Saturday, November 22, 2014

Cadangan lucut kewarganegaraan orang yang tidak tahu bahasa kebangsaan - Adun DAP buat laporan polis



Adun DAP Pekan Nenas, Yeo Tung Siong buat laporan polis terhadap YB Shahruddin Adun Jorak sebab mencadangkan agar dilucutkan kewarganegaraan mereka yang gagal kuasai bahasa kebangsaan.

Terbaiklah YB Shahruddin. Penulis sokong 100%..

Nak kata warganegara, cakap melayu pun tak faham. Bagaimana ini? Contohnya ini..

Kenapa setelah 57 tahun merdeka tidak tahu berbahasa Melayu? Adun Pekan Nenas yang membuat laporan polis ingat dia masih di tanah besar China. Negara mana iktiraf sekolah vernakular? Jangan buat Malaysia jadi Indonesia sampai nama 'Cina' pun di hapuskan.

Bagaimana negara boleh iktiraf keadaan orang yang tidak tahu berbahasa kebangsaan tetapi mengaku sebagai warganegara Malaysia? Cadangan YB Shahruddin ada asasnya, rujuk perkara 25(b) Perlembagaan Malaysia di bawah,


Bila sebut sahaja lucut hak warganegara kerana tidak tahu berbahasa kebangsaan, DAP cepat melenting... Nyanyian lagu NegaraKu dipersendakan oleh pemimpin mereka. Tak boleh nak dibayangkan bagaimana keadaannya jika puak mereka mengambil pentadbiran negara.

Nauzubillah..



21 comments:

  1. Amboi...gelabahh nampak kaum ni. Baru cadangan le.

    ReplyDelete
  2. Menunjukkan warna dia yang sebenar. Lucutkan sekali kerakyatannya.

    ReplyDelete
  3. Makin KURANG AJAQ puak PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI ni!

    Kalau kat Jerman cthnya, sikap cintakan bahasa Kebangsaannnya amat kuat - di JPA cthnya; selalunya pengguna kena bawa penterjermah sendiri dari NGO-NGO kalau tak tahu/fasih berbahasa Jerman (JPA Jerman ni bukan peduli pun kalau dikritik psl. ni - bagi mereka; "anda di Jerman, cuba cakap bahasa Jerman iaitu Bahasa KEBANGSAAN kami")!

    Dan setiap pelajar/pekerja asing kena mengikuti kelas Bahasa Jerman MAHAL (yg. hanya akan diSUBSIDI murah jika kes khas cthnya pelarian/imigran miskin) sampai ke beberapa peringkat - hingga sekurangnya boleh bertutur harian yg. mudah.

    Tapi kat Malaysia ni, kita pula asyik kena jaga hati PENDATANG tempatan dan asing - sampaikan yg. walaupun rakyat mahupun 'Expatriate' kaya yg. dah bertahun kat sini, asyik angkuh dgn. bahasa Inggerisnya; tak mahu lansung cakap mahupun belajar bahasa Melayu.

    Bahkan sekrg. polis nak dipastikan semua tahu bahasa INGGERIS - sedgkan kaum pendatang, yg. bahasa Melayu/Kebangsaan pun tak fasih, tak pula kisah bahkan sudah diberi kelonggaran utk. jadi Polis - heran betul aku! Jadi, anak-anak muda terutamanya BUMIPUTERA yg. tak fasih Bahasa Inggeris akan diDISKRIMINASI utk. jadi polis?! Ini TANAH/ALAM MELAYU atau TANAH/ALAM INGGERIS?!

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
  4. Ini juga disyaki adalah MO licik si PENGGANAS-PENGGANAS Red Bean si PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM dan TUAN Barat-ZIONISnya - untuk MENGALIH perhatian dari berpuluh ribu PATI Cina dari PELANCONG China yg. HILANG; serta usaha PENIPUAN disyaki utk. menambah jumlah kaum Cina di negara ini melalui pemberian Mykad milik mereka yang telah meninggal dunia – lihat di blog ini sendiri di http://sarawakia.blogspot.com/2014/11/orang-cina-tidak-tahu-bahasa-melayu.html, Orang Cina tidak tahu bahasa melayu adalah PATI? , November 19, 2014!

    Maka, sebab itu, aku syak sampai BERATUS pelatih PKLN hari tu TAK boleh Bahasa MELAYU/KEBANGSAAN lansung – yg. amat MUSTAHIL kalau rakyat Negara ini; jadi ini amat MENGANCAM KESELAMATAN/KEDAULATAN Negara Islam ini serta umatnya!

    Maka, baik KDN periksa balik kes ini yg. telah SENYAP – dan pastikan pemillik IC tersebut samada betul rakyat Malaysia! Kes ini bukan hanya pd. tanggungjawab Kem. Pendidikan! Malangnya juga sekrg.. polis nak dipastikan semua tahu bahasa INGGERIS - jadi ini juga amat bahaya kalau PATI yg. tak tahu lansung cakap Melayu serta PENYAMAQ boleh jadi polis nanti dgn. IC palsu - dan hanya perlu berbahasa Inggeris! Bahkan aku pernah telefon JPA termasuk PDRM - ada yg. tak fasih Bahasa Melayunya; heran betul aku!

