Thursday, October 29, 2015

Kenapa PAN BORNEO Sarawak tidak ada TOL?




Menjawab Persoalan kenapa Lebuh Raya Pan Borneo tidak dikenakan tol telah dijawab Menteri Kerja Raya Dato' Sri Haji Fadillah Haji Yusof dalam 'TOL: Mengimbangi Realiti, Kehendak dan Masa Hadapan' di Akademi Kepimpinan Kapten Hussein, Kelana Jaya malam kelmarin.

Rujuk video ringkas di bawah:



Persoalan dijawab dengan jelas. Bukan melalui cara perlekeh orang lain atau membuat spekulasi tin kosong dengan bertujuan untuk mengelirukan rakyat yang telah menjadi darah daging dalam politik pembangkang. 

Contohnya, 'PAN Borneo tidak ada train untuk dikenakan tol..' ataupun, 'PM beli kasut jogging jenama asics guna duit derma 1MDB?' - Mentaliti Pembangkang.




Wednesday, October 28, 2015

Malaysian Opposition Never Learned !

Opposition's attitude in Malaysia never had developed, and it really worries public. For instance, no matters how good is the country's development and progress or no matter how positive is the effort made for benefit of rakyat, to them are of no importance and value.

Clearly, they are playing politics of deception and perception and apparently, it's all year round games.

Any good ideas and concepts come from the ruling government must be condemned, yet ironically, later they collected as theirs.

No other word to define such conduct other than hypocrite and the pits. They are the bad egg in a basket as I may called it, and what should we do to bad egg other than to discard before it breaks and spreads unpleasant smell.

Anyhow, I really hope the oppo gangs could sample from oppositions in some developed countries, where campaigning only during election season and hand-in-hand with the ruling government for country's betterment after that.


Tuesday, October 27, 2015

Pan Borneo - Ketua Pembangkang ditanya lain, dijawab lain..

Beginilah sifat pembangkang.. Bila kerajaan wujudkan highway tanpa tol kepada rakyat melalui pembentangan bajet, mereka akan kata ia gula-gula untuk memancing undi. Bila dibiarkan jalan ber Tol, mereka spin kata kerajaan raih keuntungan daripada masalah rakyat.

Dibuat salah, dibiar salah...

Tapi yang penting, kena ada sifat pemimpin yang baik dan prihatin akan keluhan rakyat. Bukan dari jenis yang hanya tahu memburukkan semua usaha murni pihak lain dan membalun pakai serkap jarang.

Padanlah kenapa pembangkang bila disoal lain, dijawab lain.. mungkin sudah terbiasa 'divert' isu yang terpalit pada mereka sendiri..



Sunday, October 25, 2015

KAMEK ANAK SARAWAK TO ALL SARAWAKIANS!

The ORIGINAL ‪#‎kamekanaksarawak‬® video which was just officially launched by His Excellency Tuan Yang Terutama Tun Pehin Sri Abdul Taib Mahmud @LanBerambeh 24th Oct 2015 9pm, Dewan TAR, PWTC, KL.

We are proud of being Anak Sarawak and we are truly proud to show our UNITY in DIVERSITY in being a citizen of Sarawak..

Kamek Anak Sarawak!!!


Saturday, October 24, 2015

Ringkasan intipati kandungan bajet 2016


Bajet 2016 dibentangkan di Dewan Rakyat Parlimen Malaysia pada Jumaat 23 Oktober 2015 jam 4 petang oleh Perdana Menteri juga merangkap menteri kewangan, YAB Dato’ Sri Mohd. Najib Bin Tun Haji Abdul Razak.


  • Tumpuan utama kerajaan dalam Budget 2016 adalah menumpukan usaha mengukuhkan daya tahan ekonomi negara, mengurus impak kelemahan luaran serta melindungi kesejahteraan rakyat


Dalam pada itu, Bajet 2016 merupakan bajet pertama di bawah Rancangan Malaysia Ke-11 dan ia sangat penting sebagai penanda aras kepada hala tuju negara pada masa depan.

Ramai pihak menyifatkan bajet 2016 adalah kritikal kerana ia merupakan belanjawan negara yang pertama dalam Rancangan Malaysia ke-11 (RMK-11) dan tahun pertama pelaksanaan cukai barang dan perkhidmatan (GST) dalam suasana ekonomi mencabar di dalam dan luar negara.

Sehubungan dengan itu, seluruh rakyat Malaysia sangat berharap kerajaan mengagihkan belanjawan secara bijaksana.


INTIPATI KANDUNGAN BAJET 2016

Berikut disertakan ringkasan intipati penting kandungan Bajet 2016 yang akan dikemaskini sepanjang pembentangan berlangsung,


Lima Tunjang Atau Strategi Utama Bajet 2016

  • Memperteguh ketahanan ekonomi negara 
  • Meningkatkan produktiviti, inovasi dan teknologi hijau 
  • Mempersiaga modal insan 
  • Memperkasa agenda bumiputera 
  • Meringankan kos sara hidup rakyat

