ISLAM, tak perlu peduli "ranking"-JAHANAM mcm. ni - yg. penting, bukan sahaja melahirkan pensyarah/pengurusan serta graduan jenerasi muda Islam/Melayu yang berkelulusan akademik tinggi, tetapi juga yang soleh, berakhlak mulia dan kuat semangat nasionalismanya.

    Bahkan, aku cadangkan setiap jenerasi muda Islam/Melayu tidak dihantar ke Univ. Barat (yg. makin dikuasai Zionis) kecuali di tahap Master/PHD. Ini ialah kerana ramai anak-anak muda Islam/Melayu yang masih belum matang, maka akan cepat terpengaruh dengan ideologi dan budaya LIBERAL Barat, yang semakin BUAS dlm. sistem pendidikan mereka, termasuk membiasakan budaya Sodom, Feminisma, Seks bebas dan Pornografi, pengambilan alkohol/dadah serta perangai PERUSUH-mcm-BERUK!

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete