Monday, July 27, 2015

Panas! Pandangan benar warga Britain tentang politik di Malaysia.

Di bawah berikut adalah komen warga Barat tentang amalan politik di Malaysia. Bukan kita nak tentukan siapa betul atau siapa yang patut dipersalahkan apabila berlaku kontroversi melibatkan nama negara.

Kadang-kadang pendapat individu luar yang tidak berpihak, menjelaskan segala apa yang kita tidak mampu lihat tentang keadaan sebenar negara dari sudut pandangan mereka.

Benarlah kata beliau, kestabilan politik memberi kesan kepada pertumbuhan ekonomi dalam sesebuah negara.

Terlalu ramai jaguh segala bidang apabila bercakap hal-ehwal negara kita. Semua terhasil dari pemikiran politik sempit yang dikaut dari ruang media sosial.

Bercakap bab hukum Islam, sekarang sudah ada yang bukan Islam berhujah mengalahkan mufti.. bicara perihal ekonomi, FDI, KDNK, jatuh naik pasaran minyak dunia sudah jadi topik bualan di warung mamak.

Pendek kata, generasi kita sekarang terlalu hebat... Lebih hebat daripada mana-mana generasi yang kita pernah jumpa dalam dunia....

Malaysia boleh!



(Berikut adalah terjemahan surat terbuka daripada seorang pegawai ekspatriat Britain yang dimuatkan dalam akhbar online Malaysiakini pada 13 Julai 2015)


Saya adalah seorang warganegara Britain dan telah bertugas di Malaysia sejak dua tahun lepas dalam sebuah syarikat bioteknologi antarabangsa yang terkenal.

Sejak 20 tahun yang lepas saya telah melawat banyak tempat diseluruh dunia atas kehendak tugas. Daripada pengalaman ini, saya berani menyatakan yang Malaysia dihuni oleh ahli-ahli politik yang buruk dan rakyat yang besikap amat teruk sekali.

Pengetahuan tentang situasi politik didalam sesebuah negeri adalah penting bagi saya kerana kestabilan politik memberi kesan kepada syarikat tempat saya bertugas. Keadaan di Malaysia adalah yang terburuk pernah saya alami setakat ini.

Malaysia mempunyai dua buah gabungan politik yang besar, iaitu kerajaan dan pembangkang. Kedua-dua gabungan ini seperti ayam tanpa kepala yang tidak tahu apa yang sedang berlaku disekelilingnya. Mereka gemar menyalahkan antara satu sama lain daripada berusaha menyelesaikan konflik dalaman. Keadaan menjadi lebih buruk oleh rakyat yang tidak tahu apa sebenarnya mereka mahu.

Dari sudut pandangan saya, saya faham yang kebanyakan rakyat Malaysia mahu Perdana Najib mengundur diri, ini tidak menghairankan dalam suasana tuduhan-tuduhan skandal yang timbul hampir setiap hari. Seringkali saya berada bersama kumpulan yang berbeza, pasti ada sahaja soal politik dalam perbualan. Kebanyakan mahu Perdana Menteri Najib berundur.

Saya bertanya kepada mereka apabila Najib pergi, siapa yang akan menggantinya. Tiada satupun kumpulan yang saya temui bersepakat tentang seorang pengganti. Orang nombor dua, Muhyddin Yassin tidak juga mereka gemari. Anwar Ibrahim kini dalam penjara. Mereka perlu akur yang isteri beliau bukan seorang pemimpin. Tiada seorangpun pemimpin wanita lain yang berkempen sering menangis dan dikelilingi cucu-cucunya.

Lim Guan Eng seorang berketurunan Cina, jadi tidak boleh menjadi Perdana Menteri. Azmin Ali mungkin, tetapi cara Azmin memimpin kerajaan Selangor, juga menggugurkan potensi beliau. Ini bukan kata-kata saya tetapi daripada orang-orang yang mahu Najib digugurkan. Semua mahu Najib dijatuhkan, tetapi tidak wujud Plan B. Sesiapapun yang mengambil alih daripada Najib tidak akan memuaskan hati rakyat Malaysia, dan pasti dengan sekelip mata anda akan mahu pengantinya juga sama berundur.

Politik yang tidak setabil menyebakan ekonomi yang tidak seimbang dan menakut pelabur asing. Nilai Ringgit jatuh dan kerajaan dipersalahkan. Sebenarnya suasana yang tidak setabil disebabkan reaksi yang tidak menentu daripada rakyat Malaysia sendiri.

