Sunday, October 5, 2014

Kontroversi atlet India enggan terima pingat atas podium, Sukan Asia

Beginilah kualiti pengadilan Sukan Asia di Korea Selatan. Atlet India yang sepatutnya memenangi pingat perak dalam acara tinju itu dinafikan oleh juri keputusan dengan hanya memberikan tempat sebagai penerima pingat gangsa.

Atlet tersebut, Sarita Devi mencetuskan kontroversi apabila enggan menerima pingat ketika hendak dikalungkan oleh wakil penganjur di atas podium. Beliau sekadar mengambil pingat tersebut turun dari atas podium lalu mengkalungkannya pada atlet Korea pemenang pingat perak, sebagai tanda protes ke atas keputusan berat sebelah terhadapnya.

Atlet Korea itu bgaimanapun segera memulangkannya kembali kepada Sarita tetapi beliau enggan menyebabkan pingat gangsa tersebut ditinggalkan sahaja di atas lantai podium. Keadaan ini sungguh memalukan pihak penganjur.

Dalam komen yang lain, Sarita sepatutnya mempunyai peluang untuk meraih emas dalam sukan tersebut tetapi kemaraannya seolah-olah disekat pihak tertentu.

Kedengaran juga suara penyokong Sarita mengejek acara penyampaian pingat dengan menjerit, "shame on boxing... booo!" beberapa kali sehingga wakil penganjur menoleh kebelakang.




Nasib malang turut menimpa pemenang emas Wushu negara, Tai Cheau Xuen apabila penyertaannya dibatalkan serta merta dan kemenangannya ditarik balik oleh pihak penganjur setelah mendapati beliau gagal dalam ujian dopingnya. 

Bagaimanapun, pihak di Malaysia mempersoalkan cara pengendalian ujian doping yang dilakukan sehingga menyebabkan ramai peminat sukan negara yang kecewa.


No comments:

Post a Comment