Friday, April 15, 2016

Dato Jamal Yunus dihalang masuk ke Sarawak (gambar dan video)

Maaf Dato Jamal, larangan masuk ke Sarawak terletak di bawah bidang kuasa kerajaan negeri. Sesiapa sahaja yang dikhuatiri boleh mencetuskan kekecohan dalam kempen politik pasti akan dihalang daripada memasuki negeri ini.

Halang bukan hanya untuk kebaikan kepada masyarakat dan kesejahteraan umum, tetapi juga demi keselamatan diri individu tersebut daripada menjadi sasaran oleh orang lain.

Rakyat Sarawak mempunyai budaya politik berbeza berbanding negeri-negeri lain. Tahap sensitivitinya tinggi terutama hal-hal melibatkan kaum dan agama yang banyak menjadi modal dalam kempen politik masa kini. Di semenanjung Malaysia, mungkin isu ini perkara biasa bagi masyarakat di sana.

Larangan ke Sarawak bukan bergantung individu itu pembangkang atau pro-Barisan Nasional. Sesiapa sahaja yang dianggap boleh mencetuskan provokasi melampau akan disekat. Itu sahaja pada pandangan penulis.

Semoga menjadi peringatan kepada pihak lain, agar tidak menjadi ikon kemarahan rakyat Malaysia jika mahu ke negeri Sarawak yang tercinta ini....


 
 



Video: Jamal Kecewa Dihalang Masuk Ke Sarawak

KUALA LUMPUR – Pengerusi Gabungan NGO Melayu, Datuk Jamal Yunos bersama rakan-rakannya (seramai empat orang) yang dihalang masuk ke Sarawak meminta penjelasan daripada Ketua Menteri negeri itu berhubung insiden tersebut.

Beliau berkata, tiada sebab mengapa pihaknya dihalang daripada memasuki Sarawak, sedangkan dia merupakan pemimpin Umno dan NGO kerajaan yang tidak terlibat dengan sebarang permasalahan.

“Bagi saya, kami tidak pernah melakukan kesalahan jenayah dan kami merupakan NGO daripada kerajaan, namun tidak dibenarkan masuk Sarawak. Jadi bagaimana NGO yang banyak lepas ke Sarawak daripada pihak pembangkang? daripada DAP, PKR dan sebagainya?.

“Kami lihat berduyun-duyun yang masuk Sarawak. Pihak kerajaan Sarawak tak boleh ‘double standard’. Kita minta pihak kerajaan Sarawak terus ‘block’ la pemimpin dan NGO-NGO daripada pihak pembangkang, kerana mereka ni sentiasa buat provokasi, fitnah dan pendusta. Jadi itulah yang saya nak sampaikan, selain daripada perasaan kecewa dan sedih pada hari ini,”ujarnya.

Sehubungan itu Jamal berkata, pihaknya akan menghantar surat dan merayu kepada Ketua Menteri untuk minta penjelasan.

Beliau turut memohon agar rayuan untuk diberi kelonggaran memasuki Sarawak dipertimbangkan supaya pihaknya dapat menyempurnakan beberapa program di sana.

Terdahulu, beliau ditahan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching pagi tadi dan diarahkan kembali semula ke KLIA.

Difahamkan, beliau yang juga merupakan Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar dihalang masuk ke negeri itu berikutan pelbagai kenyataannya sebelum ini yang dikatakan bersifat perkauman.

Sumber – SuaraTV

No comments:

Post a Comment