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
  5. Dear Sir,
    I think the YB is correct in suggesting that those who has been in this country i.e. the 2nd or 3rd generations etc should be able to speak well in Bahasa as otherwise their citizenship should be revoke. Hell in other countries their citizen speaks well but not here. Many of us agree with the YB to propose that the citizenship be revoke.

    ReplyDelete
  6. Satu cadangan yang baik dan sangat bernas....Aku dah tak sabar lagi bilalah cinabeng ni nak berambus dari Malaysia..

    ReplyDelete
  7. Yang paling terkesan ialah cinabeng yang diimpot untuk mengundi dalam PRU. Yang mmg duk kat sini pon ramai yang BM tunggang langgang. Bila nak siasat pengundi sepet yg di impot ni?

    ReplyDelete
  8. SOKONG 100%!!!!!!

    Satu cadangan yang terbaik! Tahniah YB kerana berani bersuara. Kita perlukan lebih ramai YB macam ni. Kalau tak wakil2 haprak DAP semakin KURANG AJAR dan BIADAP!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib ada berani ka...???? silap haribulan mamat yg bagi cadangan ni kena sound dgn Najib.......bukan ke selama ni, Najib cukup perihatin dgn kaum pemakan bangkai BABI TEGAR ni......???? melebihi kaum bangsanya sendiri....

      Delete
  9. Ada kawan2 saya yang berbangsa cina yang anak2 mereka LANGSUNG tak tahu sepatah bahasa kebangsaan!!!
    Hantar "home schooling" dan belajar English dan Mandarin. 3 orang anak umur antara 6=12. Sekor pun tak faham bahasa Melayu!!!!!!!!!
    Padahal, mak bapak diorang hidup dengan agak mewah di Tanah Air ini...tetapi mereka merancang kalau ada peluang, nak belah Australia konon.

    My point is....bukan keluarga ni je yang macam ni. Ramai lagi kawan2 cina saya yang berpendapat begini. Tak patriotik langsung dan 90% kalau diberi peluang, akan berhijrah ke negara lain. Yang kita dok sebuk nak jaga hati pengkhianat2 macam ni buat apa? Kerajaan patut jaga hati Bangsa Melayu dan Bumiputera yang sayangkan Tanah Air.

    Kalau yang tak hormat lagu NEGARA KU pun boleh dijadikan MP DAP di Sarawak, kalau yang pernah gagal dalam permohonan untuk meninggal tetap di Australia pun kita boleh jadikan SPEAKER Dewan Selangor, WTF?????

    Kaum cina ni, kalau boleh, diorang lagi sanggup tengok negara ni HANCUR ( seperti komunis dulu), daripada melihat orang Melayu aman!

    ReplyDelete
  10. Keturunan cina bukit ni, lain daripada keturunan cina seperti di Beijing( Utara). Orang Beijing pun benci keturunan cina bukit(Selatan) ni.
    Cina bukit ni tak tahu kawal sifat Tamak dan Sombong dan Pendengki mereka tu. Cina Utara tahu yang Cina bukit dari Selatan ni memang NO CLASS!

    Sebab tu lah HKG dijadikan tempat cina2 bukit ni merengkek. Bahasa pun lain daripada seluruh China yang berbahasa Mandarin. Baru2 ni kita dah menyaksikan protest oleh sesetenggah penduduk HKG kerana pemilihan ketua oleh Beijing.

    Kita je yang malang sebab keturunan cina bukit ni dah menetap di negara kita...bukan cina yang baik2 dari China Utara, tetapi penyangak2 dari lereng2 bukit China Selatan!!

    ReplyDelete
  11. Aku sokong tarik balik kerakyatan mereka yang tak tahu berbahasa Melayu. Aku ingat mahu separuh Cina dan Keling kena tarik.

    ReplyDelete
  12. Banyak wakil rakyat cina DAP sendiri pun tak fasih Bahasa Malaysia. Cakap Melayu macam apek baru datang dari China tiga hari lepas. Tak malu ke dah duduk Malaysia lebih 50 tahun tapi tak fasih Bahasa Melayu. Memang depa ni kalau boleh tak nak duduk Malaysia kononnya teruk. Tapi terhegeh-hegeh duduk di sini lagi bila tak dapat kerakyatan negara lain. Siap jadi speaker lagi. Depa akan lari mana-mana tempat di dunia ni macam pernah berlaku di Indonesia dulu. Tarik aje kerakyatan wakil rakyat depa tu dulu.... Buat malu je..... ptuuuuiiiii

    ReplyDelete
  13. CADANGAN TERBAIK.........LUCUT KERAKYATAN YANG TAK TAHU BERBAHASA MALAYSIA.
    MENGAKU ANAK MALAYSIA......... HARAMJADAH BETUL, THICK SKINNED.

    ReplyDelete
  14. Orang Melayu dan Bumiputera dah semakin celik dengan permainan cina2 rasis DAP.

