Thursday, March 10, 2016

Lebuhraya PAN Borneo. Pembangkang cuma tahu putar-belit..

Pembohongan pembangkang ke atas Kementerian Kerja Raya Malaysia.



Lebuhraya PAN Borneo bukan baru hendak dibina. Ia telah dimulakan sejak 1989 melalui Rancangan Malaysia ke-6 dengan jarak sepanjang 928km di Sarawak dan 1159km di Sabah.

Rujuk arkib akhbar berkenaan Lebuhraya PAN Borneo tahun 2004 di sini.

Setelah siap, lebuhraya tersebut digunakan sepenuhnya oleh rakyat dengan tanpa tol (lebuhraya) sehinggalah melalui tol jambatan di Lanang, Sibu dan tol jambatan Baram, Miri dan yang akhir sekali tol di jambatan Tun Salahuddin, Kuching. Namun kesemua kutipan tol yang melalui jambatan tersebut telahpun dimansuhkan oleh kerajaan negeri.

Apabila tahun berganti tahun, dengan penambahan kenderaan baru dan penggunaan kenderaan lama, jalanraya sedia ada perlu dilebarkan sesuai dengan keadaan sesama. Lebuhraya PAN Borneo yang kebanyakannya 1 lorong, ditambah kepada 2 lorong, 2 hala. Bukannya PAN Borneo akan mula dibina seperti dilaporkan pembangkang.

Melalui Kementerian Jabatan Kerja Raya juga beberapa projek untuk kemudahan rakyat di Sarawak ditambah lagi dengan pembinaan jalan-jalan baru serta pengubahsuaian bulatan kepada laluan 'traffic light' terutama di kawasan bandar yang sentiasa sesak pada waktu puncak.



No comments:

Post a Comment