Tema Bajet 2016:  Mensejahtera Kehidupan Rakyat


  • Pembentangan Bajet 2016 memperuntukkan RM267.2 bilion berbanding peruntukan RM260.7 bilion yang dipinda bagi tahun ini (2015).
  • Kerajaan bersedia melepaskan lagi pendapatan cukai GST terhadap beberapa barangan asas GST kadar sifar ke atas semua jenis ubat terkawal di bawah senarai Racun kumpulan A, B, C & D.
  • GST kadar sifar ke atas tmbahan 95 jenama ubat over-the-counter meliputi 30 penyakit seperti kanser, kencing manis, darah tinggi dan sakit jantung.
  • GST kadar sifar atas barangan makanan seperti susu bayi & kanak-kanak berasaskan kacang soya & susu organik. 
  • Hampir 90 Peratus Sekolah Vokasional Dinaik Taraf Kepada Kolej Di Bawah Program Transformasi Pendidikan Vokasional. 
  • Bantuan persekolahan RM100 tetap diteruskan. Bagaimanapun ia dikhususkan kepada isi rumah berpendapatan RM3,000 ke bawah. 
  • Untuk peringkat kelas prasekolah, RM44.6j diperuntukkan untuk pelbagai program di 9,113 buah kelas seluruh Malaysia. 
  • Program Baucar Buku 1Malaysia (BB1M) yang bernilai RM250 untuk pelajar IPT diteruskan, kaedah penebusan hanya di kedai-kedai buku yang diiktiraf. 
  • Had maksima pelepasan cukai ke atas yuran pengajian pendidikan tinggi naik RM7,000 daripada RM5,000 setahun. 
  • RM360 juta untuk tambah baik PLKN bagi 20,000 pelatih MARA diperuntuk RM3.7 bilion, termasuk menaja pengajian 72,000 pelajar Bumiputera di peringkat pendidikan tinggi.
  • Meningkatkan perkhidmatan Klinik Bergerak 1Malaysia di pendalaman Sabah dan Sarawak 
  • RM115 juta disediakan khusus bagi Program Khas Bumiputera Sabah & Sarawak. 
  • TEKUN sediakan RM600 juta yang meliputi RM500 juta untuk usahawan Bumiputera dan RM100 juta untuk 10,000 usahawan India. 
  • RM50 juta disediakan oleh SME Bank untuk membantu usahawan kecil India. 
  • Tambahan RM200 juta kepada dana sedia ada untuk Amanah Ikhtiar Malaysia, bagi kemudahan pembiayaan mikro kepada isi rumah B40. 
  • RM100 juta disediakan di bawah Program Pembangunan Sosio-ekonomi Masyarakat India 
  • Tambahan RM90 juta sebagai pinjaman mikro kredit kepada penjaja dan peniaga-peniaga kecil kaum Cina. 
  • Sebanyak RM300 juta disediakan bertujuan untuk kebajikan dan kemajuan masyarakat Orang Asli. 
  • RM852 juta diperuntukan kepada RISDA &FELCRA untuk program peningkatan pendapatan dan produktiviti pesawah, pekebun kecil dan penoreh getah. 
  • Membina 175,000 unit rumah oleh PR1MA, dijual 20% di bawah harga pasaran, dengan peruntukan RM1.6 bilion. 
  • Membina 10,000 unit Rumah Mesra Rakyat oleh SPNB, dengan pemberian subsidi RM20,000 bagi seunit rumah. 
  • Bina 100,000 rumah PPA1M, menjelang 2018 dengan harga di antara RM90,000- RM300,000 
  • Membina 22,300 unit pangsapuri dan 9,800 unit rumah teres di bawah Program Perumahan Rakyat oleh KPKT. 
  • Skim Pembiayaan Deposit Rumah Pertama disediakan kepada pembeli untuk rumah mampu milik bagi bayaran deposit. 
  • Membina 5,000 unit rumah PR1MA & PPA1M di 10 lokasi sekitar stesen & koridor LRT serta monorel. 
  • RM150 juta bagi membina dan membaik pulih 11,000 rumah daif di kawasan luar bandar oleh KKLW. 
  • Peruntukan hampir RM2 bilion kepada KPWKM untuk membantu golongan OKU, warga emas dan keluarga miskin.
  • RM180 juta disediakan bagi pengurusan bencana alam, RM730 juta bagi Projek Rancangan Tebatan Banjir RM50juta bagi tingkatkan langkah keselamatan penjara. 
  • RM20 juta untuk Program Bandar Selamat di 60 kawasan hitam Penambahan 500 unit Rondaan Bermotosikal PDRM & 500 unit kereta peronda dgn peruntukan keseluruhan RM35 juta SPRM akan terus dimantapkan. 
  • Bil pegawai SPRM akan ditambah ikut keperluan Beri faedah pemindahan gaji penjawat awam bersamaan 1 kenaikan gaji tahunan ikut gred yang akan manfaatkan 1.6 juta. 
  • Menambah baik sebanyak 252 skim perkhidmatan yang akan memanfaatkan 406,000 penjawat awam. 
  • Menetapkan gaji permulaan terendah dalam Perkhidmatan Awam kepada RM1,200 sebulan. 
  • Menetapkan kadar pencen minimum RM950 sebulan bagi isi rumah berpendapatan bulanan RM3,000 ke bawah. 
  • BR1M ditingkatkan daripada RM950 kepada RM1,000 Bagi isi rumah berpendapatan antara RM3,001 hingga RM4,000, pemberian BR1M ditingkatkan daripada RM750 kepada RM800. 
  • Bagi individu bujang 21 tahun ke atas, pendapatan tidak melebihi RM2,000 sebulan, pemberian BR1M ditingkatkan daripada RM350 kepada RM400. 
  • BR1M 2016 Kategori baru diperkenalkan bagi penerima berada dalam senarai e-Kasih yang berpendapatan bulanan bawah RM1,000 akan menerima bantuan RM1,050. 
  • Skim Khairat Kematian diterus pada BR1M 2016 dengan pemberian sebanyak RM1,000. 
  • Skim Pembiayaan Deposit Rumah Pertama bagi individu yang belum memiliki rumah. Melalui skim ini, kerajaan akan membantu individu yang belum pernah memiliki rumah bagi mendapatkan bantuan deposit perumahan. 
  • Had pelepasan cukai bagi setiap anak bawah 18 tahun mulai taksiran 2016, digandakan daripada RM1,000 kepada RM2,000. 
  • Pelepasan cukai bagi pembayar individu yang pasangannya tidak punyai pendapatan, naik daripada RM3,000 kepada RM4,000. 
  • Anak-anak yang menyara ibubapa, walaupun tinggal bersama, diberi pelepasan cukai RM1,500 masing-masing untuk ibu dan bapa. 
  • Had pelepasan cukai naik daripada RM6,000 kepada RM8,000 bagi setiap anak 18 tahun ke atas yang sedang melanjutkan pengajian bagi 2016. 
  • Berkuatkuasa 1 Julai 2016, gaji minimum negara dinaikkan daripada RM900 kepada RM1,000 sebulan bagi Semenanjung. 
  • Gaji minimum Sabah, Sarawak, Wilayah Persekutuan Labuan dinaikkan kepada RM920 bagi semua sektor kecuali perkhidmatan domestik/pmbantu rumah. 
  • Penjawat awam akan terima pemberian khas RM500 pada Januari 2016 Pesara Kerajaan akan menerima bayaran bantuan khas sebanyak RM250


