Wednesday, December 3, 2014

Nilai Ringgit Malaysia jatuh, rakyat Singapura bersorak-sorai..

Hebat propaganda Singapura dengan kejatuhan nilai matawang Ringgit Malaysia. Bagi rakyat Singapura, kejatuhan nilai matawang ringgit merupakan satu berita baik untuk mereka berbelanja dan membeli hartanah di Malaysia.

Menurut Berita Harian Singapura, sehingga 4 petang semalam, $1 boleh membeli RM2.63 – kemerosotan sebanyak 2.3 peratus berbanding RM2.57 minggu lalu.

Agak aneh, kerana nilai matawang negara pengeluar minyak boleh terjejas lebih teruk berbanding sebuah negara kecil yang tidak ada satu pun sumber bahan mentah di tanahnya. 

Kita bukan ahli ekonomi, tetapi daripada logik akal ia menunjukkan seolah-olah ekonomi negara-negara di dunia hanya ditentukan oleh penguasaan matawang bukan pada kekayaan sumber aslinya. 
 

Lagi berita Singapura yang membuatkan keadaan bertambah panas..




10 comments:

  1. Jatuh kep paras rm3 berbanding dollar Singapura dlm masa 5-10 tahun? Hmm... Sama ada org Singapura bermimpi atau mmg betul pakar ekonomi Malaysia semuanya tidor!

    ReplyDelete
  2. Apalagi..tuntutlah mana mana saman2 rakyat singapura yg tertungak..sekarang tak ada alasan kenapa liat nak bayar

    ReplyDelete
  3. Aku syak matawang kita di manipulasi puak PENGGANAS MOSSAD/CIA/NATO yg. berpengkalan kat S'pura tu!

    Sebab itu HARAMkan segera penjualan tanah kpd. warga asing terutamanya bawah program-paling-JAHANAM utk. warga asing ekspatriat, "Rumah Keduaku! - dahlah BUMIPUTERA sendiri tak mampu nak beli tanah/rumah kat bumi sendiri - ini boleh dibenaqkan pula si warga asing terutamanya yg. kaya (dan amat murah bagi mereka dlm. matawang mereka terutamnya dari S'pura/Barat), sewenangnya membeli rumah kat TANAH MELAYU Islam kami ni!

    Nenek TUA Sambal Petai.

    ReplyDelete
  4. Tanya Menteri Kewangan Rosmah Mansor..entahlah saja kesian tgk DSN ni, dah hati lembut turut juga kehendak org sgt...tetiba pula angin saya bab c Rosmah ni..dgar dr petender ni cheta dia byk "kacau" la..pastu kes siku ni menyampah betui.

    Anyway..bab ringgit ni elok semua pemimpin yg bijak pandai bab kewangan ni buka mata luas luas laa ya, sbb takut pula isu ni jadi konspirasi zaman TDM dulu..musim nak mengundi PRU tak lama ada ja nak main main dr luar ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang yg jahil je kerap kaitkan rosmah.

      Delete
  5. patut la rakyat singapura berbondong-bondong beli hartanah kat JB.

    ReplyDelete
  6. Sampai masanya nanti Malaysia kena usir rakyat Singapura jangan sampai mereka pula menjajah negara kita. Rakyat kita sampai ada yang jadi gelandangan merempat di tanah air sendiri. Harap2 jgnlah kerajaan sedia ada jadi tamak sampai sanggup jual tanah utk dptkan keuntungan. Duit tetap habis juga satu hari kelak walaupun berjuta-juta..

    Duit kertas tak ada nilai, kertas tu tak boleh dibuat makan pun.. Negara kita kaya dengan tanah boleh dibuat industri pertanian, tapi tanah yang ada dijual kat orang asing. Orang kita pula dah mewah sangat sampai hasil pertanian pun kena import drpd luar negara.

    ReplyDelete
  7. kadar pertukaran matawang sepatutnya ditentukan oleh kadar perdagangan import/export antara dua buah negara. harga minyak keluaran malaysia seharusnya tidak mempengaruhi kadar matawang dengan singapura. logiknya, kejatuhan harga minyak menjadikan barangan malaysia lebih murah, menyebabkan permintaan terhadap barang malaysia semakin tinggi, sekaligus menaikkan nilai ringgit. tapi sebaliknya berlaku. nampaknya teori ekonomi yg diajar di universiti berbeza dengan realiti. ada tangan ghaib yg menyerang dengan pena yg menguasai skrin komputer di sebelah sana tapi yg sebelah sini terpinga-pinga.

    ReplyDelete
  8. Sinapore HANTAR TENTERA ke UN lawan ISIL,

    maka wang merka DINAIKKAN.

    Deal maut punya

    ReplyDelete