Saturday, October 12, 2013

Terkini! Tahniah YB Fadillah, Datuk Sri Empiang

Tahniah kepada Datuk Fadillah Yusof dan Datuk Sri Empiang Jabu atas kepercayaan yang diperolehi daripada peringkat akar umbi untuk menerajui kepimpinan parti bagi pergerakan Pemuda dan juga Wanita.


Pemilihan Pencalonan telah ditutup semalam jam 5petang, menunjukkan tidak ada sebarang wakil yang tampil untuk bertanding bagi kedua jawatan itu. Jelas pemilihan PBB peringkat negeri kali ini menyaksikan keputusan awal apabila keduanya menang tanpa bertanding sekaligus kekal sebagai pemimpin kita.
  
Datuk Fadillah Yusof
(Ketua Pemuda PBB)
Senator Datuk Sri Empiang Jabu
(Ketua Wanita PBB)

Sementara bagi jawatan Timbalan Ketua Pemuda PBB, kini disandang Gerald Rentap Jabu juga menang tanpa bertanding. Sekalung tahniah juga diucapkan kepada beliau atas lantikan yang diberi. Beliau menggantikan tempat yang sebelum ini disandang Daniel Jubang Kanyan. Begitu juga jawatan Timbalan Ketua Wanita, dikekalkan dan diterajui oleh Datuk Fatimah Abdullah.
Gerald Rentap Jabu
(Timbalan Ketua Pemuda) 
Datuk Fatimah Abdullah
(Timbalan Ketua Wanita)
Antara yang menjadi perhatian barisan pemuda kini adalah 3 jawatan Naib Ketua Pemuda, masing-masing 2 untuk sayap Bumiputra dan satu untuk sayap Pesaka.. Antara calon yang bertanding untuk sayap Bumiputra adalah;
  1.  Ripin Lamat
  2. Hilmi Morsili
  3. Haidel Heli
  4. Aziz Adenan
Di sebelah sayap Pesaka, tidak ada pertandingan bagi Pesaka Iban selepas Bell Bernard Aggan menang tanpa bertanding sementara kuota bagi Bidayuh/Orang Ulu tiga calon bertanding iaitu Dennis Ngau, Stanley Sila dan Henry Kilau Talek.

Manakala jawatan bagi tiga Naib Ketua Wanita juga turut tidak dipertandingkan apabila tidak ada pencalonan diterima untuk menyaingi mereka yang terdiri daripada Datuk Rohani Abdul Karim dan Senator Datuk Dayang Madinah Tun Abang Openg (sayap Bumiputera) serta Datin Catherine Gramong (sayap Pesaka). 

Antara lain yang akan dipertandingkan ialah 15 jawatan bagi Majlis Tertinggi Pemuda dan 15 jawatan bagi Majlis Tertinggi Wanita. Keputusan pemilihan nanti hanya akan dibuat pada Konvensyen 18hb Oktober ini nanti. Samalah kita nantikan siapakah yang akan dipilih.

Selamat berjaya diucapkan kepada calon-calon yang bertanding.


No comments:

Post a Comment