Pautan Sumber: mysumber.com






Wednesday, October 21, 2015

Guan Eng nak hapuskan Tol Utara/Selatan



Janji dulu belum tertunai.. sekarang Guan Eng buat janji baru. Serupa berhutang juga.. hutang lama belum langsai, sekarang nak buat hutang baru.. jadi tak jadi, belakang kira.. yang penting janji sedap telinga orang dengar !

 Hawau punya politiking...

Tuesday, October 20, 2015

Gambar Lim Guan Eng berdemo di Tol Sungai Nyior.

Macai spin isu tol.. Pembangkang juga pernah berjanji tetapi GAGAL menunaikan janji. Siapa yang pernah tuding jari kepada mereka? Tiada..

Pertama sekali, sedarkah anda bahawa pakatan pembangkang kini menguasai secara 2/3 DUA negeri paling KAYA di Malaysia, iaitu Selangor dan Pulau Pinang?!! Mengapakah tiada siapa yang mempersoalkan apa yang mereka lakukan untuk memastikan kos hidup rakyat tidak terus terbeban?!!

Ada MACAI yang bagi alasan, Kerajaan Pusat yang berkuasa penuh, Kerajaan Negeri ikut sahaja. Pada kami, ini barulah standard yang sepatutnya ditunjukkan sebagai MACAI. Tiada ilmu dan tidak mahu berfikir menggunakan otak!

Tahukah anda semua, hampir separuh daripada syarikat konsesi yang bercadang mahu menaikkan kadar Tol merupakan kroni dan 'GLC' yang ada kaitan dengan Kerajaan Negeri pembangkang sendiri?!!

Jadi, mengapakah Kerajaan Negeri yang dipimpin parti pembangkang tidak mahu membayar sahaja pampasan kepada syarikat-syarikat konsesi tersebut bagi mengelakkan kadar tol dinaikkan demi rakyat?!!

Malah, bukankah mereka juga yang kuat berkempen mahu menghapuskan TOL sebelum PRU-13 yang lalu?!! Jadi, kenapa tidak beli sahaja konsesi-konsesi TOL tersebut, sepertimana yang mereka lakukan kepada Alam Flora, dan sediakan lebuhraya percuma di seluruh Selangor?!!

Pulau Pinang..

Tol Sungai Nyior.. Sebelum DAP menguasai kerajaan negeri Pulau Pinang, pada September 2007 kadar tol di Plaza Tol Sungai Nyior, Lebuhraya Butterworth Outer Ring Road (BORR), telah dikurangkan dari RM0.90 ke RM0.50.

Kemudian ketika menjelang PRU12, Lim Guan Eng telah berjanji kepada pengundi untuk menghapuskan Tol Sungai Nyior dalam masa tiga tahun jika mereka mentadbir kerajaan negeri.

Tidak cukup dengan itu, Lim dan gerombolan DAP turut sama berdemonstrasi bersama penduduk setempat membantah kutipan tol tersebut. Mereka mencipta sejenis wayang bagi menunjukkan ciri-ciri 'pemimpin berjiwa rakyat'.

Komitmen Guan Eng seperti dalam gambar di bawah..



Kredit kepada blog pisau. Artikel penuh rujuk sini

Gambar diambil pada 8 tahun yang lalu. Sehingga sekarang tol sungai Nyior masih dikutip dan sudah naik daripada 50sen ke RM1.20. Janji hapus dalam masa tiga tahun tidak ke mana dan kini sudah 2 penggal berkuasa, CM Lim Guan Eng masih lagi tidur. Hapusnya tidak juga... Alternatif lain nampaknya hanya akan datang menjelang PRU nanti.

Jadi sekarang, siapa yang masih bercakap tentang tol Sungai Nyior? Rakyat juga...

Mari kita dengar apa yang kata salah seorang daripada mereka..









Sunday, October 18, 2015

Terbaru: Penjelasan isu kenaikan kadar TOL

Penjelasan tentang isu kenaikan kadar tol yang tengah hangat pada ketika ini. Bagaimanapun beberapa kriteria diperlukan sebagai syarat untuk menjadikan anda faham apa yang sedang berlaku dan dijelaskan di bawah. Antaranya;

1) Tidak mempolitikkan isu sebenar
2) Tidak dikuasai oleh rasa benci terhadap pihak yang bertanggungjawab
3) Tidak memutarbelitkan kenyataan atau penerangan.
4) Ikhlas membaca kerana hendak memahami keadaan bukan sebagai modal untuk menghentam. 

Terima kasih.

*****




SOALAN : MENGAPAKAH PENGUMUMAN KENAIKAN KADAR TOL DIBUAT OLEH SYARIKAT KONSESI?

Pengumuman mengenai kadar tol yang baru di 18 lebuh raya tol bermula 15 Oktober 2015 telah dibuat sendiri oleh syarikat-syarikat konsesi lebuh raya yang berkaitan memandangkan mereka mempunyai tanggungjawab untuk menguruskan lebuh raya masing-masing untuk satu tempoh masa berdasarkan Perjanjian Konsesi yang ditandatangani.

SOALAN : ADAKAH MELALUI PERJANJIAN KONSESI (CA) SESUATU KADAR TOL PERLU DINAIKKAN?



Didalam Perjanjian Konsesi yang ditandatangani, ada beberapa komponen seperti jadual kadar tol sepanjang tempoh konsesi di mana penentuan kadar tol dan tempoh kenaikan kadar tol adalah mengambil kira kos operasi, penyenggaraan, unjuran trafik dan kos pembiayaan kewangan (loan repayment).

Atas faktor-faktor inilah, tempoh kenaikan kadar tol perlu dikaji secara puratanya di antara 3 hingga 5 tahun. Oleh yang demikian, kenaikan kadar tol adalah diperlukan oleh syarikat-syarikat konsesi yang terlibat untuk membolehkan mereka menampung kos-kos operasi dan penyenggaraan di lebuh raya masing-masing demi memastikan keselamatan dan keselesaan pemanduan yang optimum.

SOALAN : APAKAH PERKARA YANG DIAMBIL KIRA KERAJAAN DALAM MEMBUAT KEPUTUSAN KADAR KENAIKAN TOL PADA TAHUN 2015?

Bagi tahun 2015, kenaikan kadar tol telah dikaji dengan teliti dengan mengambil kira beberapa parameter. Antara parameter yang telah digunakan adalah penstrukturan semula dasar subsidi nasional di mana kenaikan kadar tol ini dapat menjimatkan perbelanjaan Kerajaan yang dianggarkan sebanyak RM580 juta yang seterusnya boleh digunakan untuk tujuan pembangunan lain yang lebih memerlukan.

SOALAN : APAKAH KESAN KENAIKAN TOL KEPADA KEWANGAN KERAJAAN ?

Kenaikan kadar tol mulai 15 Oktober 2015 seperti yang diumumkan oleh syarikat-syarikat konsesi lebuh raya perlu dilihat dari segi penjimatan kepada kewangan negara. Setiap tahun, Kerajaan perlu membayar pampasan penangguhan kenaikan kadar tol kepada syarikat-syarikat konsesi lebuh raya sekiranya kadar tol tidak dinaikkan. Dalam hal ini, Kerajaan perlu membayar pampasan yang dianggarkan sebanyak RM580 juta kepada syarikat-syarikat konsesi lebuh raya sekiranya kadar tol tidak dinaikkan pada tahun 2015.

Penjimatan sebanyak RM580 juta ini boleh digunakan untuk membiayai perkara-perkara seperti berikut:

  • penurapan semula 380km jalan-jalan sediada; 
  • pembinaan sebanyak 380 buah jejantas baru;
  • pembinaan 19 jambatan baru; 
  • dan pembinaan 58 sekolah rendah yang baru. 

Kenaikan kadar tol adalah salah satu langkah awal yang perlu diambil oleh Kerajaan untuk mengawal bilangan kenderaan yang masuk ke Bandaraya Kuala Lumpur. Sekiranya langkah ini tidak dilaksanakan, ianya dikhuatiri akan menyebabkan kesesakan yang agak kritikal di Kuala Lumpur.

SOALAN : APAKAH KEBAIKAN PENJIMATAN PERBELANJAAN KERAJAAN HASIL DARIPADA KENAIKAN KADAR TOL?

Melalui penstrukturan semula dasar subsidi ini, Kerajaan dapat menumpukan perhatian dalam membangunkan ekonomi negara yang pada akhirnya akan memanfaatkan rakyat sekalian.

SOALAN : APAKAH TINDAKAN MITIGASI OLEH KERAJAAN DALAM MENGURANGKAN KESAN KENAIKAN TOL KEPADA RAKYAT DI BANDAR ? DAN APAKAH SOLUSI UNTUK RAKYAT YANG MEMBAYAR TOL NAMUN MASIH TERPERANGKAP DENGAN KESESAKAN JALANRAYA?

