Sunday, March 20, 2016

Sindiran maut untuk Lim Guan Eng



Sekumpulan ahli persatuan mukabuku Pulau Pinang membentangkan banner Lawatan sambil belajar ke rumah banglo termurah di Pulau Pinang (tanpa kolam renang) sebagai sindiran kepada Ketua Menteri Pulau Pinang berkenaan skandal pembelian rumah di bawah nilai pasaran semasa.

Setiausahanya, Muhsin Latheef berkata ia dilakukan sebagai lawatan sambil belajar cara-cara untuk mendapatkan rumah banglo termurah di negeri yang terkenal projek-projek perumahan mewah sebelum ini.

Rumah yang terletak di George Town itu bernilai RM2.5 juta pada 2008 dan selepas menjalani proses ubah suai yang besar, dijual kepada Guan Eng hanya pada harga RM2.8 juta pada tahun lalu dan penjualan hartanah itu tidak realistik kerana tidak menggambarkan peningkatan nilai harga yang sebenar.

Keadaan seperti inilah yang harus disiasat oleh pihak bertanggungjawab bagi mengelak sebarang penyalahgunaan kuasa atau pengaruh sebagai ketua kerajaan oleh mana-mana pemimpin politik. Secara logiknya, tidak mungkin orang biasa mampu untuk membeli sebuah banglo pada harga tidak masuk akal tanpa apa-apa kepentingan melainkan kerabat keluarga sendiri sahaja.

Marilah kita renungi apa yang dimaksudkan 'banglo termurah' oleh sekumpulan ahli-ahli persatuan tersebut.

Mengikut perkiraan matematik DAP, rumah berharga RM400K memanglah lebih murah daripada banglo yang berharga RM2.8 Juta, bukan?

Masalahnya, rakyat bukan bodoh...




No comments:

Post a Comment