Tuesday, October 20, 2015

Gambar Lim Guan Eng berdemo di Tol Sungai Nyior.

Macai spin isu tol.. Pembangkang juga pernah berjanji tetapi GAGAL menunaikan janji. Siapa yang pernah tuding jari kepada mereka? Tiada..

Pertama sekali, sedarkah anda bahawa pakatan pembangkang kini menguasai secara 2/3 DUA negeri paling KAYA di Malaysia, iaitu Selangor dan Pulau Pinang?!! Mengapakah tiada siapa yang mempersoalkan apa yang mereka lakukan untuk memastikan kos hidup rakyat tidak terus terbeban?!!

Ada MACAI yang bagi alasan, Kerajaan Pusat yang berkuasa penuh, Kerajaan Negeri ikut sahaja. Pada kami, ini barulah standard yang sepatutnya ditunjukkan sebagai MACAI. Tiada ilmu dan tidak mahu berfikir menggunakan otak!

Tahukah anda semua, hampir separuh daripada syarikat konsesi yang bercadang mahu menaikkan kadar Tol merupakan kroni dan 'GLC' yang ada kaitan dengan Kerajaan Negeri pembangkang sendiri?!!

Jadi, mengapakah Kerajaan Negeri yang dipimpin parti pembangkang tidak mahu membayar sahaja pampasan kepada syarikat-syarikat konsesi tersebut bagi mengelakkan kadar tol dinaikkan demi rakyat?!!

Malah, bukankah mereka juga yang kuat berkempen mahu menghapuskan TOL sebelum PRU-13 yang lalu?!! Jadi, kenapa tidak beli sahaja konsesi-konsesi TOL tersebut, sepertimana yang mereka lakukan kepada Alam Flora, dan sediakan lebuhraya percuma di seluruh Selangor?!!

Pulau Pinang..

Tol Sungai Nyior.. Sebelum DAP menguasai kerajaan negeri Pulau Pinang, pada September 2007 kadar tol di Plaza Tol Sungai Nyior, Lebuhraya Butterworth Outer Ring Road (BORR), telah dikurangkan dari RM0.90 ke RM0.50.

Kemudian ketika menjelang PRU12, Lim Guan Eng telah berjanji kepada pengundi untuk menghapuskan Tol Sungai Nyior dalam masa tiga tahun jika mereka mentadbir kerajaan negeri.

Tidak cukup dengan itu, Lim dan gerombolan DAP turut sama berdemonstrasi bersama penduduk setempat membantah kutipan tol tersebut. Mereka mencipta sejenis wayang bagi menunjukkan ciri-ciri 'pemimpin berjiwa rakyat'.

Komitmen Guan Eng seperti dalam gambar di bawah..



Kredit kepada blog pisau. Artikel penuh rujuk sini

Gambar diambil pada 8 tahun yang lalu. Sehingga sekarang tol sungai Nyior masih dikutip dan sudah naik daripada 50sen ke RM1.20. Janji hapus dalam masa tiga tahun tidak ke mana dan kini sudah 2 penggal berkuasa, CM Lim Guan Eng masih lagi tidur. Hapusnya tidak juga... Alternatif lain nampaknya hanya akan datang menjelang PRU nanti.

Jadi sekarang, siapa yang masih bercakap tentang tol Sungai Nyior? Rakyat juga...

Mari kita dengar apa yang kata salah seorang daripada mereka..









No comments:

Post a Comment