Friday, February 19, 2016

Kerjasama BN-DAP Sarawak? Taktik terbaru Pembangkang terdesak.

Apa yang diperkatakan oleh ahli MT PBB, Datuk Abdul Karim tentang pembentukan kerajaan perpaduan BN-DAP sebagai mustahil adalah tepat sekali.

Sebelum ini DAP begitu lancang mengaitkan BN Sarawak sebagai boneka UMNO dalam propaganda pra PRN berbanding isu-isu tempatan membuktikan mereka sudah kehabisan modal untuk berkempen.

Sentimen perkauman, politik kebencian adalah satu-satunya cara DAP untuk meraih sokongan masyarakat di Sarawak. Harus ingat, komponen BN Sarawak adalah satu-satunya gabungan parti tempatan yang tidak melibatkan parti luar dalam pembentukan kerajaan negerinya.

Di Sarawak, asalnya kempen politik gabungan BN dan pembangkang tempatan merupakan persaingan sihat. Masing-masing berusaha memujuk rakyat dengan berlumba membawa kemajuan di kawasan DUN, mengambil berat hal-ehwal masyarakat dan terlibat aktiviti amal serta mempunyai 'testimoni' daripada rakyat.

Berlainan caranya dengan DAP. Mereka hanya tahu melabelkan kepimpinan BN sebagai korup kononnya penuh dengan penyalahgunaan kuasa, mengamal rasuah tetapi pada masa yang sama mahu bekerjasama pula. Tidakkah itu cukup untuk memberitahu kita ada sesuatu yang tidak kena?

Muslihat sama DAP cuba buat pada UMNO Johor pada tahun lepas, themalayonline.com



Rakyat tahu menilai sememangnya DAP cukup bijak memanipulasi keadaan. Mereka tidak akan bekerjasama melainkan ada muslihat di sebalik niat itu. 

Ketika bekas TPM, Datuk Seri Muhyiddin Yassin digugurkan jawatan, DAP segera menggunakan kesempatan itu untuk menangguk di air keruh. Johor merupakan kubu kuat UMNO. Pergeseran akibat pengguguran Tan Sri Muhyiddin Yassin (yang merupakan anak kelahiran Johor) daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri, digunakan agar UMNO dan Melayu Johor berpecah-belah serta menentang kepimpinan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak. Di situlah DAP memainkan peranan 'lidah beracunnya'.

DAP bercita-cita mensasarkan Johor sebagai negeri utama yang perlu dirampas dan diperintah selepas PRU, begitu juga halnya dengan Negeri Sarawak. Maka sebab itulah mereka begitu terdesak lalu berubah menjadi sangat mesra kepada masyarakat Dayak di kawasan pedalaman, membina jalan-jalan tikus, membina empangan sementara semuanya di bawah projek propaganda Impian Sarawak DAP. 

Nyatakan, mengapa DAP tidak mahu menggunakan PKR, atau setidak-tidaknya parti pembangkang tempatan dalam usaha yang dilakukan kononnya demi meperjuangkan nasib bumiputera? Ia seolah-olah memberitahu kita gabungan Pakatan/Harapan hanya untuk memecah undi BN Sarawak sahaja.

Apabila ada usaha kerajaan Sarawak untuk menaiktaraf kehidupan rakyat, DAP mempolitikkannya. Perhatikan gambar di bawah. Ini bukan contoh yang baik untuk memajukan taraf hidup rakyat.


Penulis setuju 100% kenyataan YB Datuk Karim tentang kerjasama BN-DAP Sarawak. Kaedah berpolitik tidak sama dan pastinya sangat mustahil untuk menjadi kenyataan. 

Komponen BN Sarawak yang dipimpin PBB tidak mengamalkan politik buruk-memburukkan lawan secara keterlaluan sehingga mengundang provokasi perkauman dan agama. Itu bukan cara kita..


Mustahil BN, DAP bentuk kerajaan perpaduan

KUCHING: Gabungan antara Barisan Nasional (BN) Sarawak dan Parti Tindakan Demokratik (DAP) Sarawak bagi membentuk kerajaan perpaduan adalah sesuatu yang mustahil.

Ahli Majlis Tertinggi Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah berkata pada dasarnya BN tidak akan menerima DAP menyertai kumpulan itu kerana parti dari Semenanjung Malaysia itu mempunyai objektif serta organisasi berbeza dengan BN.

Menurutnya BN dan DAP mempunyai sejarah dan objektif tersendiri, yang boleh menimbulkan masalah sekiranya kedua-dua parti itu bekerjasama membentuk satu kerajaan.

“DAP berjuang bertahun-tahun, dilihat ‘cauvanis’, parti bersifat perkauman.

“Mungkin berusaha mendekati kaum lain sejak beberapa tahun lalu untuk dilihat parti pelbagai kaum namun hakikatnya ahli parti itu sebahagian besarnya adalah Cina.

“Walaupun tiada yang mustahil dalam politik, namun melihat senario politik sekarang prospek kerajaan gabungan antara BN dan DAP nampak ‘hampir sifar’ dan mustahil,” katanya ketika dihubungi semalam.

Beliau berkata demikian sebagai maklum balas kepada kenyataan Pengerusi DAP Sarawak Chong Chieng Jen yang menyatakan bahawa beliau tidak menolak kemungkinan membentuk kerajaan perpaduan dengan BN Sarawak di peringkat negeri.

Chong yang juga Ahli Parlimen Bandar Kuching dan ADUN Kota Sentosa, dalam akhbar kebangsaan berbahasa Cina berkata, selagi beliau pengerusi DAP Sarawak, DAP tidak akan menyertai BN.

Bagaimanapun beliau tidak menolak 100 peratus kemungkinan membentuk kerajaan perpaduan dengan BN, sambil menambah dalam banyak negara, pembangkang bekerjasama dengan parti memerintah di peringkat negeri tetapi bersaing di peringkat persekutuan.

Mengulas kenyataan Chong itu, Karim yang juga ADUN Asajaya berkata: “Setahu saya, Chong bukannya presiden (DAP), saya fikir beliau hanya bermimpi.

“DAP adalah parti Semenanjung Malaysia dan sesiapa sahaja yang berasal dari Sarawak hanya bermimpi untuk dipilih menjadi presiden parti,” katanya.

Sementara itu, Setiausaha Agung BN Datuk Dr Stephen Rundi Utom dipetik dalam portal berita menyifatkan kenyataan Chong itu hanya gimik politik.

Rundi berkata sebagai parti komponen BN Sarawak terbesar dan mempunyai objektif yang jauh bertentangan dengan DAP, Chong orang terakhir dipilih PBB untuk bekerjasama.

“Tidak perlu untuk PBB membentuk kerajaan perpaduan dengan DAP bagi merampas kerusi Cina memandangkan sokongan komuniti itu kepada BN kini semakin meningkat berbanding Pilihan Raya Negeri 2011, disebabkan populariti Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem,” ujar setiausaha agung PBB itu. - Borneopost


http://www.theborneopost.com/2016/02/19/mustahil-bn-dap-bentuk-kerajaan-perpaduan/





1 comment:

  1. BN Swak diminta jangan sekali-kali bergabung dgn Dap.Idelogi Dap tidak sesuai dgn bumiputera Sarawak.Dap tidak mengiktirafkan keistimewaan bumiputera dan akan menghapuskannya jika memerintah.Maka hilanglah "hak" bumiputera spt hak keatas tanah NCR.Berhati-hatilah dgn taktik pujuk rayu Dap.

    ReplyDelete