Pemantapan sistem pengangkutan awam darat adalah antara usaha Kerajaan untuk mengurangkan kesan kenaikan tol ini dengan menggalakkan pengguna beralih kepada penggunaan pengangkutan awam. Ini kerana kadar tol untuk bas tidak akan dinaikkan dan akan kekal seperti mana sekarang. Rakyat mampu memperolehi penjimatan untuk urusan seharian mereka apabila mereka tidak perlu mengeluarkan perbelanjaan tambahan untuk tol, kos bahanapi serta mampu meminimakan risiko kemungkinan berlakunya kemalangan akibat sikap pemandu di jalanraya.

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) melalui Government Trasnformation Programme : NKRA Urban Public Transport mempunyai perancangan jangka panjang dalam meningkatkan sistem pengangkutan awam darat.

Tiga (3) bentuk approach telah dikenal pasti iaitu:

  • pembangunan sistem rel (MRT, LRT & monorel); 
  • pembangunan hub pengangkutan awam darat (hub utara di Gombak, hub selatan di Bandar Tasik Selatan dan hub utara di Sungai Buloh); 
  • dan pembangunan sistem pengangkutan awam seperti teksi dan GoKL. 

Usaha ini mampu mengurangkan kesesakan di bandar besar seperti Kuala Lumpur.

Pembinaan Bus Rapid Transit (BRT) juga adalah salah satu aspek yang dikenal pasti untuk mengurangkan kesesakan di kawasan-kawasan yang mempunyai tahap kepadatan penduduk yang tinggi.

Fasa pertama yang menghubungkan kawasan Subang, USJ dan Sunway telah siap dan buat masa ini, ridership BRT di kawasan tersebut sedang meningkat. Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) telah membina dua (2) kawasan park-ride di Stesen LRT Sungai Besi dan Bandar Salak Selatan bagi kemudahan pengguna-pengguna LRT yang ingin ke bandaraya Kuala Lumpur.

Satu lagi kemudahan park-ride sedang dibina oleh DBKL berdekatan dengan Taman Segar, Cheras untuk kegunaan para pengguna MRT. Oleh yang demikian, Kerajaan berharap agar usaha penambahbaikan sistem pengangkutan awam darat ini mampu menyediakan prasarana yang boleh membantu mengurangkan beban perbelanjaan dan kos sara hidup atau sebagai alternatif kenaikan kadar tol di lebuh raya-lebuh raya.




SOALAN : APAKAH USAHA KERAJAAN MENGURANGKAN BEBAN KEWANGAN PENGGUNA LEBUH RAYA?

Kerajaan pada dasarnya prihatin terhadap peningkatan kos sara hidup rakyat. Oleh yang demikian, beberapa pendekatan telah diperkenalkan oleh Kerajaan untuk mengurangkan kos sara hidup rakyat yang berkaitan dengan kadar tol. 

Antara pendekatan yang telah diambil oleh Kerajaan adalah seperti berikut: 

1) Penutupan Awal dan Pemansuhan Kutipan Tol Sejak 1993, Kerajaan telah melaksanakan penutupan serta pemansuhan kutipan tol di lapan (8) lokasi seperti berikut :
  • 11 Januari 1993 - penutupan Plaza Tol Slim River, Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) 
  • 1 Mac 2004 -Pemansuhan kutipan tol di Plaza Tol Senai, Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS); 
  • 18 Mac 2004 - Penutupan awal plaza tol di Jalan Pahang, Lebuhraya Hubungan Timur Barat (Metramac) (Tarikh sebenar penutupan mengikut perjanjian konsesi adalah pada 31 Mac 2004); 
  • 14 Februari 2009 - Pemansuhan kutipan tol di Plaza Tol PJS2 (arah Kuala Lumpur), Lebuhraya Baru Pantai (NPE); 
  • 24 Februari 2009 - Pemansuhan kutipan tol Plaza Tol Salak Jaya di Lebuhraya Sungai Besi (BESRAYA); 
  • 21 Disember 2009 - Penutupan awal Plaza Tol Teluk Kapas, Lebuhraya Pintas Selat Klang Utara (NNKSB) (Tarikh sebenar penutupan mengikut perjanjian konsesi adalah pada 29 Disember 2009); 
  • 16 Mei 2011- Pemansuhan kutipan tol di Lebuhraya Hubungan Timur Barat (Metramac); 
  • dan 2 Mac 2012 - Pemansuhan kutipan tol di laluan ke Kuala Lumpur, Plaza Tol Batu 9 dan laluan Ke Kajang, Plaza Tol Batu 11, Lebuhraya Cheras – Kajang (GRANDSAGA). 

2) Pengurangan Kadar Tol Sehingga kini, pengurangan kadar tol telah dilaksanakan di tiga lebuh raya, seperti berikut:
  • 1 September 2007 - Pengurangan kadar tol di Plaza Tol Sungai Nyior, Lebuhraya Butterworth Outer Ring Road (BORR), dari RM0.90 ke RM0.50 sejak tahun 2007. 
  • 18 Februari 2011 - Pengurangan kadar tol di Plaza Tol PJS2 (arah Subang), Lebuhraya Baru Pantai (NPE) bagi kenderaan Kelas 1 dari RM1.60 ke RM1.00 sejak tahun 2011. 
  • dan 15 Januari 2013 - Pengurangan kadar tol di Lebuhraya Shah Alam (KESAS) bagi kenderaan Kelas 1 dari RM2.20 ke RM2.00 bagi tempoh 2013 hingga 2015. 

