Monday, March 7, 2016

Kempen burukkan BN Sarawak oleh pemimpin DAP memakan diri..


Disaat Pilihan Raya Negeri kian menghampiri saat ini, ramai dikalangan pemimpin DAP, samada diperingkat pusat mahupun negeri Sarawak, dilihat sedaya upaya mahu memburukkan pencapaian kerajaan negeri yang ada hari ini. Mereka sekali lagi mahu membuktikan bahawa merekalah pejuang sebenar rakyat Sarawak sehingga kadangkala sanggup membodohkan diri mereka sendiri.



Inilah yang berlaku kepada Ahli Parlimen Taiping, Nga Kor Meng. Samada beliau memang tahu atau semamangnya terlalu dungu untuk menilai, beliau mengeluarkan poster yang memburukkan keadaan negeri Sarawak. Kononnya menerusi poster berkenaan, para pelajar di Sarawak terpaksa bersabung nyawa merentasi sebuah jambatan usang hanya untuk kesekolah.

Bagaimana seorang Ahli Parlimen boleh berfikiran sedemikian? Adakah beliau sememangnya berhajat untuk memburukkan Sarawak dimata rakyat Malaysia demi mahu meraih sokongan dan undi bagi menghadapi Pilihan Raya Negeri Sarawak akan datang?

Sehingga hari ini, keadaan sekolah-sekolah di Sarawak, walaupun di pendalaman, tidak pernah diabaikan oleh Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Haji Adenan Satem. Bagi beliau, pendidikan adalah satu perkara yang harus diberikan keutamaan dan beliau sentiasa mendengar dan dekat dengan institusi pendidikan negeri.

Di akui, ada sesetengah kawasan di Sarawak, sukar untuk dihubungi dengan jalan darat. Ini kerana faktor geografi Sarawak sendiri yang bergunung ganang dan antara negeri yang menyimpan hutan hujan terbesar di dunia. Namun, ia bukanlah halangan bagi kerajaan negeri untuk menaikkan infrastruktur kawasan berkenaan.

Sebagai contoh, ada beberapa sekolah di pendalaman menyediakan asrama khusus bagi anak-anak murid Sarawak yang tinggal di kawasan pendalaman untuk menetap. Ini sekaligus memudahkan anak-anak ini datang ke sekolah tanpa perlu melalui cabaran perjalanan yang tidak akan mampu ditanggung mereka.

Malah, tempat penginapan sementara bagi ibu bapa pelajar-pelajar berkenaan juga turut disediakan sebagai langkah persediaan andai ada ibu bapa yang mahu menghantar dan melawat anak-anak mereka di sekolah-sekolah pendalaman.

Syarikat-syarikat berasaskan kerajaan juga turut tampil membina asrama, kuaters guru dan tempat penginapan ibu bapa murid-murid ini. Sebagai contoh, 1MDB turut serta dalam membina asrama dan penginapan yang sesuai untuk ibu bapa di lebih 100 buah sekolah di pendalaman Sarawak. Adakah ini mahu dinafikan oleh Nga Kor Meng dan DAP negeri?

Berhenti untuk memberi imej buruk Sarawak kepada dunia luar. Sarawak tidak semiskin bagai yang didakwa DAP. Arus pembangunan Sarawak kini begitu pesat dan boleh dikatakan hampir tiada lagi sekolah sedemikian wujud di Sarawak. Sebagai Ahli Parlimen, usah mudah menunjukkan kebodohan diri hanya semata-mata mahu mendapatkan sokongan rakyat.

-Sarawakiana

1 comment:

  1. Dua penggal di bawah dapigs, orang2 Melayu di Pulau Pinang ditindas, dihina dan gerai diroboh, nga pukimak tak nak citer ke? Itu belum lagi 60tahun tuh.
    Nga kor ming cinabukit rasis pukimak! Balik tongsan lah woi!

    ReplyDelete