Thursday, October 10, 2013

Panas! Jangan Hina Islam di Sarawak

Setelah gagal dalam usaha meraih sokongan daripada majoriti penduduk Islam Sarawak dalam kempen pilihanraya yang lepas, kini DAP mencuba pula satu cara yang lebih berani. Tidak pernah berlaku dalam sejarah negeri, satu institusi Islam diheret sebegini hina oleh satu parti bukan Islam.

Kita tidak membela mana-mana pihak jika berlaku penyelewengan, tetapi kes yang sedang dalam siasatan SPRM tidak ada kena mengena sedikitpun dengan peranan TBS (Tabung Baitulmal Sarawak) terhadap orang Islam di negeri Sarawak. Untuk apa DAP beriya-iya hendak tahu hal-ehwal pengurusan zakat Islam? Dan apa rasionalnya seorang pembantu ahli politik Cina meminta laporan urusan kewangan TBS selama 12 tahun?

Kita terkilan kini mufti Sarawak, seorang ulama yang kita segani yang kita boleh rujuk dalam bab fatwa dan hukum hakam diperlekehkan sehingga difitnah seolah-olah beliau bersekongkol dengan penyelewengan. Adakah DAP cuba menggambarkan mufti negeri kita ini seorang penyangak, tergamak memanipulasi kedudukannya untuk kemegahan dan menunjuk-nunjuk? Sebagai contoh, bolehkah orang Kristian terima jika Biskop besar mereka pula dituduh menyeleweng dana kutipan gereja untuk kepentingan diri oleh parti umno?

Agak keterlaluan Parti DAP di negara kita. Tidak cukup dengan mempertikaikan hak keistimewaan kaum Bumiputra, mereka juga satu kelompok yang mempergunakan orang Melayu dalam PAS untuk menyerang kedudukan Sultan dan raja-raja kita dan sekarang mereka memperkudakan seorang pemuda Melayu untuk mempertikaikan ketelusan institusi Islam di negeri kita.

Antara kenyataan biadap yang kita tidak boleh terima daripada mereka di bawah;
 
Kembali kepada ajaran Islam



Aziz juga mempertikai mengapa TBS menggunakan duit zakat untuk melabur.



“Di mana hukum Islam dalam Al-Quran dan Hadis yang membenarkan kita menggunakan duit zakat dilaburkan untuk tujuan kemegahan?



“Mufti negeri berkata pelaburan mengikut hukum, mana hukumnya? Dan berapa kos pembinaan KIS? Mengapa menggunakan duit zakat, dana baitulmal atau dana wakaf?”(sumber)

Ulama DAP

Tinggi sangatlah darjat ilmu Aziz sampai nak mengajar mufti kembali kepada ajaran Islam. Lupa agaknya dia siapa DAP sebenarnya, janganlah kerana kedudukan sementara yang diberikan dalam parti maka kamu sanggup mengaibkan agama sendiri.

Kalau nak mengutamakan kebajikan orang Islam miskin ada caranya, bukan dengan bersekongkol dengan parti bukan Islam untuk menjatuhkan institusi Islam itu sendiri. Kalau kemaruk sangat populariti, terjun sajalah dari puncak Dewan Suarah Kuching, kepala dulu. Insyaallah suratkhabar cina akan pampang wajah mayat tanpa ditapis-tapis lagi.

Mereka (DAP) begitu kecoh menyebarkan penyalahgunaan dana zakat, baitulmal dan wakaf untuk pelaburan walhal mereka sendiri tidak pasti hujung pangkal berita kerana tidak diberikan laporan kewangan oleh TBS. Persoalannya dari mana mereka peroleh maklumat sehingga mengaitkan mufti negeri?