3) Penstrukturan Semula Kenaikan Kadar Tol Kerajaan juga pada masa yang sama telah melaksanakan penstrukturan semula kenaikan kadar tol di lebuh raya-lebuh raya di bawah kendalian syarikat Plus Expressways Berhad (PEB) dan Kumpulan MTD.

Penstrukturan ini dilaksanakan melalui tiada kenaikan tol bagi lebuh raya-lebuh raya di bawah kendalian PEB untuk tempoh dari 2011 hingga 2015. Manakala, bagi lebuh raya-lebuh raya di bawah kendalian Kumpulan MTD pula, tiada kenaikan tol dari tempoh 2011 hingga 2014. Lebuh raya-lebuh raya di bawah kendalian PEB yang terlibat adalah seperti berikut: 
  • Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS); Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah (ELITE);
  • Lebuhraya Laluan Kedua Malaysia Singapura (LINKEDUA); 
  • Lebuhraya Butterworth-Kulim (BKE); dan Jambatan Pulau Pinang. 

Manakala lebuh raya-lebuh raya di bawah kendalian Kumpulan MTD yang terlibat adalah seperti berikut: 
  • Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak (KLK); 
  • Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1 (LPT1)


SOALAN : ADAKAH DENGAN KEPUTUSAN KENAIKAN KADAR TOL INI MENUNJUKKAN KERAJAAN TIDAK PRIHATIN DENGAN KOS SARA HIDUP RAKYAT YANG SEMAKIN TINGGI SEKARANG?

Tidak timbul isu Kerajaan membebankan rakyat kerana pada dasarnya Kerajaan sedang melaksanakan beberapa inisiatif untuk mengurangkan beban kewangan rakyat. 

Pengumuman YAB Perdana Menteri pada 14 September 2015 yang antara lain menyatakan bahawa Kerajaan akan menambahkan bilangan kedai yang menyediakan perkhidmatan dan barangan pada harga yang berpatutan seperti Kedai Rakyat 1Malaysia, Kedai Kain 1Malaysia, Menu 1Malaysia dan Kedai Buku 1Malaysia dan penyediaan sebanyak 16 buah lagi Klinik 1Malaysia pada 2015 dan 33 buah pada 2016 adalah antara bukti Kerajaan komited untuk mengurangkan kos sara hidup rakyat.

-End


Format diubah sedikit untuk memudahkan pembacaan. Kredit kepada sarawakiana. Artikel asal boleh dirujuk di sini.

Thursday, October 15, 2015

Kenaikan Tol - Jangan menuduh sembarangan!!!

Merujuk kepada artikel FreeMalaysiaToday..

Anina: Toll hike shows ministers have no brains



Free Malaysia Today - http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2015/10/13/anina-toll-hike-shows-ministers-have-no-brains/

Sebagai ahli yang pernah bersama UMNO, penulis harap Anina lebih beretika dalam menyatakan pendirian. Kaji dulu sebelum menuduh. Jangan menggunakan bahasa kebiasaan dalam rumah sendiri untuk bercakap tentang soal keadilan dalam kepimpinan kerajaan.


Ini respon kepada artikel FMT...

*****


KAJI SEBELUM MENUDUH

Terang lagi bersuluh tindakan Anina umpama mencari publisiti murahan apabila mengeluarkan kenyataan mengenai kenaikan kadar tol baru-baru ini.. Jelas bahawa, beliau tidak mengkaji sistem pelaksanaan tol ini dengan teliti sebelum menuduh pihak kerajaan kerana jelas bahawa penjimatan yang diperoleh melalui pampasan tol ini membawa kebaikan kepada negara..

Perlu jelas bahawa pampasan yang dibayar kepada syarikat konsesi sekarang membawa manfaat kepada golongan berada berbanding dengan mereka yang lebih memerlukannya di kawasan luar bandar dan pedalaman.

Selain itu, pampasan ini tidak adil bagi rakyat negeri Sarawak dan Sabah di mana wang cukai yang dibayar oleh mereka turut digunakan untuk membayar pampasan tol yang hanya dinikmati oleh rakyat di Semenanjung Malaysia.

Menyentuh mengenai GST; pelaksanaannya adalah untuk pembangunan negara, bukan untuk membayar pampasan yang tidak memberi manfaat keseluruhannya kepada rakyat Malaysia.

Jumlah duit yang dapat dijimat, jelas sekali boleh disalurkan kepada pembangunan kawasan luar bandar dan pedalaman terutamanya kepada sektor pembinaan jalan, peningkatan fasiliti kesihatan dan pendidikan. Ini dapat membantu golongan yang benar-benar memerlukannya di luar sana.

Senang bagi sesetengah pihak menuduh daripada berfikir dan bertindak demi pembangunan rakyat dan negara.



ANALYSE BEFORE BLAME

It is clearly a cheap publicity stunt statement  by Anina regarding the toll hike issue since it  actually bring benefits to the country. The compensation is now being paid unnecessarily to the highway concessionaires where those who benefit out of it is the middle class people compare to those who might need it more in remote area.

It is also unfair for even Sarawak and Sabah people where the same tax paid by them is used to compensate the toll used by Peninsular people alone.

GST revenue cannot be used to pay the compensation where the main reason of GST implementation is for the nation development not to pay the concessionaires.

In the other hand, the amount of money that can be saved by thru the toll compensation can be channeled to the development of the nation as well especially to the outer city and remote location where road, medical and education facilities can be improved which will benefit those who really need it.

