Thursday, June 16, 2016

AMARAN Ketua Menteri, Adenan Satem kepada semua Menteri dan ADUN BN Sarawak.

Menjadi ADUN dan menteri di Sarawak bukan satu peluang untuk meraih keuntungan politik atau kedudukan. Ia tidak kekal melainkan disertai dengan prestasi yang memuaskan untuk membantu rakyat.

Di Sarawak, setiap kalangan wakil rakyat daripada Barisan Nasional akan dinilai prestasi setiap 6 bulan dalam 'report card' mereka. Jika mereka tidak menunjukkan prestasi yang baik, maka mereka akan digugurkan pada PRN penggal akan datang atau dilucutkan jawatan.

Jadi, ia adil kepada rakyat, serta kepimpinan BN negeri yang lain yang bersungguh-sungguh memberikan perkhidmatan terbaik.

Ia mengajar wakil rakyat BN Sarawak agar tidak menjadi seperti ADUN pembangkang yang hanya muncul menjelang pilihanraya serta cuma menabur kebencian untuk mendapatkan sokongan melalui undi protes.

Semoga kepimpinan BN di negeri-negeri lain turut sama mengikuti cara Tok Nan kita dengan tegas. Dengan ini, pembangkang tidak lagi mempunyai alasan untuk memburukkan wakil rakyat kita tanpa hujah melainkan cakap-cakap kosong dan pembohongan semata-mata.

Tunjukkan Prestasi, Jika Tidak Mahu Digugurkan Atau Dilucutkan Jawatan - Adenan

Tan Sri Adenan Satem - Ketua Menteri Sarawak

Kuching : Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem memberi amaran kepada semua menteri dan wakil rakyat Barisan Nasional agar melaksanakan tugas dengan baik jika tidak mahu digugurkan ataupun dilucutkan jawatan.

Menurut beliau, jika ada wakil rakyat tidak menunjukkan prestasi kerja yang baik berkemungkinan mereka tidak akan dicalonkan dalam pilihan raya akan datang manakala bagi menteri pula beliau tidak menolak kemungkinan akan berlaku rombakan kabinet untuk menggantikan mereka.

“Mereka mungkin tidak akan disuruh bertanding lagi,” tegas beliau.

“Mungkin rombakan kabinet akan dibuat tetapi pada akhirnya, jika mereka tidak melaksanakan tugas dengan baik, mereka perlu dilucutkan,” kata Adenan ketika ditemui pemberita di Kompleks Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini, semalam.

Berucap pada Persidangan Penggal Pertama DUN semalam, beliau berkata pengurusan berasaskan prestasi telah diwujudkan untuk semua kementerian di mana semua menteri diwajibkan melaksanakan KPI masing-masing.

"KPI ini juga penting untuk memastikan penjajaran yang strategik sentiasa ada di antara KPI kementerian dengan objektif dan matlamat pembangunan negeri. Saya akan memantau dengan dekat prestasi menteri menerusi KPI mereka,"

"Pada waktu yang sama, semua wakil rakyat Barisan Nasional juga diwajibkan menyediakan KPI masing-masing di mana laporannya akan dikemukakan kepada saya sekali setiap enam bulan. Bagi tujuan ini, format laporan standard akan disediakan untuk mereka," katanya.

Tambah beliau lagi, dengan adanya pengenalan KPI ini, beliau berharap semua wakil rakyat akan sentiasa peka mengenai isu dan masalah yang dihadapi rakyat di kawasan masing-masing.

"Menerusi usaha ini, kerajaan diharapkan dapat menyediakan perkhidmatan yang lebih baik kepada rakyat," katanya. - Sarawakiana


No comments:

Post a Comment