Sunday, October 13, 2013

Rahsia kenapa DAP guna Maskot Kenyalang



Dalam Malaysia setiap negeri ada ikon negeri masing-masing. Kebanyakan yang kita tahu, gambar haiwan tertentu digunakan dan diberi penghormatan oleh pemimpin kita, kerana kekuatan, keberanian dan juga kerana kecerdikannya, dengan menjadikannya sebagai lambang-lambang negeri dan ikon dalam acara-acara sukan.

Sebagai contoh, Negeri Melaka menggunakan lambang kancil kerana digambarkan sebagai binatang yang pintar, serta mampu memperdayakan haiwan-haiwan yang besar dan gagah, serta bengis. Negeri Kelantan dengan Kijangnya, kerana pemerintah pada zaman dulu amat menyayangi binatang ini lalu dijadikan sebagai lambang negeri. Negeri Sabah pula dengan Burung Raja Udangnya kerana ia melambangkan sifat-sifat kemerdekaan, kerajinan dan ketetapan rakyat Sabah.

Bagaimana dengan Sarawak?

Seperti yang kita tahu, Burung Enggang ataupun dalam panggilan lainnya Burung Kenyalang berkait-rapat dengan identiti negeri Sarawak. Bagi sesetengah orang Dayak Kenyalang ialah Dewa Perang mereka dan menjadi burung negeri Sarawak. Di Malaysia, sebut sahaja negeri Kenyalang, serta-merta orang tahu ia merujuk kepada negeri Sarawak. 


Dan mengapa ikon-ikon ini sangat penting hingga memainkan peranan terhadap persepsi rakyat di negara kita dan juga di mata dunia? Ia sebenarnya adalah simbol  kebesaran dan penyatuan rakyat dalam sesebuah negeri. Jelas sekali Ia tidak dibuat untuk bersuka-suka dan disebarkan tanpa membawa apa-apa maksud disebaliknya..

Maka sebab itulah DAP menggunakan Burung Kenyalang sebagai maskot dalam kempen politik mereka. Mereka cuba mendoktrin pemikiran rakyat supaya melihat Kenyalang sebagai satu ikon kebangkitan parti mereka sekarang. Bukan hanya lambang rasmi kerajaan negeri dan acara sukan menggunakannya, tetapi juga sebagai lambang penguasaan politik pembangkang di negeri Sarawak. 

Keterujaan DAP pada maskot Kenyalang. Walhal burung Kenyalang tidak sedikitpun melambangkan apa-apa pada parti DAP

Dari sini kita lihat DAP sebenarnya tidak mampu menggunakan ikon roket mereka sendiri  kerana ia lebih membawa maksud 'untuk Malaysia'. DAP sedar, masyarakat bumiputra Sarawak cukup sensitif dalam isu tanah, maka kempen pilihanraya DAP pada kali ini seolah-olah mahu membebaskan diri daripada persepsi parti kecinaan oleh bumiputra disamping cuba membuatkan rakyat lupa yang mereka adalah parti yang berpusat di Semenanjung Malaysia. 

Sejak daripada dahulu lagi, rakyat Sarawak melihat DAP sebagai parti dominasi Cina yang hanya bertumpu di kawasan bandar-bandar sahaja tetapi pada kali ini mereka mahu mengubah penampilan agar kononnya lebih bersifat kenegerian melebihi identiti sebagai parti kaum Cina.

Gambar yang membawa seribu satu maksud. Mengapa Dr. John Brian memegang papan 'Impian Malaysia' dan bukan 'Impian Sarawak' seperti yang dipegang Chong Chieng Jen dan Lim Guan Eng? Tidak sedarkah dia...?
 
Banyak cara halus yang digunakan DAP antara lain ialah dengan memperkudakan bumiputra Sarawak untuk mencapai apa yang dihajati. Bumiputra Sarawak sejak dulu menolak kemasukan DAP, tetapi kempen buruk-burukkan peribadi pemimpin BN boleh menjadi barah dalam daging tanpa counterback daripada BN membuatkan mereka kelihatan berjaya. Undi protes, adalah satu-satunya harapan DAP untuk melihat sokongan rakyat beralih arah.

 

Beautiful!  Look.. so bright! What is that? Oh.. it Sarawak...

Sungguh megah DAP dengan ikon Sarawak, gemilang cahayanya pada waktu malam. Indah sungguh pemandangan untuk nikmati. Penyokong DAP melihat ini sebagai satu wawasan, negeri Sarawak akan dirempuhi dengan kekuatan undi protes nanti hasil pembohongan yang telah mereka jaja. Akhirnya tanah Sarawak bakal diteroka  sebagaimana tanah-tanah negeri di bawah jajahan politik mereka. 