Pada amnya kebanyakan rakyat Malaysia menganggap Najib sudah bersalah sebab laporan dari Wall Street Journal, sebuah akhbar Amerika yang di yakini rakyat Malaysia lebih daripada rakyat Amerika sendiri. Wall Street Journal dan New York Times bukanlah akhbar pilihan buat rakyat Amerika.

Jaguh Dunia Keyboard

Ketika syarikat Penerbangan Malaysia ditimpa musibah, kebanyakan rakyat Malaysia menjadi ‘pakar penerbangan’ dan beranggapan mereka lebih mengetahui daripada pihak berkuasa.

Ketika kematian berlaku dalam festival muzik, mereka berlagak seperti ahli sains pathology dan forensik. Sekarang mereka berlagak seperti pakar perbankan dan ekonomi. Sebenarnya orang Malaysia hanyalah jaguh keyboard (jaguh media sosial). Saya nampak kini puak pembangkang akan menganjurkan himunan jalanan, dan pasti ramai pengamal media sosial akan mudah di pengaruhi.

Sewaktu krisis banjir di Kelantan, mengapa puak pembangkang dan orang ramai tidak kumpulkan orang yang boleh membantu secara fisikal? Orang Malaysia nampaknya lebih gemar mengempur jalanan, menjerit-jerit dan buat bising, merosakkan hartabenta bukan milik mereka sambil menyalahkan kerajaan. Itulah orang Malaysia.

Saya selalu mendengar suara-suara menyalahkan pasukan penyelamat dan polis kerana lambat sampai ke tempat kejadian kemalangan. Mengapa salahkan mereka apabila anda sendiri tidak mematuhi peraturan jalanraya? Lane kecemasan dipenuhi oleh kereka-kereta mereka yang terlambat ke majlis makan malam atau ke panggung wayang.

Orang Malaysia telah mendapat jolokan sebagai pemandu yang paling teruk di dunia. Anda tidak boleh mematuhi peraturan jalan yang paling asas dan anda menyalahkan semua orang lain. Apabila pihak polis mengadakan sekatan jalan dan pemeriksaan, anda kata mereka itu pengacau dan pengamal rasuah. Apabila mereka tidak bertindak seperti diatas, anda katakan mereka tidak membuat kerja mereka. Apakah yang anda sebagai orang Malaysia mahu?

Kawasan-kawasan baru yang dipenuhi pelbagai bangunan ‘Concrete jungles’ telah menimbulkan isu persekitaran. Anda mahu modernisasi dan anda anggap Mahathir sebagai bapa modernisasi Malaysia. Akan tetapi PERKASA suatu ciptaan Mahathir berterusan mengerakkan sentimen perkauman. Adakah ini modernisasi pada anda? Lebih separuh kekayaan di Malaysia dimiliki bukan orang Malaysia, dan Mahathirlah, jaguh anda, menjadi penyebabnya.

Kontrak kerja saya di negara ini kini hampir tamat. Saya ada pilihan terus bekerja di sini, tetapi ini dengan sukacita saya tolak. Fikiran orang Malaysia terlalu cetek dalam menghadapi sebarang isu. Daripada berbicara menyelesaikan krisis semasa, orang Malaysia biasa mengenepi sebarang usaha menanganinya sambil berharap penyeselaian akan jadi dengan sendirinya. Teruskan berharap, hai orang Malaysia.

Dengan kadar semasa, Malaysia pasti akan menempah kegagalan dan bukan ahli politik sahaja yang harus dipersalahkan. Sikap rakyat Malaysia juga apa bezanya.



17 comments:

  1. Pandangan mengenai kelakuan di jalanraya dan sivik secara umum boleh diterima. Selain daripada itu , mat saleh ni bercakap macam pembangkang kat malaysia, seolah tiada benda baik kat bumi malaysia ni.

    Akhir kata kepada mat saleh ni, boleh berambus.

    urb

    ReplyDelete
  2. bukan tak setuju.. masalah dia adalah Najib tak boleh memimpin lagi.. Bak kata Mahathir.. Ramai yang boleh ganti NAJIB...

    Bodo orang putih paham isu ke tak ni ? Dah masalah dia adalah NAJIB .. mmg tengah pikir la ni macam mana nak suruh NAJIB letak jawatan.. itu lah isunya.

    tapi itulah orang putih.. komen je tau (KEYBORD WORRIOR GAK)

    KAH KAH KAH

    ReplyDelete
  3. Tepat sekali... itu yg saya rasakan selama ini. Terlalu mudah rakyat malaysia melontarkan komen dan pandangan tentang sesuatu isu seolah2 mereka pakar... nasib malang kita kerana kita yang menzalimi diri kita sendiri... bukan orang lain!!! Yakin dengan firman Allah...

