Thursday, December 10, 2015

Perasmian Majlis Projek Naiktaraf Jalan Serian Batu 10 ke Batu 15


SERIAN : Kementerian Kerja Raya (KKR) telah memperuntukkan kos sebanyak RM79,999,998 juta untuk Projek Menaiktaraf Jalan Kuching-Serian dari Batu 10 ke Batu 15 dan dijangka akan siap pada Ogos tahun hadapan.

Menteri Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof berkata, projek naiktaraf tersebut merupakan merupakan missing link Pan Borneo Sarawak.

“Jalan Kuching –Serian dari Batu 15 hingga Bandar Serian telah dinaiktaraf kepada 4 lorong 2 hala pada 2005, jajaran dari Batu 10 ke Batu 15 ini masih 2 lorong 2 hala dan menyebabkan “bottleneck” yang membawa kepada kesesakan trafik dengan Level of service (LOS) peringkat ‘F’,” tambahnya.

Menurutnya, projek naiktaraf jalan ini telah diluluskan peaksanaannya oleh Kerajaan Persekutuan pada tahun 2014 dalam Rolling Plan ke 4 rancangan Malaysia ke 10 (RMKe-10).

“Antara skop projek ialah, menaiktaraf jalan sedia ada daripada 2 lorong 2 hala kepada 4 lorong 2 hal dengan piawaian U5 sepanjang 9.2 kilometer (km) ; membina 4 jambatan baru dan mengganti 1 jambatan lama; menaiktaraf 5 persimpangan utama; menyediakan kemudahan 5 uturns di persimpangan dan 1 Roundabout – WD50; menyediakan 1 right turn lane; menyediakan 10 lokasi bus lay-by; pengalihan utiliti dan pengambilan balik tanah; pemasangan lampu jalan dan perabot jalan,” jelasnya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Perasmian Projek Menaiktaraf Jalan Kuching- Serian dari Batu 10 ke Batu 15, Kuching Sarawak di sini pagi tadi.

Fadillah berkata, apabila pelaksanaan projek naiktaraf jalan ini siap kelak, jalan ini bakal memberi impak sosial dan ekonomi kepada pembangunan di Kuching khususnya dan di Negeri Sarawak amnya.

“Misalnya meningkat keselamatan dan meminimumkan risiko kemalangan berikutan jalan sedia ada adalah sempit yang membahayakan pengguna jalan raya yang ingin memotong kenderaan di hadapan di samping menyediakan rangkaian jalan raya yang lebih selesa dan sempurna bagi menampung peningkatan aliran traffik tahun demi tahun. – Sarawakiana.

*****

Gambar-gambar Sekitar Perasmian Majlis Projek Naiktaraf Jalan Kucing - Serian Batu 10 ke Batu 15 pagi tadi bersama YB Dato Sri Michael Manyin, Menteri Pembangunan Infrastruktur dan Komunikasi Sarawak.

\




No comments:

Post a Comment