Ramai yang mulanya sokong kini merana. Janji dulunya untuk rakyat kini beralih tanpa harapan. Kepada siapa mereka mengadu, kerajaan yang dulu tidak dapat membantu. Orang Sarawak bangsa pahlawan, tidak menangis dan tidak akan mengalah.. tanah Sarawak tidak lagi dijajah. 

DAP Penang, you all can keep dreaming all day at all time. No more land grabbing under the name of your infrastructure development. That is an oldfashion tricks to cheat poor innocent native residents. They are aware now... if you really want to help, please start with those people in kampung where you make them to abandoned their own home like below links,


Gembiranya pengundi DAP, tidak dapat dibayangkan dengan seribu perkataan, hanya gambar di bawah menjadi saksi..

 



 

Most Dayak probably can read and understand very well what is written on the maskot's beak. It could means, Sarawak for Dayak people, eh?
Guan Eng for Dayaks. DAP to ensure no more massive land grabbing by BN and to secure Dayaks previllage in the country at once. Right..?

Sarawak bukan untuk dirampas parti politik. Sarawak hanya untuk diamanahkan kepada pemimpin yang rakyat pilih. Bukan dengan cara undi protes, tetapi undi kepercayaan terhadap parti. 
     
Berhati-hatilah dengan slogan UBAH DAP. Ia juga bermaksud untuk mengubah apa yang dinikmati oleh rakyat khususnya Bumiputra Sabah dan Sarawak. Janganlah kita tertipu dengan lakonan DAP yang sentiasa tersasul dengan skrip yang direka oleh mereka sendiri....

5 comments:

  1. Semenanjung dpt bantuan dr PKR n PAS n DAP sudahpun boleh dikatakan BERJAYA....jika di semenanjung, isunya lebih kpd PERKAUMAN ttp di Srwk adlh lebih kpd KEAGAMAAN.

    Terpulang pd Sarawakian utk menerima si Lidah biawak DAP dlm negeri mrk....di semenanjung boleh dikatakan sokongan mrk dah TEPU.....kini tinggal Sabah n Srwk.....bersedia utk bertuankan Cina DAP???....silakanlah utk menerima mrk.

    ReplyDelete
  2. Bah. pertama:

    Adun BN juga baik lebih aktif TURUN PADANG di pendalaman Sabah-S’wak (cthnya bila kebakaran menimpa kpg-rumah panjang, lihat perkampungan kaum Melanau Islam terbakar semalam di http://www.nst.com.my/nation/general/40-families-made-homeless-by-fire-1.371761, 40 families made homeless by fire) ! Jgn. pandang lewa usaha DAJAL Kristian Zionis DAPBANGKAI/PKR, kerana disyaki, mereka juga menggunakan agama Kristian, utk. menghasut Bumiputera Bukan Islam [termasuk utk. membenci Islam/umatnya (terutamanya Melayu-Melanau) dan UMNO] ataupun MENGKRISTIANkan lagi seramai Bumiputera miskin, di pendalaman Sabah/Sarawak, serta kpg. Orang Asli dan kpg. estet India miskin.

    DAPBANGKAI/PKR disyaki akan menggunakan Ketua-ketua kpg. yg. punya pengaruh besar dan anak-anak muda, yg. senang dihasut. Jgn. lupa kerana DAPBANGKAI/PKR adalah sekutu kuat PAP-Barat-Israel, disyaki, wang tajaan akan berlimpah, utk memudahkan sebrg. projek di pendalaman, termasuk yg. kos tinggi!

    Yg. penting bagi MUSUH Islam/Melayu, ialah supaya P. Pinang, Selangor, serta Sabah-Sarawak (yg. kaya minyak-gas), disyaki, dapat diKRISTIANkan, supaya senang utk. diJAJAH!

    Maka, patutnya, kita sbg. NEGARA ISLAM perlu ambil pelarian Islam Rohingya, selatan Thailand, dan Mindanao dsbnya, dgn.SEGERA, yg. asyik dibunuh dg. amat kejam secara beramai-ramai (Genocide) oleh si KAPIR ganas - lihatlah S'pura yg. mengambil imgran/PENDATANG Bukan Islam Cina/Kristian dan dan Israel membawa berjuta imigranYahudi/Kristian Zionis sampai berjuta utk. MENGECILkan Bumiputera Melayu/Islam di S'pura/Palestin, tapi rejim Cina PAP/Israel bukan main lagi, sekutu utama si "pencinta demokrasi/hak asasi (SAMPAH)" Barat! Maka, rejim-rejim KAPIR ini bukan bergantung kpd. umat Islam – kita di M’sia ini pun mesti jgn. lagi bergantung kpd. Bukan Islam, yg. kesetiaan-perpaduan mereka makin meningkat kpd. agama mereka dan makin anti-Malaysia sbg. negara Islam, walaupun dr.Bumiputera Bukan Islam terutamanya di Sabah-S’wak yg. makin dihasut puak Kristian Zionis DAPBANGKAI/PKR, termasuk dgn. menubuhkan sebanyak cwgn DAPBANGKAI di banyak kpg-kpg. miskin.

