Monday, December 1, 2014

Kristian dipaksa bersembahyang di bawah pokok, kata Daily Express



Mohon pihak berkuasa menyiasat dakwaan penganut Kristian yang dipaksa bersembahyang di bawah pokok seperti yang dilaporkan di dalam akhbar di atas. Menurut laporan Daily Express, perkara tersebut telah dirujuk kepada Timbalan Menteri Pelajaran I, Datuk Mary Yap Kain Ching.

Yap menyifatkan dakwaan tersebut sebagai serius dan memberitahu pegawai kolej tersebut diarah menjalankan siasatan.

Jika berita tersebut tepat seperti dilaporkan Daily Express, pihak berkuasa harus mengambil tindakan terhadap pihak yang bertanggungjawab. Namun, merujuk gambar yang dipampangkan di dada akhbar tersebut, beberapa perkara yang kurang jelas harus dipastikan terlebih dahulu.

Kebiasaannya Misa Kudus mengikut resam dalam doktrin Katolik di gereja memerlukan beberapa elemen antaranya penggunaan Altar, ruang berlutut, communion service, candles dan sebagainya. Begitu juga pembacaan Bible dan penyampaian khutbah dalam sembahyang.

Sembahyangnya perlu diimami oleh paderi atau pastor yang ditauliahkan oleh pihak gereja.

Adapun kadang-kala Misa kudus juga dibuat di tempat persendirian atau kediaman bergantung kepada keadaan mengikut majlis yang diadakan. Bagaimanapun ia dilakukan secara tertib dan tidak dibuat sembarangan apa lagi ditinggalkan setengah jalan.

Akhbar tersebut ia tidak menjelaskan secara terperinci tentang sembahyang yang dilaporkan itu. Juga tidak meletakkan kenyataan daripada ketua sembahyang atau pelajar yang terlibat sebagai sokongan dalam laporannya.

Artikelnya pula diselitkan insiden lain yang tiada kaitan dan kontroversi agama dengan hanya bersandarkan laporan dan aduan-aduan yang tidak dipastikan kebenarannya. Tetapi sudah dipampang di muka hadapan Daily Express...




Ini bukan perkara kecil. Hal ini boleh menimbulkan ketegangan di kalangan rakyat. Pihak akhbar juga harus bertanggungjawab terhadap laporan mereka sebelum menyebarkannya.

Semoga pihak terlibat tidak terburu-buru menyalahkan komuniti Islam berikutan insiden ini. Tunggulah hasil siasatan, jika benar, kita harap pihak berkuasa dapat mengambil tindakan terhadap pegawai tersebut. Islam tidak pernah mengajar umatnya menganiaya umat lain, apa lagi nak memaksa sesiapa memeluk agamanya.




Kementerian siasat pelajar Kristian Sabah dipaksa beribadat di luar bangunan 

Kementerian Pelajaran mengarahkan Kolej Matrikulasi Labuan menyiasat dakwaan sekumpulan pelajar Kristian dipaksa menjalankan upacara ibadat mereka di bawah sebatang pokok di luar bangunan sekiranya mahu mengambil bahagian dalam program Parlimen Pelajar kolej itu.

Dalam laporan di lamannya hari ini, akhbar Daily Express yang berpengkalan di Sabah berkata dakwaan tersebut termasuk memaksa pelajar tersebut memakai tudung dan songkok.

Akhbar itu melaporkan pelajar juga dinafikan tempat di dalam bangunan, sebaliknya disuruh berkumpul di bawah pokok.

Turut dilaporkan adalah aduan pelajar dipaksa bertudung dan bersongkok sekiranya mahu turut sama di dalam Parlimen Pelajar, dan rasa tidak puas hati ibu bapa mereka.

"Pelajar tersebut dipaksa melakukan upacara ibadat mereka di bawah matahari atau pokok di halaman. Tidak cukup dengan itu, pengawal keselamatan mengganggu mereka dengan menyuruh mereka supaya cepat, memaksa mereka menamatkan upacara separuh jalan. Baca lagi

Sumber TMI