Sunday, June 19, 2016

7 sebab kemungkinan Pembangkang KALAH di Kuala Kangsar dan Sungai Besar

Syabas kepada calon-calon serta semua petugas yang telah bertungkus-lumus bekerja bagi memastikan kerusi parlimen di Kuala Kangsar dan Sungai Besar kekal milik Barisan Nasional.

Barisan Nasional bukan hanya sekadar menang di kedua kawasan parlimen, tetapi menang bergaya dengan majoriti yang lebih besar. Pada PRK kali ini, BN telah meraih peningkatan sokongan rakyat kepada majoriti 9,191 di Sungai Besar dan 6,969 di Kuala Kangsar.



Ia membuatkan ramai pihak pembangkang dalam dan luar negara terkejut dengan keputusan yang tidak disangka-sangka ini sekaligus meranapkan angan-angan mereka untuk melihat Barisan Nasional kalah sehingga hilang deposit.

Setiap hari rakyat didendangkan di media sosial dan internet dengan fitnah, cerita buruk tentang kerajaan, PM malah segala usahanya diperlekehkan, sehingga membuatkan rakyat sudah menjadi biasa mendengar semua bahan-bahan provokasi pembangkang.

Kepada segelintir macai pakatan yang mengejek keputusan PRN Sarawak yang lalu, kali ini mereka sedar faktor pakai cawat, tinggal dalam hutan atau atau bodoh bukan penyebab kepada kekalahan yang begitu mengaibkan pembangkang..

Sebaliknya, antara punca yang mungkin menyumbang kepada kekalahan teruk pembangkang mungkin disebabkan berikut;

1 - Tindakan pembangkang menggunakan kaedah kempen zaman batu (dengan pelbagai provokasi) kepada masyarakat yang mempunyai tahap pemikiran intelektual tinggi menyebabkan mereka gagal mendapat sokongan rakyat.

2 - Kempen-kempen seperti memburuk-burukkan pihak lain, memaki-hamun, memfitnah, mengadu-domba dan sebagainya dihidang sebagai keperluan kerja pembangkang bukannya usaha untuk memajukan kawasan dan menaiktaraf kehidupan rakyat.

3 - Campurtangan melampau DAP dalam kempen PAN membuatkan rakyat malah penyokong mereka sendiri melihat siapa sebenarnya yang berkuasa jika dipilih.

4 - Menganggap pengundi terpegun dengan dedak primitif seperti sayur sawi, resepi bingka ubi dan berasa yakin dengannya, mereka boleh menang pilihanraya..

5 - Hasil bantuan TunM, dan para pemakan dedak beliau sebagai liabiliti Pembangkang yang memecah-belahkan penyatuan pembangkang daripada menentang Barisan Nasional kepada menentang rakan sepakatan yang menyokong dan menentang beliau.

6 - Tidak ada visi, misi, tujuan dan usaha yang jelas untuk para pengundi melihat relevannya calon parti pembangkang sebagai ahli parlimen mereka.

7 - Kebijaksanaan Barisan Nasional yang meletakkan calon sesuai bagi kedua kawasan parlimen. Calon berpendidikan tinggi sahaja bukan ukuran siapa yang lebih layak, kerana ia tidak menjanjikan nasib pengundi yang lebih baik sesudah dipilih.



No comments:

Post a Comment