Saturday, June 25, 2016

ADUN Tupong, Fazzrudin mengariskan 4 cadangan bendung kes samun di Petra Jaya


Banyak kejadian samun berlaku di Petra Jaya sejak kebelakangan ini. Baru-baru ini, satu keluarga
mengalami detik mencemaskan apabila rumah mereka di Jalan Depo, Semaring telah dirompak oleh sekumpulan 3 lelaki. Kesemua suspek yang bersenjatakan pisau, crowbar dan pemutar skrew kemudian mengikat mangsa dan melarikan wang tunai serta barang-barang bernilai sekitar RM30k. 

Selang beberapa hari, satu lagi kes rompakan berlaku di kawasan perumahan Astana yang padat dengan penduduk. Sekumpulan 3 lelaki dipercayai masuk ke bilik tidur serta mengugut untuk mencederakan isteri mangsa jika mangsa melakukan sesuatu. Bagaimanapun, kesemua mereka melarikan diri apabila emak saudara mangsa yang menjerit 'pencuri' ketika kejadian. Jumlah kerugian tidak dapat dipastikan.

Dan terbaru, satu kejadian rompakan telah berlaku di sebuah rumah di Taman Matang Jaya Fasa 15 Jalan Matang Kuching pada jam 3.00 pagi tadi.Menurut mangsa beliau telah dikejutkan oleh seorang lelaki yang dipercayai berbangsa asing (Indonesia) bersama 4 lagi perompak yang memakai topeng dan membawa senjata tajam iaitu parang & pisau. Mangsa diikat menggunakan wayar dan dikumpulkan di ruang tamu. Perompak telah melarikan 2 buah kenderaan iaitu Produa Viva dan Toyota Innova, beberapa gajet,laptop,barang kemas serta dompet ke semua mangsa. Anggaran kerugian belum dapat dikenalpasti..

Kesemuanya di atas berlaku dalam bulan ini sahaja. Wakil rakyat DUN Tupong, Semariang dan Ahli Parlimen Petra Jaya telah maklum dan berusaha mencari jalan penyelesaian terbaik bagi mengekang kegiatan samun serta menjejaki suspek yang dipercayai dilakukan kumpulan yang sama.

Kita yakin, mereka akan melakukan yang terbaik agar jenayah seperti ini dapat dibendung bagi menjaga keselamatan serta kepentingan masyarakat sekitar.




No comments:

Post a Comment