Wednesday, April 13, 2016

Nurhanim calon PKR yang lesu di Tupong


Calon BN dari PBB DUN N6 Tupong
Calon Pakatan Harapan dari PKR DUN N6 Tupong

DUN N6 Tupong meletakkan calon baru Barisan Nasional, saudara Fazzrudin sebagai pengganti YB Datuk Daud Abdul Rahman. Calon lawan daripada parti PKR, Nurhanim Hanna Mokhsen bagaimanapun optimis untuk memperoleh kemenangan 50% bagi pihak Pakatan Harapan..

Ketika PRN ke-10, di bawah pentadbiran Pehin Sri Taib Mahmud, pembangkang menggunakan sentimen anti-Taib (politik kebencian) berkempen secara 'all-out' dengan dibantu aura Anwar Ibrahim selaku watak utama dalam siri jelajah seluruh Sarawak.

Kaedah itu walaubagaimanapun tidak mampu mengubah kedudukan penyandang asal, Datuk Daud Abdul Rahman daripada kerusi DUN N6 Tupong. Malah masyarakat tempatan mempersoalkan kewajaran PKR menggunakan sentimen memburukkan calon lawan lebih kerap berbanding dengan sumbangan yang dibuat parti itu di Tupong.

Penolakan rakyat Sarawak terhadap PKR amat jelas sehinggakan daripada 41 kerusi DUN yang ditandingi mereka, hanya 3 kerusi sahaja yang dapat dimenangi itupun dengan dibantu oleh DAP selaku penyokong utama bagi kawasan yang dipertandingi.

Datuk Daud Abdul Rahman akhirnya dipilih rakyat dengan majoriti 4,551 dan diumumkan sebagai ADUN untuk penggal yang ke-5 beliau.

Pada PRN kali ini, Nurhanim dilihat bertarung sendirian bersama beberapa rakan parti yang kurang menyerlah setanding Anwar Ibrahim. Krisis perebutan kerusi dan perang dingin terhadap DAP sedikit sebanyak menggugat kerjasama di antara mereka sekalipun mereka mendakwa masalah penetapan calon telah selesai sebelum pembubaran DUN.

Kaedah berkempen PKR yang agresif sebelum ini tidak mendatangkan kesan malah memburukkan lagi peluang untuk meraih undi. PKR tidak mempunyai rekod kerja yang cemerlang seperti PBB.

Nurhanim menggunakan taktik politik 'safe play'. Watak beliau cukup berbeza dengan cara calon PKR sebelumnya. Beliau dilihat tidak menyerang peribadi calon lawan. Mungkin kerana beliau sendiri cukup mengenali calon BN Tupong secara peribadi, mungkin juga Fazzrudin adalah sahabat baik beliau.

Namun perjuangan PKR yang sebenar tidak menepati kehendak dan citarasa masyarakat Tupong. PKR tidak pernah menjanjikan apa-apa pembangunan kepada penduduk setempat. Jauh sekali untuk membawa Tupong ke arah yang lebih baik daripada apa yang diusahakan oleh Barisan Nasional.

Dalam kempen ceramah PKR, mereka tidak bercakap tentang pembangunan yang telah dibuat. Juga tidak akan wujud cerita tentang sumbangan yang dihulurkan oleh PKR Pusat kepada Tupong. Mereka hanya akan menggunakan isu nasional dengan hanya mengharapkan undi protes bagi meraih kemenangan.

Isu GST, korupsi, ketidakmampuan Barisan Nasional menangani kos hidup rakyat akan menjadi hidangan utama dalam setiap ceramah kempen pilihanraya PKR. Tetapi keberkesanan PKR dalam menentu ukur kemampuan sendiri menjaga kebajikan rakyat contohnya di Selangor menunjukkan mereka hanya sekadar tahu bercakap.

Kerajaan Negeri Selangor tetap gagal menyelesaikan masalah air dan sampah yang sehingga kini tiada kesudahan. Sebahagian tempat mendapat kemudahan manakala sebahagian tempat lagi terus menderita ketiadaan sumber air. Manakala krisis kepimpinan dalam parti mengundang pelbagai persoalan akan kemampuan PKR bertindak adil kepada ahli-ahli yang bukan daripada kalangan keluarga elit.

Di sebalik kejayaan PKR menawan Selangor, dilihat pelbagai krisis kepimpinan tinggi kerajaan negeri dilihat telah berlaku. Ia termasuklah niat untuk meletakkan ahli keluarga sendiri sebagai pemimpin utama dalam kerajaan. Pertelingkahan berlaku akhirnya menyebabkan Datuk Khalid Ibrahim terpaksa meletak jawatan selaku Menteri Besar dan meninggalkan parti.

Rakyat sudah pasti tidak mahu keadaan sedemikian berlaku di negeri Sarawak. Biarlah parti Semenanjung menguruskan negeri-negeri mereka dengan cara mereka. Di Tupong, kami mengamalkan cara politik yang jauh lebih baik daripada kempen memburuk-burukkan orang lain iaitu, politik pembangunan dan kebajikan masyrakat.


Pemuda PBB juga tidak gentar berdepan PKR.

Nurhanim Hanna tidak gentar berdepan Fazruddin di Tupong

http://www.theborneopost.com/2016/04/12/nurhanim-hanna-tidak-gentar-berdepan-fazruddin-di-tupong/#ixzz45efsGgbX





No comments:

Post a Comment