It is easy to play the blame game than to think and act wisely for the benefit of the nation. But then again, you're just eyeing for cheap publicity.

Wednesday, October 14, 2015

Perutusan Ma’al Hijrah 1437/2015 YAB Perdana Menteri


Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh,

1. Alhamdulillah, fajar 1 Muharam 1437 takwim hijri kini menyingsing menerangi alam dan kita akan dihubungkan kembali kepada peristiwa agung yang memberikan impak yang tinggi kepada ketamadunan insan, iaitu peristiwa hijrah Rasulullah SAW dan para sahabat baginda ke Kota Madinah. Kota bertuah ini yang sebelumnya bernama Yathrib yang bermakna ‘dukacita’ telah bertukar kepada Kota Yang Bercahaya (Madinah Munawarah). Cahaya yang memancar daripada Madinah inilah, yang telah menjadi sumber kepada transformasi ketamadunan dan kemakmuran manusia kemudiannya.

2. Limpahan cahaya ini akhirnya telah mewarnai serta mencorakkan Tanah Arab, Eropah, Afrika, benua kecil India hatta ke China. Sudah tentu gugusan Nusantara juga telah disinari dengan cahaya rahmat ini. Malah ada pakar-pakar sejarah menukilkan bahawa sejarah Islam di Nusantara ini telah bermula seawal zaman hayat baginda Nabi Muhammad SAW lagi.

3. Sesungguhnya, sejarah adalah sumber penting untuk kita mengorak langkah ke hadapan serta paksi dalam kita membentuk wawasan. Wawasan nasional kita adalah iaitu untuk menjadi sebuah Negara Islam moden yang maju dan berpendapatan tinggi. Manakala wawasan global kita pula ialah untuk menjadikan dunia yang mengandungi panca negara, bangsa, bahasa dan agama ini sebagai medan kehidupan yang sejahtera dan makmur.

4. Itulah juga yang telah saya tekankan semasa berucap dalam perbahasan umum Sesi Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ke-70 di New York tempohari. Saya menegaskan sesebuah Negara Islam itu berperanan untuk mempromosikan perlumbaan dari segi kemuliaan, pengetahuan, kebaikan, simpati dan merendah diri – tetapi yang penting, tanpa paksaan.

5. Hari ini kita berhadapan dengan corak ekstrimisme yang pelbagai bentuk wajahnya. Di satu pihak, ekstrimis radikal seperti kumpulan IS membuat onar mencalar kesucian wajah Islam yang sebenar. Pada satu hujung yang lain, muncul pula kelompok pelampau yang menjadikan liberalisme sebagai akar-budi mereka. Pelampau liberalisme ini telah melonggarkan segalanya hatta agama. Ini juga satu ekstrim yang membawa ancaman kepada keselamatan dan kesejahteraan negara.

6. Marilah kita teruskan perjalanan transformasi kita, untuk menjadikan Malaysia sebuah negara bertuah yang berpegang dengan pendekatan wasatiyyah bersendikan Maqasid Syariah dengan Ahli Sunnah wal Jamaah adalah pegangan kita. Walau cabaran ekonomi dan politik menyergah kita, namun dengan izin Allah Taala, cita-cita kita untuk menjadi sebuah negara maju yang makmur akan kita teruskan.

7. Semoga dengan semangat hijrah ini menjadi sumber kesungguhan dan iltizam kita untuk menjadi umat yang terbaik dan mampu membawa rahmat risalah Islam ini keseluruh alam sepanjang zaman.

Sekian, wabillahittaufik wal hidayah wassalaamu’alaikum warahmatullahi wabarakaatuh.





Tuesday, October 13, 2015

Inikah Malaysia?

Gambar Hiasan

Want to know Malaysia, travel abroad, and at the end you will come back and love Malaysia. For some people, if they still think Malaysia is no good, well you are skunk.

Old post taken from Siao Kent Sing's facebook wall....

see if our government terrible enough and deserves to be replaced?

*****

I use to be one of the people that condemn the Government for “unfair” treatment being a Chinese. Let’s face the fact, we always felt that we are probably the eight class counting from the top e.g. UmnoPutra, MCAPutra, MICPutra, MalayPutra, BumiPutra etc… but as I dwell down trying to understand the situation in our country, it is not as bad as I thought.

Well, one thing for sure, if you have seen some of my photos, you would have guess that I travel quite a lot… especially to neighboring countries and this I must say thank to Tony Everyone Can Fly theme. As I travel further and more countries, I tend to realize how fortunate that my ancestor decided to land in Malaya and not other country.

As a Chinese, obviously I will be concern of Chinese welfare but when I compare the Chinese in Malaysia with others in this region, I truly could smile with what I had. Some of the observation that I had encountered over and over when I was abroad…

1. Name me one country in this region that has more Chinese school. Whoa… whenever I brought this up, my Chinese friends always will taruk me… “Wei… we build the school using private money lah. Government where got help?” Excuse me… I believe Government does have some allocation to the Chinese School but that is beside the point. The point here is that our Government deserves to be given credit to allow the Chinese to build Chinese school here. Are you telling me that the Chinese in Indonesia, Vietnam and Philippines are poorer than us? Think again. Being well to do and able to donate money to build school does not automatically qualify you to get permit to build. Try do that in Middle East? See… sometimes we tend to forget the most fundamental requirements.

