Saturday, October 25, 2014

Isu Sentuh Anjing! Rakyat Brunei resah dengan akidah Islam di Malaysia?

Jangan sampai ada orang berta'awuz dari fitnah bila disebutkan nama Malaysia..

Ada ahli agama di Malaysia yang ingin menjadi ahli politik merangkap pencacai Ketum baru-baru ini menyelar dan memburuk-burukkan para ulama dan ahli agama lain berkaitan isu kempen sentuh anjing.

Menyedihkan, isu melibatkan akidah umat rupanya tidak sepenting hal-hal melibatkan harta negara, salah laku pemimpin dan sebagainya kerana itulah yang diutamakan apabila orang bertanyakan pendapatnya. Apakah dunia itu lebih penting?




Akhirnya, wujudlah satu golongan jahil murakkab mempolitikkan isu dengan memperlekehkan orang Islam yang lain di negara kita.. Bila berlaku hal seperti ini, salah siapa? Bukan salah non-muslim itu tetapi salah individu Islam itu sendiri. Salahkan siapa puncanya...

Di bawah adalah rakaman yang dipetik daripada Berita di negara Brunei. Apakah Brunei juga terlibat bersekongkol dengan UMNO mengharamkan sesuatu yang pada kalian sepatutnya dipandang ringan?




Pandangan Kerajaan Brunei dalam isu 'I WANT TO TOUCH A DOG', yang jelas difatwakan haram di negara itu sebagai najis mughallazah tidak boleh dipandang ringan.

Perbuatan suka-suka menyentuh, membelai anjing kemudian sertu tanpa apa-apa sebab yang perlu, adalah dilarang kerana dikhuatiri akan menimbulkan keraguan dalam hal-hal yang melibatkan kesucian dalam Islam.

Ekoran kempen yang dianjurkan, ia telah mengundang keresahan umat Islam di negara itu.

Kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh Kementerian Hal Ehwal Ugama Brunei itu turut menyifatkan program seperti itu sebagai tindakan yang sama seperti orang yang sengaja melakukan dosa dengan alasan akan bertaubat kemudiannya.

Program seperti itu bercanggah dengan hukum syara', amalan berugama, kepentingan awam, keharmonian berugama, tatasusila, kesopanan umum serta sensitivi umat Islam di negeri Brunei.

No comments:

Post a Comment