Berikut adalah susulan laporan daripada blog sahabat theunreportednews.blogspot;



Putit, Shibli & Kipli memerhati akaun penyata tahunan TBS bagi menafikan kononnya dana zakat telah diselewangkan menurut dakwaan DAP 



Semua wang kutipan zakat Tabung Baitulmal Sarawak (TBS) yang digunakan ke arah bantuan dan pembangunan masyarakat Islam telah mendapat persetujuan dari Pejabat Mufti Negeri untuk mematuhi tuntutan dan kehendak Syariah.



Memberi jaminan ini, Mufti Negeri Sarawak Sahibus Samahah Datu Haji Kipli Haji Yassin berkata bahawa semua penyumbang zakat tidak perlu was-was atau bimbang dengan pengagihan atau pengunaan dana zakat dan dana perbendaharaan mesti mendapat kelulusan dari Pejabat Mufti Negeri.



"Dalam erti kata lain, setiap permohonan mengenai pengagihan segala tindakan dalam operasi hariannya dikawalselia oleh undang-undang dan peruntukan yang sewajarnya dan pematuhan kepada undang-undang kita."

Di samping itu, semua dana TBS diuruskan dengan sewajarnya kepada undang-undang dan piawaian yang ditetapkan dan semua hasil resit rasmi penerimaan telah direkodkan untuk tujuan penyediaan penyata kewangan dan audit oleh Jabatan Audit Negara, katanya.

Kipli berkata kepada pemberita pada majlis perasmian Kiosk Maklumat Baitulmal (MBB) yang terletak di tingkat bawah bersebelahan dengan ruang legar Majma' Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah (Komplleks Islam Sarawak) pagi tadi.

 
Apabila Mufti Negeri memberi jaminan, maka wajiblah kita mempercayai amanah yang diberikan selagi mana kita mengakui kedudukan beliau sebagai ahli dalam agama. Melainkan kita bersaksi akan penyelewengan yang dibuat olehnya (nau'zdubillah) tidaklah kita terlibat dalam persoalan akhirat kerana bersekongkol dengan tukang fitnah mengkufurkan ulama kita.

Berhati-hatilah terhadap mainan jahat oleh orang yang berkepentingan dunia. Niatkan zakat kita kerana Allah, menunaikan tanggungjawab kerana Allah bukan untuk digunakan sebagai isu bagi memecah-belahkan perpaduan ummah oleh orang kafir. 

DAP cuba guna apa saja cara untuk membuatkan rakyat supaya membenci kepada kerajaan dan kepimpinan Islam, itu saja ceritanya. Bukan bertujuan menguntungkan orang Islam, untuk apa.. Karpal dulu pun pernah kata seperti di bawah. Takkan itupun kita dah lupa.... 





Rujuk artikel berkaitan di Melanaublogger dan unreportednews

8 comments:

  1. Melayu pukimak yang mempersoal tentang wang zakat nya pun ada sik mbayar zakat di baitulmal

    ReplyDelete
  2. BINATANG betul si DAPBANGKAI ni - berani sekali hina TBS di S'wak dan juga di Sabah, Mufti Sabah, hanya kerana menyarankan umat Islam bersatu sbg. kaum Melayu; supaya senang menentang MUSUH ISLAM!

    Makin ramai DAJAL Cina/Bukan Islam Kristian Zionis DAPBANGKAI/PKR disyaki MENYAMAQ sebagai orang Islam. Dan kalau kita tak selesaikan masalah kita di Malaysia ini, bakal kita jadi macam Bumiputera Islam/Melayu Palestin/Singapura! MUSUH Islam/Melayu dr. DAPBangkai/PKR sekarang menggunakan agama Kristian sebagai senjata untuk MENJAJAH Malaysia (bersama sekutu kuat mereka, PAP-Barat-Israel) - utk. menjatuhkan Islam dan umatnya, dan Tanah Melayu ini sbg. NEGARA ISLAM!

    Matlamat utama bagi Kapir Harbi, MUSUH Islam/Melayu sekrg., ialah supaya sbg. permulaan, P. Pinang, Selangor, serta Sabah-Sarawak (yg. kaya minyak-gas), disyaki, dapat diKRISTIANkan, supaya senang utk. diJAJAH!

    Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

    ReplyDelete
  3. KURANG AJAR DAP JANGAN SAMPAI NEGARA KITA JADI TEMPAT MULA RUSUHAN KAUM!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  4. Bangsa DAP wajar menilai balik ketelusan dlm parti sendiri. Pemilihan CEC itu 1cth berlaku penyelewengan di klngan pemimpin parti itu. Mereka lah sebusuk2 manusia mengata dulang paku serpih. Ayuh bangkit wahai bumiputra jgn sampai kita dihasut2 oleh puak dajal DAP rasis ini. Mereka sudah kekurangan tanah utk dibuat rumah hanya nak perintah swak sbb nak ambil tanah bumiputra. Tolak mereka jgn bagi mereka bertapak di bumi kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga rakyat Swak tidak mudah tertipu dengan dakyah parti DAP yg hanya mahu mengambil kesempatan terhadap kelemahan bumiputra Swak. Mungkin benar mereka sudah kesuntukan tanah utk dibangunkan memandangkan populasi mereka semakin bertambah dari tahun ke tahun. Nilai harga tanah semakin meningkat dari tahun ke tahun, agaknya tak ramai yg sanggup duduk di rumah flat bercampur dgn kaum bumiputra..

      Delete
    2. manusia bodo, ko cuma tangga tanah di bandar, tanah di kws ulu hbs diambik olh puak BN dan diberik dgn CINA utk ditanam sawit ya ko x tangga. cina tetap juak kaya wpun xdiberik tanah di kws bandar...bodo bodo..

      Delete
  5. MSB, ketika ini kita sudah ke satu zaman di mana umat islam tidak lagi mengutamakan perpaduan ummah sebaliknya sama saja seperti orang kafir, yang hidupnya didambakan sepenuhnya untuk kepentingan dunia semata-mata. Tidak ada sempadan bagi dosa pahala, inilah yang kita lihat ulama dan pemimpin negara dipersendakan sesuka hati seperti mereka lakukan terhadap rakan sendiri. Bagi saya, Parti DAP itu tidak bertamadun. Mereka mempergunakan apa saja cara memfitnah dan menghasut-hasut org Islam supaya membenci pemimpin malah ulama sendiri. Sedih sungguh, ada juga manusia yg buta mata hati mereka, lebih percayakan puak dajal ini drpd umat sesama agama bila bercakap tentang ketelusan/kejujuran. Tidakkah kita lihat berapa ramai ahli-ahli tertinggi parti mereka keluar parti kerana telah ditipu? Terima kasih atas pandangan..

    ReplyDelete
  6. aku nang sokong mun ada parti politik nak siasat baitulmal sarawak. kitak orang komplen pasal DAP tapi bagus gilak kh BN mentadbir Sarawak? yang makan rasuah, yang tebang pokok sampe tanah pedalaman gondol dan macam2 lg ya sapa kh PKR kh BN? aku sokong mun ada parti lain nk siasat baitulmal sarawak.
    sebab aku sokong hanya 1, dolok masa aku nak masuk Universiti bapak aku mohon sumbangan baitulmal utk nambah belanja aku tek tapi ditolak BAITULMAL BULAT2 dengan alasan bapak aku cikgu. apa bos baitulmal x pikirkah dengan gaji bapak aku cuma DG32 nak menyara kamek org adik beradik n mak suri rumah, tinggal brapa gk gaji nya. lepas ya bapak aku nang setiap bulan dipotong gaji utk bayar zakat masuk ke baitulmal. xkan nak berik 4 or 5 ratus pun xdapat?
    alasan yang aku x dpt terimak sebab BAPAK AKU CIKGU DAN X LAYAK DPT BAITULMAL DUIT BAITULMAL HANYA UNTUK ORG MISKIN...org miskin okey, org miskin yang sengaja diwujudkan oleh puak BN utk makan duit baitulmal... memang KHINZIR

    ReplyDelete