Sunday, June 12, 2016

ADUN BN, Abdullah Saidol menempelak sehingga ADUN DAP, Chong terduduk malu ketika bersidang

Terbaik buat YB Abdullah Saidol...


https://www.facebook.com/SarawakXpress/videos/735560879918450/ 

Syabas kepada ADUN BN Semop, YB Abdullah Saidol yang menempelak ADUN DAP Kota Sentosa yang juga pengerusi DAP Sarawak, Chong Chieng Jen berikutan provokasi yang dibuat olehnya berkenaan isu pembangunan asas untuk masyarakat pedalaman di kawasan beliau.

Sememangnya menjadi tanggungjawab wakil rakyat Barisan Nasional mengusulkan permohonan di Dewan Rakyat bagi mendapatkan kelengkapan dan kemudahan yang lebih lengkap seperti di bandar-bandar besar untuk masyarakat di kawasan masing-masing.

Tindakan Chong yang memperlekehkan YB Abdullah Saidol ketika sidang DUN amatlah tidak beretika. Seolah-olah DAP pernah membuat sumbangan besar terhadap masyarakat yang tinggal di kawasan pedalaman Sarawak.

Apakah ruang Dewan patut dijadikan pentas kempen politik untuk menggambarkan parti mana yang lebih buruk atau tidak layak memegang amanah?

Namun, YB Abdullah menjawab Chong dengan tegas sehingga tidak memberi ruang kepadanya meneruskan cakap-cakap kosong yang tidak bermanfaat langsung kepada pembangunan rakyat.

"Kami dan seluruh anak bumiputera Sarawak yang asalnya memiliki tanah asal di bandar pada masa dahulu, berkompromi dan berkorban untuk pembangunan bandar pada awalnya," katanya.

"Sekarang bila masyarakat seperti ADUN Kota Sentosa yang sudah mempunyai elektrik, air dan cukup infrastruktur, mereka mula mempersoal kedudukan bumiputera di pendalaman," ujarnya.

YB Abdullah turut menyatakan bahawa kenyataan ADUN Kota Sentosa itulah falsafah politik mereka.

"Pangkat, kedudukan dan berpolitik sepanjang masa, itulah falsafah mereka. Sebab itulah DAP akan kalah lagi dalam pilihanraya Parlimen yang akan datang" jawabnya dengan sinis..

*****

Dalam ucapan Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Adenan yang lalu, pernah menyatakan DAP ini ibarat Manok (ayam). Bertelur sebiji sahaja, tetapi riuh sekampung.

Mereka mahu berlagak seolah-olah merekalah yang membawa pembangunan kepada masyarakat pedalaman dengan projek-projek mini seperti Impian Sarawak (yang pastinya menggunakan duit kutipan penduduk sendiri).

Jangan lupa apa yang dinyatakan oleh Tok Nan sebelum ini,


Apabila kerajaan negeri membuat usul untuk memperuntukkan RM1 bilion bagi pembangunan insfrastuktur dan kemudahan untuk masyarakat luar bandar dan pedalaman, DAP begitu lantang membantah. Ini kerana jika berlaku, segala usaha mini DAP dalam Projek Impian mereka akan menjadi sia-sia.

Apakah kepentingan parti DAP itu lebih penting mengatasi kepentingan rakyat Sarawak?

DAP sengaja mahu membuatkan masyarakat yang tinggal di kawasan luar bandar dan pedalaman terus mundur sedangkan mereka bersama penyokong-penyokong totok mereka hidup selesa di bandar-bandar yang sebelumnya telah dimajukan oleh kerajaan negeri melalui kepimpinan Barisan Nasional.

Inilah perjuangan DAP.. Parti yang tidak ada hati langsung untuk memikirkan masalah rakyat. Mereka hanya tahu berpolitik putar belit tanpa perlu membuat apa-apa kerja tetapi mengharapkan rakyat terus menolak Barisan Nasional dalam Pilihanraya.

Maka, sudah tentulah apa yang dikatakan YB Abdullah itu tepat sekali. Itulah sebabnya DAP akan kalah lagi dalam Pilihanraya Parlimen yang akan datang.





No comments:

Post a Comment