Monday, February 8, 2016

Update Terkini Banjir Kuching Sarawak - 8 Feb 2016.

Beginilah keadaan terkini banjir di sekitar Matang, Kuching. Keadaan hujan yang tidak berhenti, serta air pasang menjadikan keadaan lebih teruk di beberapa kawasan kediaman. Air naik pada paras pinggang, malah di sesetengah tempat ia melebihi paras dada.

Update dari WhatsApp Admin fb pages Sarawak


Di bawah, ialah keadaan paras air yang mula naik di jalan Matang berikutan hujan dari pagi dan berhenti sekejap kemudian mula hujan kembali. Penduduk yang terjejas sudah mula dipindahkan oleh pasukan bomba dan penyelamat. 


Di bawah, keadaan banjir di Jalan Matang - Daerah Bau. Beberapa warga terputus hubungan berikutan air naik menenggelamkan separuh jalan yang menjadi laluan utama penduduk kampung. 



Terbaru, bilangan mangsa yang ditempatkan di pusat bencana banjir di Malihah (jam 10.50pm) ialah seramai 1,126 orang daripada 239 keluarga. Kelihatan keadaan dewan penempatan sementara yang agak sesak. 


Turut ditemui bersama ialah setiausaha politik kepada Menteri Kerja Raya, En. Fazruddin Abd Rahman turut sama membantu serta meninjau keadaan beberapa mangsa banjir yang terjejas. 

Kata orang, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. Tiada apa yang lebih merisaukan, selain memikirkan keadaan rumah yang terpaksa ditinggalkan. 


Kredit kepada RTM Sarawak fanpage, Info bencana Sarawak dan Kuching Traffic Info group.

MAKLUMAT TERKINI BENCANA BANJIR NEGERI SARAWAK

TARIKH : 7 FEB 2016
MASA : 2330 HRS

1. PP DEWAN SERBAGUNA TAMAN MALIHA, KUCHING
Tarikh dibuka : 7 Feb 2016
Masa dibuka : 1845 Hrs

Jumlah keluarga : 239
Jumlah mangsa : 1126

2. PP DEWAN SINARAN LUMUT, KG SUNGAI LUMUT KUCHING
Tarikh dibuka : 7 Feb 2016
Masa dibuka : 2045 Hrs

Jumlah keluarga: 7
Jumlah mangsa : 28

JUMLAH KESELURUHAN
Jumlah keluarga : 246
Jumlah mangsa : 1154

BAHAGIAN TERJEJAS :
Bahagian Kuching

SUMBER
Sekretariat JPBN
JPAM Negeri Sarawak

No comments:

Post a Comment