Thursday, November 27, 2014

Hancur! Bahasa Kebangsaan tunggang terbalik, tanda awal lenyap penggunaannya.

Tinggal bertahun di Malaysia, bahasa kebangsaan masih tidak betul. Malah mereka yakin dengan penggunaannya sehingga tidak segan silu menayangkannya untuk menarik perhatian orang ramai.

Inilah akibat tidak mengambil berat bahasa kebangsaan, penggunaannya hanya ketika perlu sahaja. Perkataan dalam bahasa Inggeris diterjemahkan secara terus dan bercampur aduk. Akhirnya lahirlah generasi yang bahasa melayunya lintang pukang atau lebih teruk, tidak faham sepatah haram pun.

Bila bercakap tentang hak sebagai warganegara, semuanya mahu diberikan samarata.. Lebih sikit untuk Melayu dan Bumiputera, dikatakannya rasis.

Ini bukan nak pertikai siapa pun.. Tapi bahasa adalah perkara yang paling asas dan perlu memahaminya sebelum mencanangkan diri lebih berhak sebagai seorang warganegara Malaysia.

Merujuk kepada gambar, kita hargai usaha pihak berkenaan yang cuba menampilkan bahasa kebangsaan daripada tidak menggunakannya langsung. Cuma perhatian yang lebih serius perlu diberikan terhadap ketepatan penggunaannya. Jika tidak ia hanya akan mengundang salah faham dan kegusaran di kalangan orang awam.

Food Court = Mahkamah Makanan?





5 comments:

  1. minta tolong sesiapa yg mampu untuk membeli tanah yg berpotensi ini. http://tanahpuchong.blogspot.com mohon perhatian tuan & rakan

    ReplyDelete
  2. HAHAHA ....

    Apa gi Ah Jib Gor, kene tambah peruntukan duit untuk sekolah sekolah vernakular rasis di Sarawak. Lagi banyak lagi bagus :)

    ReplyDelete
  3. SETUJU SM! Mana DBP - LEMBAP betul! Naikkan denda BERATUS RIBU, barulah si puak PENDATANG KAPIRDAJAL RASIS ni takut - aku pasti mereka tidak akan berani MEMBANGSATkan bahasa Cina depa kat tpt. awam, terutamanya kalau kat China!

    Tapi aku juga cadangkan agar JENAYAH ini dikenakan Akta Hasutan kalau si PESALAHnya mengulangi kesilapan ini buat kali kedua - sebab ini boleh dikira sbg. MO terancang utk. terusan MENGHINA Bahasa Kebangsaan kita, yg. aku syak MO ini adalah diTAJA oleh si PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM!

    Maka aku cadngkan DBP buatlah HOTLINE supaya senang org. awam terutamanya si BENGAP-BENGAP RASIS mcm. ni dapat menalipon utk. mendapatkan terjermahan segera pada sebarang tanda/pengumuman di tempat awam; maka juga tiada lagi alasan utk. boleh bersikap RASIS pd. Bahasa Kebangsaan kita.

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
  4. Bangla lagi fasih berbahasa melayu berbanding dorang... memalukan nama Malaysia saja puak2 ni

    ReplyDelete
  5. Betul ke orang Malaysia yang buat tu, dengan cina bukan boleh kira, cina luar pun dah jadikan Malaysia ni tempat cari makan menipu dan buat jenayah.

    Kes nipu melalui SMS dan telepon, tu cina luar yang buat tu.

    ReplyDelete