Wednesday, November 19, 2014

Orang Cina tidak tahu bahasa melayu adalah PATI?

Sekadar untuk renungan.. dipetik daripada laman sosial facebook, tidak pasti kesahihannya...

Mungkin boleh dikaitkan dengan laporan kehilangan 50,000 pelancong asing di Malaysia pada tahun 2005 (sini). Kini sudah hampir 9 tahun ia berlalu, agaknya berapakah jumlah terkumpul pendatang haram China yang sudah menetap di negara kita?

- SarawakianMarks

Gambar hiasan

Apa Sudah Jadi, Bangsa Cina, Tidak Boleh Berbahasa Melayu, Ada Mykad, Boleh Mengundi?

Malaysia mungkin dilanda skandal kewarganegaraan terbesar jika benar dakwaan bahawa banyak individu berbangsa Cina dari luar negara masuk secara haram ke negara ini kini mempunyai kad pengenalan Malaysia yang sah.

Jika sebelum ini kenyataan ini hanya sebagai gosip tepi jalan, namun penemuan krew 999 TV3 dalam serbuan ke pusat hiburan di Melaka baru-baru ini membuka satu pendedahan yang mengejutkan.

Menurut pendedahan 999 malam tadi, wanita berketurunan cina bekerja Pegawai Perhubungan Pelanggan yang diperiksa oleh penguatkuasa langsung tidak boleh berbahasa Melayu meskipun mempunyai mykad atau kad pengenalan warganegara Malaysia yang sah.

“Beliau langsung tidak boleh berbahasa Melayu. Kita minta kira satu hingga sepuluh pun tidak boleh. Ini sangat meragukan. Kita serahkan kepada Jabatan Pendaftaran Negara untuk tindakan,” kata pegawai penguatkuasa kepada TV3.

Menurut laporan 999 TV3, Gadis berbangsa cina ini juga mempunyai wajah berlainan dari gambar dalam Mykad dan tidak dapat mengingati nombor mykad sendiri.

Jika selama ini kita merasa hairan dengan peningkatan jumlah pengundi Cina biar pun mempunyai kadar kelahiran yang rendah, mungkin inilah yang sebenarnya berlaku. Tulisan ini bukan bersifat perkauman, kita cuma mahu kerajaan menyiasat dengan serius mengenai situasi ini.

Sudah banyak cakap-cakap bahawa terdapat usaha terancang menambah jumlah kaum Cina di negara ini melalui pemberian mykad milik orang orang cina lain yang telah meninggal. Jika beliau sudah ada mykad sudah tentu beliau juga layak mengundi. Soalnya berapa seperti gadis ini dan apakah ini punca kekuatan DAP??? -


4 comments:

  1. Populasi penentu kesinambungan kuasa politik...
    Cer tanya sekolah mana..
    tau nyanyi lagu NEGARAKU tak..? Apa itu RUKUN NEGARA..? Ibu negara MALAYSIA, Nama lengkap setiap negeri 2 dibawah Sultan berserta DARUL..nya..
    Siapa nama PM..sikalang..
    Ah Jib Gor kah..?

    ReplyDelete
  2. rasanya sudah lama perkara ini berlaku.. pemimpin melayu masih di buai mimpi.. kafiruun cina sentiasa merancang dan kita seharusnya bijak menjejaknya..

    ReplyDelete
  3. Yup sangat setuju..benda ini dah lama berlaku,yang paling musykil Ada satu kes di perak,budak perempuan India tak boleh mendaftar persekolahan kerana tiada sijil beranak Dan akibat tekanan beliau ingin membunuh minum clorox.....Dan akibat campur tangan parti dah mampus m.I.c budak tersebut memperolehi sijil....yang jadi persoalan orang asli duduk hutan pun Ada sijil beranak...masakan duduk di bandar??ke anak haram India India?

    ReplyDelete
  4. GERAMNya aku! Sebab itu mereka cuba MENGALIH perhatian dgn. MO licik si PENGGANAS-PENGGANAS Red Bean si PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRSODOM, yg. mahu MENGHASUT umat Islam/Melayu kita utk. membenci saudara se BUMIPUTERA Islam/Melayu kita dari Indonesia, selatan Thailand dan Selatan Filipina termasuk BUMIPUTERA Melayu Sulu dsbnya serta pekerja ISLAM Bangladesh dan pelarian ISLAM Rohingya!

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete