Monday, February 22, 2016

Fitnah Adenan Satem.. CM Sarawak enggan mengulas apa-apa.

Berbeza akhlak pemimpin PBB, BN Sarawak dengan Pengerusi DAP Perak, Nga Kor Ming.

Fitnah perkauman sememangnya makanan politik dan cara DAP. Sejak dulu lagi isu rasis menjadi modal politik pembangkang di Sarawak.

Contoh politik rasis Pengerusi DAP Sarawak sebelum ini..

http://sarawakia.blogspot.my/2016/01/kenyataan-tergempar-pengerusi-dap.html

Terbaru,

Nga Kor Ming menyebar kenyataan Adenan yang telah diubah mengenai komuniti Cina di Sarawak.


Biarlah rakyat melihat derita penyakit hati yang sedang mereka alami... Politik rasis, bukan cara kita.


Cina: Adenan enggan ulas tindakan Nga ubah kenyataannya

KUCHING: Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Adenan Satem enggan mengulas tindakan Pengerusi Parti Tindakan Demokratik (DAP) Perak Nga Kor Ming yang mengubah kenyataannya mengenai komuniti Cina di Sarawak.

“Terima kasih (kepada media) kerana memaklumkan perkara ini, saya tidak tahu, kerana saya tidak mengata demikian.

“Saya tidak akan memberi maklum balas kepada perkara yang saya tidak tahu. Saya tidak tahu apa yang beliau (Nga Kor Ming) katakan,” ujarnya pada sidang media di sini, semalam.

Terdahulu Adenan menyempurnakan Majlis Penutupan Konvensyen Pendidikan Kenegaraan Peringkat Sarawak 2016 di Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK) dekat sini.

Pada majlis tertutup itu, Adenan telah menyampaikan amanat di hadapan kira-kira 2,500 peserta yang turut dihadiri Menteri Pendidikan Malaysia Datuk Seri Mahdzir Khalid, Menteri Kemajuan Tanah Tan Sri Datuk Amar James Masing dan Menteri Kebajikan, Wanita dan Pembangunan Keluarga Datuk Fatimah Abdullah.

Adenan yang juga pengerusi Barisan Nasional (BN) Sarawak berkata demikian apabila diminta mengulas mengenai tindakan Nga dalam akaun Facebook peribadinya memetik Adenan sebagai berkata: “Balik Tong San Cina Babi, apa lagi mau”, yang turut dilaporkan  dalam portal berita baru-baru ini.

Hakikatnya kapsyen itu telah diubah atau direka daripada gambar asalnya iaitu ‘Adenan: Kerajaan kami akan sentiasa melayan kaum Cina dengan baik’.

Sementara itu, ditanya mengenai inti pati ucapannya, Adenan berkata ia lebih kepada komen serta pandangan beliau mengenai dasar-dasar pendidikan negara.

“Saya mengulas mengenai dasar-dasar pendidikan negara, itu sahaja. Saya tidak boleh nyatakan dengan terperinci kepada anda (media).

“Ia lebih kepada pemerhatian saya kepada dasar-dasar pendidikan negara,” jelasnya.

Adenan bagaimanapun mengakui beberapa perkara menyebabkan beliau tidak berpuas hati tetapi menegaskan perkara itu akan dimaklumkan kemudian, apabila tiba masanya. - Borneopost


No comments:

Post a Comment