Thursday, March 31, 2016

Kejutan yang menyebabkan Pakatan Harapan dan Pro-Tun Mahathir mengalami strok




Sumber : Bloomberg
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-03-30/foreigners-return-to-malaysia-stocks-after-2015-exodus-chart

Pelaburan asing kembali semula ke Malaysia pada kadar yang terpantas di Asia Tenggara pada tahun ini dengan kira-kira RM 4.4 bilion (USD 1.1 bilion) disuntik ke dalam ekuiti Negara selepas menyaksikan pengaliran wang keluar yang terbesar pada tahun 2015 akibat krisis kewangan global.

Aliran wang masuk pada bulan Mac adalah yang tertinggi semenjak April 2013, menurut MIDF Amanah Investment Sdn Bhd, memetik kepada data bursa saham. Indeks FTSE Bursa Saham Malaysia KLCI sedang menuju ke pencapaian bulanan terbaiknya dalam masa lebih daripada tiga tahun berikutan perdagangan saham yang hampir dengan relatif termurah ekuiti global dalam masa hampir satu dekad.


Menurut DAP sebelum ini, 5 jalan keluar untuk menyelamatkan ekonomi Malaysia ternyata tidak lebih dari persepsi politik semata-mata.

Antara 5 cara tersebut ialah,
1. Najib perlu berundur daripada menjadi Perdana Menteri (Najib tetap kekal) 
2. Lantik Menteri Kewangan yang baru dan kompeten (menteri kewangan tetap kekal 
3. Tetapkan GST pada kadar sifar (GST tetap dilaksanakan) 
4. Menghentikan projek mega melibatkan kroni (Projek kroni terbesar ialah projek terowong bawah laut yang diusahakan kerajaan DAP) 
5. Menghentikan pengambilan tenaga buruh asing tidak mahir (Zahid Hamidi telah menghentikan pengambilan tenaga kerja asing)

Terbukti kepimpinan kerajaan Barisan Nasional yang diketuai Datuk Seri Najib Razak tetap kukuh seperti sediakala, walaupun berhadapan serangan bertali arus daripada pembangkang gabungan Pakatan Harapan, Tun Mahathir bersama dedak-dedak beliau, serangan balaci media barat yang dikuasai Israel dan sebagainya.

Menurut spekulasi media, ramalan tentang kenaikan nilai matawang ringgit akan terus meningkat sehingga ke penghujung tahun 2016. Semoga negara Malaysia akan terus maju dan makmur di bawah pentadbiran Perdana Menteri kita, Datuk Seri Najib Tun Razak. 


(***2 thumbs up & biggest applause by pro-tunM***)



1 comment: