Thursday, February 26, 2015

Syabas Melayu Pakatan Pulau Pinang! Diskaun 5% bumiputera dilenyapkan..

Bila kita baca blog-blog pro-pakatan, mereka bermati-matian merasionalkan segala keputusan pemimpin DAP dengan segala macam hujah walaupun sebenarnya memakan diri. 

Semuanya semata-mata kerana sifat benci kepada UMNO dan juga BN selaku kerajaan yang memerintah. Akhirnya sedikit demi sedikit keistimewaan bumiputera dihakis DAP rasa tanpa segan silu.




BANGI, 25 Feb – Kerajaan DAP Pulau Pinang mula bertindak menghapuskan hak keistimewaan orang Melayu apabila tidak memberi diskaun lima peratus bagi pembelian tiga kategori rumah khusus untuk golongan berpendapatan rendah dan sederhana.

Ini bermakna Bumiputera yang mahu membeli rumah kos rendah, sederhana rendah dan rumah mampu milik tidak lagi ditawarkan diskaun lima peratus seperti sebelum ini.

Dalam surat yang dikeluarkan oleh Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang (Bahagian Perumahan) bertarikh 23 Februari lalu menyatakan bahawa tiada diskaun lima peratus yang diluluskan bagi kaum Bumiputera.

Surat yang dihantar kepada Yang Di-Pertua Majlis Perbandaran Pulau Pinang itu mengundang ketidakpuasan hati banyak pihak yang rata-ratanya berpendapatan rendah di Pulau Pinang.

Selain itu, Kerajaan DAP Pulau Pinang diharapkan dapat memberi penjelasan terhadap 30 peratus kuota Bumiputera yang seharusnya diperuntukkan kepada Bumiputera, sama ada ianya masih terpakai dan wujud.

Sementara itu, sebuah lama facebook boikot barang Cina melaporkan penduduk Pulau Pinang resah dengan tindakan kerajaan DAP itu.

“Saya susah hati sampai sekarang. Saya juga buntu apa tindakan yang perlu diambil kerana sepanjang Gerakan memerintah tidak pula pernah terjadi begini. Saya mengundi DAP kerana ramai kata Cina juga memerintah apa beza?

“Tetapi ini kah balasan DAP terhadap kami? Kami memberi sokongan penuh kerana pada tahun 2012 mereka bersikap baik dengan menunjukkan guru Kafa menerima RM100,” kata Rojahan Ahmad yang mengundi DAP pada PRU-13 lalu.

Bagi Abdul Rahim Hamid, 51, dia mahu kerajaan negeri menyediakan rumah untuknya, tetapi sebaliknya kerajaan negeri Pulau Pinang hanya mengatakan “Sila pindah ke negeri Kedah jika mahu rumah ganti”.

Abdul Rahim selaku pengundi Melayu yang menyumbang kepada kemenangan DAP di Bukit Bendera berkata:

“Mana kami mampu beli rumah di sini. Harganya semua dalam RM400k, dulu ada 5% diskaun kira baguslah. Gerakan walau parti Cina pun, tak la sekejam macam ni. Sampai diskaun 5% pun DAP mansuhkan. Saya rasa tertipu dengan slogan ‘ini kalilah’!” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Komuniti (JKKK) Batu Ferringhi, Jamaludin Hashim tidak menyangka kerajaan DAP Pulau Pinang akan berbuat begini.

Jamaludin adalah antara individu yang paling kuat memujuk orang Melayu di sekitar Pulau Pinang untuk mengundi PAS dan DAP.

“Apabila kami semua sudah sebulat suara mengundi DAP, rupanya ini balasan mereka dengan menghapuskan 5% diskaun kami. Parti Gerakan yang memerintah pun tidak sezalim ini,” katanya.

Sumber: ismaweb.net

2 comments:

  1. Melayu dah kena halau dengan DAP secara senyap2 syabas mamu dan mami penang.

    ReplyDelete
  2. Orang melayu mudah lupa. Sokonglah pas penjilat dap lama2 ada harapan lak jadi melayu singapura. Terima kasih kepada parti syubhah bertopengkan agama

    ReplyDelete