    ReplyDelete
  4. Hmm. Ade yg benar. Keyboard warrior....jaguh media sosial but actually tin kosong

    ReplyDelete
  5. Setuju dengan urb. Mat Saleh ni jelas bercakap macam pembangkang. Misalnya, PERKASA dituduh menggerakkan sentimen perkauman walhal kita semua maklum bahawa parti komunis evangelis kafir harbi babi DAP itulah yang sebenarnya yang telah menanamkan sentimen kebencian di antara kaum.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat saleh ni bantai rakyat malaysia penyokong dan pembangkang... cuba baca betul2... jgn lah sensitif

      Delete
  6. TAK BOLEH PAKAI SI SALLEH NI!!
    tulisan dia itu adalah kepala hotak dia yang berada di dunia dia sendiri.
    Dia bukan menjiwai apa yang rakyat Malaysia mahukan kerana dia totally bukan Malaysian.
    Lebih kepada nak jadi batu api saja kelihatannya. Konon komen suruh jadi baik.
    Tp tak apelah, itu pendapat dia. Yang penting-tolonglah..jangan rakyat Malaysia ini sedut habis letak dalam kepala hotak, timbang kilo apa yang si salleh ni tulis! Bahaya!
    Dia kenal ke siapa TMSY, Najib dan Tun serta lain2 pemimpin yang kita ada?
    Apa kepentingan dia pada kita hingga kita boleh terima tulisan dia?

    Setakat baca, bolehlar.

    ReplyDelete
  7. Mat salleh ni pun keybod wrrior. mcm faham sgt situasi kt malaysia. Sini ada 3 agama plus 3 or 4 bangsa besar yg duduk dalam bakul masing2.

    ReplyDelete
  8. Kalau kerja kat mesir kemudian cakap pasal politik, kritik kepimpinan kerajaan mereka, bersiap-bersedialah untuk tinggal dalam penjara seumur hidup... kat Malaysia nie, kalau kutuk dapat pujian.. dpt sanjungan beratus lipat kali ganda drpd yg diterima Perdana Menteri.

    ReplyDelete
  9. Sebelum si PENDATANG asing Britain ni nak KUTUK Negara Islam kita ni, tengok dulu negara UK/Barat RASIS, PEROMPAK dan PEMBUNUH dia yg. macm. SIAL!

    Keanap dia tak KECAM Si BETINA omputih-KEPARAT S.Repot (yvg. patutnya diHARAMkan selamanya masuk M'sia kita ni) tu yg. disyaki DALANG belakang kumpulan PENGGANAS-PENGGANAS ANTI-BUMIPUTERA Islam/Melayu dari puak DAPBANGKAI/PKRHOMO ini yg. KELENTONG psl. IMDB/YAB PM BUMIPUTERA Islam/Melayu kita, termasuk puak PENGGANAS PEMISAH Sabah/Sarawak - yg. adalah si EJEN/KULI-rejim-rejim PENGGANAS Barat/NATO-ISrael/Zionis, yang memang nak MEMISAHkan Sabah/Sarawak yg- kaya minyak/gas, dari Malaysia dan diGABUNGkan dgn. SingaPORK-pusat-CIA-MI6/Mossad/NATO di Asia Tenggara (lihat di http://rainbowoftruth.blogspot.com/2009/09/singapore-israel-love-affair.html, THE SINGAPORE ISRAEL LOVE AFFAIR, September 2, 2009)!

    Dan BETINA ni juga sebenaqnya adalah adik ipar kpd. bekas PM UK yg. amat pro-ISrael/Zionis, Gordon Brown yg. terlibat bersama Blair utk. melancarkan perang Iraq yg. telah menyebabkan BERJUTA Bumiputera Arab Islam Iraq diBUNUH/diROMPAK/diPERKOSA dgn. amat KEJAM dlm. GENOSID oleh tentera PENGGANAS US/UK – lihat di http://www.whale.to/b/bollyn.html , How Mossad Controls Our Political Parties, by Christopher Bollyn, 25 October 2008:

    ……MOSSAD CONTROLS BRITAIN

    The evidence indicates that Israeli intelligence has near complete control of the leading political parties in Britain and the United States. While the Zionist political controllers in London and Washington are well known to the owners of the mass media, discussion of the subject of Zionist or Israeli control of the parties is censored in the media outlets they control. This censorship illustrates how Zionist control of the media serves to deceive the people and cause extreme harm to the nations.

