Sunday, July 3, 2016

Kehadiran lori-lori dan kenderaan berat di perumahan sekitar Matang Jaya membuatkan penduduk resah dan marah



Di sebalik projek pembinaan perumahan baru di Matang Jaya, lori-lori dan kenderaan berat semakin berleluasa menggunakan jalan di lorong-lorong kawasan perumahan (untuk elak kesibukan jalan utama) dan membawa muatan serta merosakkan jalan-jalan dengan sengaja.

Tidak cukup dengan itu, ada di antaranya memandu laju tanpa menghiraukan keadaan jalan yang sempit serta sesak dengan kenderaan-kenderaan kecil di sekitar mereka. Keselamatan penduduk sekitar tidak diambil kira.

Hal ini membuatkan ramai penduduk gusar serta semakin tidak menyenangi kehadiran lori-lori tersebut. Tindakan harus dibuat ke atas pemilik-pemilik serta kontraktor bertanggungjawab sebelum perkara yang tidak diingini berlaku.

Aduan telah diajukan kepada wakil rakyat kawasan Tupong, YB Fazzrudin Abd Rahman dan beliau sendiri telah turun ke Matang untuk meninjau keadaan yang berlaku di kawasan tersebut. Hasilnya, apa yang ditemui beliau ialah sebahagian daripada lori-lori tersebut sememangnya memandu dengan laju.

Berikut adalah keadaan terkini jalan di kawasan perumahan yang tidak sepatutnya digunakan sebagai laluan harian oleh lori-lori (10 tayar) serta kenderaan berat. Tindakan susulan akan dibuat dengan penglibatan YB Fazzrudin bagi memastikan keadaan dapat dipulihkan secepat mungkin sebelum berlaku kemalangan melibatkan penduduk setempat.


Lubang, jalan berlopak serta berpasir di selekoh merbahaya kepada penunggang motosikal. Ia juga boleh menyebabkan bertembung dengan kenderaan lain yang menggunakan laluan bertentangan untuk mengelakkan jalan yang rosak teruk.
Beginilah keadaan jalan berlopak yang dalam, berisiko kepada pengguna bermotosikal
 
Jalan yang telah rosak di sebelah kiri oleh lori yang kemudian dengan sengaja menggunakan lorong yang elok di sebelah kanan serta menghancurkan baki jalan menjadikannya merbahaya kepada orang luar yang tidak menyedari keadaan ini.
 
Bonggol maut yang boleh menyebabkan kenderaan terutama motosikal terbabas atau terjatuh ke laluan bertentangan serta bertembung dengan kenderaan lain
Lorong perumahan ini adalah jalan masuk untuk lori-lori sebagai jalan pintas



1 comment:

  1. bukan taman matang jaya bro,taman yen-yen dan Taman sri perkasa....

    ReplyDelete