2. Name me a country in this region that has more Chinese movies or drama shown on local TV. I still remember during my younger days, the only series that is available are 4 sekawan. Nowadays, the housewife is even entertain while doing their cooking. I still remember watching the Pao Ching Tian (Justice Pao) in Thailand and they talk in Thai… damn… I catch no ball. Did our Government force the Chinese to watch Justice Pao in Bahasa?

3. When I was in Indonesia, I saw a very sad sight. People putting tikar on the lawn in front of the hospital while waiting for their turn to consult with the doctor. And I am saying without shed… right under the burning sun. Try do that when you are not feeling well. Here? Aircond and fan. Oh… I need to mention this as well. Some of you may be aware that my mother-in-law was involved in a hot-and-run accident. Well… she recovered and guess what? Being a Malaysian Citizen, her bill from the General Hospital is only RM250. And the “fare” for the ambulance to bring her back from Seremban GH to Port Dickson only RM23.00. Bear in mind, she is still too weak to walk. Why don’t you people check how much to pay when you need to see a doctor in Indonesia, Vietnam etc. And my sister-in-law is a Vietnamese and she say if you do not give “Ang Pow” to the nurse or doctor there…. Then prepare to wait till the cow comes home for the treatment.

4. When I was in Philippines, in Makati district, when I was walking from the hotel to look for dinner, 2 young girls (Based on their feature, I would say they are either 14 or 15 years old. Could be younger) approached me and say this “Sir… sir… you want blow job? We give good blow job.” For those that do not know what is blow job… please write to Soi Lek and he can give you a crash course on this.

5. OK… how about Singapore. Well, when I retire, I want to stay retire. I do not want to end up in McD or serving the popular Singapore Hainanese Chicken Rice. Hell… if retiring in Singapore is so good, then our Johor friends will not have to worry about the hike in their housing. How to compete… just cross the bridge they are twice richer than us and can buy any property there for their retirement.

There are many more examples but you will need to experience that yourself. You will need to have the first hand experience in most of the things that we complaint here e.g. Education, Medical, Housing, Fuel etc etc. Thereafter, give that some deep thought. Afterall…. Everyone can fly nowadays. Haha.

Thursday, October 1, 2015

Serian Diisytihar Bahagian Ke-12 Sarawak



SERIAN: Serian melakar sejarah baru apabila hari ini secara rasminya diisytiharkan sebagai Bahagian Ke-12 di Sarawak.

Majlis Penyerahan Tugas Baru Pentadbiran Bahagian Serian telah berlangsung di Dewan Masyarakat Serian yang disaksikan Setiausaha Kerajaan Negeri Sarawak Tan Sri Datuk Amar Haji Mohd Morshidi Abdul Gani, Menteri Pembangunan Infrastruktur dan Perhubungan Sarawak Dato Seri Michael Manyin ak Jawong dan Menteri Sumber Manusia Datuk Seri Richard Riot ak Jaem.

Michael Manyin dalam ucapannya mengucapkan terima kasih kepada kerajaan negeri khususnya Ketua Menteri Sarawak Datuk Patinggi Tan Sri Dr. Adenan Satem yang bersetuju mengangkat Serian sebagai sebuah bahagian baru.

“Selama 5 tahun kita di Serian menyusun perancangan dan pembangunan yang pesat, akhirnya pada hari ini Serian secara rasminya dinaikkan menjadi sebuah bahagian baru yang dikenali Bahagian Serian.

“Kita akan memastikan Serian terus maju dan berkembang pesat dengan membina beberapa lagi infrastruktur antaranya Pejabat Residen Serian sebagai pusat pentadbiran dan membina kompleks pentadbiran yang akan menempatkan bangunan-bangunan kerajaan yang menjadi tunjang kepada pembangunan mampan”, katanya.

Bagaimanapun, menurutnya lagi walaupun majoriti penduduk di Serian ini adalah berketurunan Bidayuh, tetapi Serian ini adalah milik semua kaum.

“Kita di Serian ini hidup bersama tanpa mengira kaum dan sebab itu Serian bukan sahaja milik orang Bidayuh, tetapi juga semua kaum”, ujarnya sambil mendapat tepukan gemuruh daripada kira-kira 1,000 hadirin yang hadir di hari bersejarah itu.

Michael Manyin turut menggesa kepada seluruh penduduk Serian untuk terus menyokong kepimpinan Ketua Menteri Sarawak yang telah selama ini telah melaksanakan tugasnya dengan baik khususnya dalam membangunkan kawasan luar bandar.

Sementara itu, Setiausaha Kerajaan Negeri Tan Sri Datuk Amar Haji Morshidi bin Abdul Gani mengumumkan Residen Serian disandang Dahim Nadot dan dibantu Sinde Muling sebagai Pegawai Daerah Serian dan Suhandi bin Tugiman sebagai Pegawai Daerah Tebedu.

Turut sama hadir ialah Timbalan Speaker DUN Sarawak Datuk Roland Sagah Wee Inn, Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri Datuk Hj Mohd Naroden Haji Majais, Menteri Muda Kesihatan Awam Datuk Jerip Susil, Setiausaha Persekutuan Sarawak Datuk Haji Yahaya Basimin, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kedup Martin Ben, ADUN Sadong Jaya Aidil Lariwoo dan ADUN Balai Ringin Snowden Lawan serta ketua-ketua masyarakat. -klekspress