Wednesday, November 5, 2014

Sikap Rasis Ahli DAP membuta tuli menghentam sekolah agama

Sebelum ini penulis pernah 'underline' dalam artikel yang lepas.. cuba tengok gambar kalau tak percaya..

bila DAP atau sesiapa sahaja pro-PR mula timbulkan sesuatu isu, mesti kaitkannya dengan RACIST..

Baru semalam tulis, hari ini ada lagi masalah perkauman cuba ditimbulkan DAP..

Memang DAP tidak pernah lekang dengan sentimen perkauman..perkauman.. dan perkauman!



Baru-baru ini ahli Parlimen Sibu Oscar Ling (DAP) berkata sekolah Agama menyebabkan permisahan kaum. Apa yang beliau tidak faham ialah sekolah Agama tidak seperti sekolah yang ditubuhkan berdasarkan ciri-ciri kaum seperti sekolah aliran cina dan tamil.

Berbeza dengan sekolah SJKC, sekolah agama adalah untuk pelajar beragama Islam tanpa merujuk kepada bangsa. Hanya kerana majoriti pelajar sekolah agama adalah Melayu (mengikut pilihan ibu bapa pelajar tersebut) tidak bermakna ia sekolah perkauman..

Kebanyakan ibu bapa masyarakat Melayu lebih ramai memilih sekolah kebangsaan biasa daripada sekolah agama, malah tidak pernah wujud satu sekolah pun dinamakan Sekolah Jenis Kebangsaan Melayu.



Tentulah apa yang di katakan oleh Ahli Parlimen DAP ini sangat biadap, kerana dia seolah-olah cuba mewujudkan salah faham terhadap kaum demi kepentingan politik parti rasisnya.

Siapa sebenarnya dalang yang sentiasa mencetuskan isu perkauman di negara kita selama ini? Apakah DAP hanya boleh hidup dengan sentimen perkauman untuk survival politik mereka?

Kita harap agar rakyat tidak mudah terpedaya.... Jangan hanya kerana disebabkan tindakan segelintir puak rasis dalam politik, hubungan yang terjalin sekian lama di antara Bumiputra Sarawak dan masyarakat di Semenanjung menjadi keruh.

Kita tunggu lagi isu perkauman yang akan dimainkan DAP...  jadilah pemerhati amalan politik rasis mereka!

Artikel berkaitan sini

2 comments:

  1. Tanya dia balik, mahukah ibu bapa kaum china membenarkan anak2 mereka memeluk Islam supaya dapat anak2 china belajar disekolah agama, bergitu juga anak orang islam tidak akan belajar disekolah agama lain, bertapa bodohnya Puak2 Dan mempertikaikan sekolah agama kerana idologi politik tidak bolih dicampur aduk dgn urusan agama, baik Islam atau sebaliknya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pembetulan ayat diatas, bertapa bodohnya Puak2 Dap.

      Delete