    Specific examples of the current pro-Israel bias in the mass media would include the media's unquestioning support of the 9-11 cover-up, the costly and disastrous wars in Iraq and Afghanistan, and the trillion dollar "bail-out." The complete lack of transparency in U.S. elections and discussion of the secretive private companies that run our elections are also censored subjects.

    The utterly fraudulent Zionist construct called the "War on Terror" and the illegal wars in Iraq and Afghanistan have all been designed and forced onto the American and British nations by Zionists who control the political systems of London, New York, and Washington.

    In Britain, the two political leaders who have promoted and supported the Zionist agenda and wars of aggression are Tony Blair and Gordon Brown. Their Zionist paymasters and handlers are not hard to discern, although they are never discussed in the media in such terms……

    Nek Tempoyak.

    ReplyDelete
  10. Ada perkara yang setuju , ada perkara yang boleh dipersoalkan.

    Sesiapa jua boleh memberi pandangan peribadi masing2 daripada apa yang dilihat disekeliling.

    Begitu juga aku..DSN perlu buat sesuatu atau lepaskan jawatan.TDM dan komen terbaru TS Muhyiddin - teruskan menegur.haha..:-)

    ReplyDelete
  11. Najib kena dengar suara akar umbi jika nak terus kekal.. byk keputusan dia menongkah arus selalu berlwnan dgn majoriti umno. Satu contoh dia ambil perhatian tuntutan propembangkang kononnya utk raih sokongan. Tapi pembangkang tetap mmbangkang selagi bn terus berkuasa selagi itulah huru hara politik terus berlaku.. lepas satu, satu lagi skandal diviralkan..

    kalaulah ISA masih ada agak2 ada ker manusia dlm negara kita yg berani buat onar atas nama kebebasan bersuara?

    ReplyDelete
  12. OI si PENDATANG KAPIRDAJAL TERORIS-TERORIS amat-KEPARAT ANTI-Islam/Melayu (punya PENAKUT jadi PENYAMAQ pula tu) memang puak KEPARAT GILABABI! lu punyak otak PENGGANAS aaahh...., itu mcm-si ANJING KURAP-manyak-NANAH si puak PENDATANG PENGGANAS-PENGGANAS KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO-EJEN Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH- no 1!! Lu manyak LAHAP itu KANGKANG BABI aaahhh??!

    Yg. lu si puak TERORIS-TERORIS nak paksa YAB PM BUMIPUTERA ISLAM/Melayu kami letak jawatan sewenangnya apasal dan TUMBANGkan KERAJAAN kat NEGARA ISLAM kami ni - lu ingat kami MAJORITI dari BUMIPUTERA Islam/Melayu yang pilih YAB PM dan KERAJAAN kami ni, KULI-KULI lu, oi si KEPARAT PENGGANAS-PENGGANAS PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI/PKRHOMO!!

    PI MAMPOS lu punya ekoq-ekoq BANGKAI BABI kat JAMBAN TERORIS KAPIRDAJAL PKRHOMO/DAPBANGKAI-SIAL-si-PORNORASIS-ejen Barat/ZIONIS-PEROMPAK/PENJENAYAH-no-1!!

    ReplyDelete
  13. Mrmang betul apa yg di katakan. Nak najib berundur tapi apa plan B. Sape nak jadi PM, Kit Siang?..Azmin, Azizah,?, Mat Sabu, kumpulan totok Pas?..sape?..dan.paling setuju rskyat Malaysia ramai yang terpersona dengan hasil sampah sesetengah keyboard warrior tanpa pemikiran rasionalis..semua tak kena, semua benci, buat salah, tak buat salah, ujub, riak, takbur, bodoh sombong..semua nak tunjuk pandai (tapi x pandai)...apa yg rakyat Malaysia nak ialah kemudahan, kekayaan,kesenangan, free materials, free services tanpa perlu berkeringat mendapatkannya..

    ReplyDelete
  14. Tsmy menegur bersumberkan The Edge. Lain2 dia tak tahu cerita katanya. Adil ke buat Najib??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau semua orang tak tahu kenapa susah sangat Najib nak bagi tau? Adil ke buat rakyat jelata semua tertanya-tanya ttg kredibility, ketelusan pemimpin mereka?

      Delete
  15. Apa aje ler....semua ni utk pecahbelahkan malaysia.ambil positif jgn trs hukum.buruk baik tiada siapa boleh tentukn as long get a result.muhasabah itu jln terbaik.x kira siapa buat salah pn yg pntg penjelasan dgn fakta benar.tuding jari semua boleh tp bagi idea bernas x.insaflah wahai hamba sekalian.

    ReplyDelete