    Kita dah nampak dan dah berani bersuara. Cina rasis DAP ni ingat HAK bersuara tu hanya untuk kaum cina.....sekarang kita tengok suara siapa lagi kuat!


    ReplyDelete
  15. KALAU KITA BERJIRAN DENGAN REPUBLIC OF SINGAPORE DAN REPUBLIC OF INDONESIA............. APA SALAH KALAU KITA TUKAR NAMA NEGARA KITA DARI " malaysia" KEPADA " MALAYSIA TANAH MELAYU"

    ReplyDelete
  16. TERBAIK LA... MAU AJAQ SIKIT KAT BANGSA PENDATANG CINA & HINDU BANGSAT... TERMASUK ORG MELAYU BANGSAT YANG TIDAK SETIA PADA AGAMA DAN NEGARA.

    ReplyDelete
  17. APA??? MACAI PAS & PKR MELAYU ISLAM TAATSETIA PADA AGAMA ISLAM??? MAT SABUN SAMA SI CELAKA PHARUL NAK MENJAHANAM ISLAM KAT MALAYSIA ADALAH....

    ReplyDelete
  18. AnakMuda SemenanjungNovember 22, 2014 at 1:59 PM

    Cina Bukit ini jugaklah golongan sedang merosakkan Cameron Higlands dan bakal menjahanamkan Sarawak yang subur dan kaya luas wilayah. Mereka sanagt dengki dan sakit jiwa melihat bumi Sarawak terbentang luas ini ini kuasai oleh kaum lain.

    Tapi sayang..sudah ada kelompok Sarawakian dr golongan peribumi sudah termakan hasutan DAP. Mereka tak kaji siapa itu DAP dan apa kerja DAP laknat ini di Semenanjung Malaysia. DAP bijak menggunakan isu untuk hasut peribumi Sarawak. Isu tanah isu Agama, perkauman dan janji2 yang menjahanamkan Sarawak. Langkah awal DAP ialah mewujudkan perpecahan dikalangan Sarawakian, melahirkan rasa benci peribumi Sarawak kpd Krjn BN Semenanjung, mencipta isu2 berkaitan rasuah dan penyelewengan supaya rakyat benci membuak2 kpd pemerintah Sarawak. Sedangkan TAUKEH rasuah dialah CINA-DAP

    DAP akan memastikan Cina menguasai bumi Sarawak yg kaya dan subur. Skrg mereka cuba berlakon baik dengan kaum peribumi Sarawak, supaya diberikan kepercayaan dan undi. DAP akan sentiasa main guna isu Agama terutama melagakan penganut Kristian peribumi Sarawak dengan org Islam dan BN.

    Isu2 fitnah seperti UMNO anti agama lain, sedangkan sekian lama Malaysia terbentuk BN tak menganggu kerharmonian Sabah Sarawak. Tp bila PKR dan DAP muncul, masuk Sarawak mereka bukan nk bangunkan atau membela nasib peribumi Sarawak tapi mereka sedang tebarkan jarum2 hasutan.

    Cina DAP seperti drakula yg 'kelaparan darah'.. mereka akan cari mangsa2 baru untuk meluaskan 'hisapan darah' dan perluasan wilayah. Sarawak bumi yg cukup kaya dan luas sebab itu mereka menggunakan fitnah untuk jatuhkan pemimpin tertinggi Sarawak seperti KM Sarawak dgn isu kekayaan.

    Cina sangat dengki dan sakit hati bila Peribumi Sarawak dan Melayu kaya.
    Ingatlah DAP Cina akan hina kaum peribumi dan meletakkan kaum Peribumi seperti Melayu dan Mamak di Pulau Pinang, dihalau satu persatu, dan ditindas supaya tidak memiliki apa2 lagi di Pulau Pinang

    bagi Sarawakian.. sila kaji dulu apa terjadi di Semenanjung sebelum benarkan hati dan jiwa kalian menerima dan percaya penipuan DAP!!

    DAP sebenarny amusuh negara. Krn DAP lah tercetusnya pertumpahan darah dan isu kaum 13 Mei.

    Semoga Sarawakian bijak dan tidak terikut seperti yg berlaku di Semenanjung!

    ReplyDelete
  19. Modus operandi DAP serupa saja. Nak mendiamkan orang Melayu dari bercakap sesuatu yang benar (perkara benar yang teruk) mengenai mereka, maka disaman atau di buat laporan polis. DAP tak pernah puas hati selagi semua mereka jadi jutawan, dan semua Melayu jadi kuli mereka. Sudah banyak sector MNC mereka kuasai, dan bila mereka kuasai maka tiada peluang pekerja Melayu menjawat jawatan berpendapatan tinggi. Mereka bising bila syarikat glc tidak mempunyai ramai pekerja Cina, semua mereka nak conquer. Padahal itu sajalah tempat ramai orang Melayu boleh mencari rezeki.

    ReplyDelete
  20. Sokong 100%. Lucutkan warganegara. Jgn kita takut....

    ReplyDelete