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    ReplyDelete
  3. Bah. Kedua:

    Lihat pembangunan pesat di Bintulu yg. menyebabkan harga hartanah melonjak tinggi dan juga dicekup ramai orang luar (saya syaki dimonopoli penyokong dr. DAPBANGKAI/PKR tempatan dan luar, dan sekutunya dr. rejim PAP S'pura - disyaki akan menaikkan undi kpd. DAP di masa hadapan; ini disyaki antara MO DAPBANGKAI/PKR utk. MENJAJAH). Apakah Bumiputera miskin dr. kpg, termasuk yg. Islam, akan diberi peluang utk. memilii hartanh sedemikian - jgn. haraplah! Juga kebakaran yg. amat yg. sering menimpa kpg-kpg. di Bintulu spt. Kpg. Masjid, Kpg. Datuk, Kpg. Datu, Kpg. Hilir dsbnya - saya syaki MO Geng Kongsi Gelap Cina utk. MERAMPAS tanah kerana mereka terlibat dlm. pelaburan hartanah (lihat di http://www.thestar.com.my/News/Nation/2013/08/10/Gang-36-one-of-the-most-feared-in-the-nation.aspx, Gang 36 one of the most feared in the nation, Saturday August 10, 2013), yg. disyaki bersekutu dgn. DAPBANGKAI ( termasuk disyaki utk. RAMPAS tanah PUSAKA Bumiputera dan MENGHALAU terutamanya Bumiputera Islam/Melayu! Inilah juga yg. menimpa banyak kpg-kpg Bumiptera terutamnya yg. Islam, di Miri, Kucing dsbnya.

    Dan lihat hartanah harga tinggi, yg amat MENCURIGAkan ini, di http://www.thestar.com.my/Business/Business-News/2013/10/10/Ibraco-gets-nod-for-Bintulu-property-project.aspx, Ibraco gets nod for RM530mil Bintulu project , by jack wong, October 10, 2013:

    KUCHING: Property developer Ibraco Bhd has obtained the green light from shareholders to go ahead with its ambitious joint-venture (JV) residential and commercial development project in booming industrial town Bintulu.

    The two-phase development has a gross development value (GDV) of some RM530mil.

    Ibraco’s 70%-owned subsidiary, Ibraco HGS Sdn Bhd, together with BDA Properties Sdn Bhd and Warisar Sdn Bhd, are partners in the JV project.

    BDA Properties is 100%-owned by Bintulu Development Authority. Hiap Ghee Seng Development Sdn Bhd (HGS), which has a 30% stake in Ibraco HGS, is controlled by Chew Chiaw Han, who is the managing director of both Ibraco and HGS. Warisar is a subsidiary of Ibraco HGS….. “Response to the sales has been good as the project is in a prime location. More than 50% of the 75 units priced from RM1.2mil each have been taken up by buyers.

    …..Chew said the Bintulu JV project was Ibraco’s first major property development outside the state capital, where it has built and delivered more than 10,000 residential and commercial properties.

    “The demand for commercial and residential properties in Bintulu is very good, as a lot of big investments are pouring into the industrial town due to Sarawak Corridor for Renewable Energy initiatives,” he added.

    The newly established Samalaju Industrial Park outside the town is catering to energy-intensive industries like aluminium and ferro-alloy and manganese smelters.


    Prices of residential and commerical properties in Bintulu, which is also home to Malaysia’s liquified natural gas (MLNG) complex and other petro-chemical plants, have overshot those in the state capital, according to the latest property report by CH Williams Talhar Wong & Yeo Sdn Bhd.
    Property prices there have risen to levels never seen before because of high demand from outsiders.

    Makcik Sambal Belacan.

    ReplyDelete
  4. Sepatutnya kerajaan Sarawak kena ambik tindakan terhadap DAP sebab menggunakan Burung Enggang sebagai maskot parti politik... itu menjatuh imej maskot rasmi kerajaan Sarawak... Jika lge boleh haramkan rakyat pulau pinang sendiri dari menggunakan perkataan & logo negeri tanpa kebenaran, kenapa Sarawak tak boleh...???

    ReplyDelete
  5. Kenapa tak pilih "orang utan"?yg lebih mesra.Maka tak timbullah masalah menghina emblem negeri Sarawak.Dapig memang bodoh.

    ReplyDelete